تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۴/۲۷ - ۲۰:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 188816

سینماسینما، مائده مرتضوی


سریال «قهوه‌ترک» تازه‌ترین ساخته‌ی علیرضا امینی است. این سریال داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که به دلیل مرگ یک بیمار مجبور به مهاجرت می‌شود اما این مساله تنها دلیل مهاجرت این پرستار جوان نیست و کم کم پای شخصیت‌های دیگری هم این میان باز می‌شود.
ترانه (با بازی سارا رسول‌زاده) پرستاری جوان است که علاوه بر کار در بیمارستان به موسیقی نیز اشتغال دارد. او گیتاریست یک بند موسیقی است که شبها بعد از کار به اجرا می‌پردازند. ترانه خواهری دوقلو به نام طنین دارد که با او مو نمی‌زند. اما این شباهت فقط در ظاهر آنهاست. یکی سراسر شور و شوق و احساس و دیگری سرتاپا منطق و عقل.
جای پای دوقلوها در سینما پررنگ است و تماشاگرپسند. استفاده از این پرسوناژِ امتحان‌پس‌داده، دست نویسنده را باز می‌گذارد برای تعلیق و قصه‌پردازی و پیشبرد قصه. محمد رضایی‌راد (نویسنده سریال) در حقیقت با خلق این خواهرهای دوقلو با هوشمندی تمام درصدد نشان دادن وجه تاریک و روشن یک انسان است. ترانه دختری جسور و به همان اندازه ساده‌لوح است و در لحظه تصمیم می‌گیرد و طنین دقیقا نقطه مقابل اوست. طنین دختری است که هیچ‌وقت کارهای ترانه را تایید نمی‌کند اما حداقل در این چند قسمتی که از سریال دیده‌ایم قاطعانه هم در برابر اعمال خواهرش نمی‌ایستد. ما از ترانه تقریبا همه‌چیز را می‌دانیم؛ اینکه عاشق موسیقی است اینکه برای رسیدن به هدفش دست به هر کاری می‌زند اینکه حاضر است خانه و زندگی و کشورش را به راحتی ترک کند و حتی کوچکترین خبری هم از خودش به کسی ندهد.
اما از طنین چیز زیادی نمی‌دانیم و او را با شخصیتهای دیگری که بر سر راهش قرار می‌گیرند می‌شناسیم؛ همکار و خاطرخواه ترانه، پدرش، طلبکارهای ترانه و البته خاطرات محوی که از مادرشان دارد.
کارکرد شخصیت‌های دیگر این سریال تکمیل پازل قصه است؛ ماجرایی که ترانه گرفتارش شده و هنوز نه خودش خبر دارد دقیقا در چه دامی افتاده نه ما که تماشاگر این سریال هستیم مانند دانیال آذین (با بازی حامد بهداد) که در ترکیه به ترانه برخورد می‌کند و قول می‌دهد که همیشه به او کمک کند. اما این کمک‌ها از نوعی نیستند که ترانه بخواهد. آدمهای زیادی بعد از فرارش به ترکیه بر سر راه او قرار می‌گیرند تا به قول خودشان کمکش کنند اما ترانه کمک آنها را نمی‌خواهد چرا؟ چون قرار نیست آنها او را در چیزی که می‌خواهد یاری کنند. ترانه می‌خواهد از راه ترکیه برود آلمان. او حتی حاضر است قاچاقی برود اما دیگران راه‌حل‌های دیگری دارند؛ به او پیشنهاد می‌دهند که به ایران برگردد اما او حتی پاسپورتش را نمی‌خواهد. لازمش ندارد و حاضر نیست برای دوباره گرفتنش اقدامی انجام دهد. این میان پسری به نام پرهام (با بازی مجتبی پیرزاده) هم وجود دارد که ترانه در جست‌وجوی اوست. این آدمها مدام در حال رنگ عوض کردن‌ هستند. خود ترانه هم در برزخ تصمیم‌گیری است و نمی‌داند دست کمک به سوی چه کسی دراز کند. پازل قصه با ورود هر یک از شخصیت‌ها کاملتر می‌شود و چیزهای بیشتری برملا می‌شود.

«قهوه ترک» سریالی است که به چند موضوع به طور همزمان پرداخته؛ مسائل و محدودیت‌های زنان در ایران برای فعالیت‌های هنری، مسائل و مشکلات مهاجرت غیرقانونی، مسائل مهاجران ایرانی در خارج از کشور و همچنین تغییر نسل‌ها.
در ادامه باید دید که فوکوس این سریال بر سر کدام مسئله است و آیا این مسائل به طور موازی به طور کامل در سریال بازتاب داده می‌شوند یا نه.
این سریال هر چهارشنبه از پلتفرم فیلم‌نت پخش می‌شود. تهیه‌کننده‌ی این سریال محمد شایسته است.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها