تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۲/۱۴ - ۱۴:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 186484

منابع فرانسوی اعلام کردند «محمد رسول‌اف» در پی ممنوعیت خروج از کشور از حضور در هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» بازماند.

رادیو بین‌المللی فرانسه RFI در گزارشی اختصاصی اعلام کرد: در پی دعوت رسمی مهمترین رویداد سینمایی جهان از «محمد رسول‌اف» برای عضویت در هیأت داوران بخش «نوعی نگاه»، «ممنوع‌الخروجی دوباره» این فیلمساز، مانع از حضور او در جشنواره بین‌المللی فیلم کن ۲۰۲۳ شد. با اعلام فهرست اسامی داوران بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن در روز چهارشنبه، پی‌گیری بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، نزد منابع خبری در پاریس نشان می‌دهد که برگزارکنندگان این جشنواره، هنوز در تلاشند تا شرایط حضور رسول‌اف را در کن امسال، فراهم کنند.

این منابع می‌گویند که مسئولان کن پس از آزادی این فیلمساز از زندان، از او برای حضور در هیأت داوران بخش «نوعی نگاه» دعوت کردند و امیدوار بودند که رسول‌اف نیز به‌سان «جعفر پناهی»، دیگر کارگردان شناخته‌شده ایرانی، امکان خروج از کشور را به‌دست بیاورد، اما این سینماگر پنجاه ساله، همچنان با ممنوعیت خروج از کشور روبه‌رو است. در این راستا گفتنی است که آقای پناهی در پی رفع ممنوعیت خروج، سه‌شنبه پنجم اردیبهشت از ایران به فرانسه پرواز کرد و در پی چند روز اقامت و دیدار با دخترش، به تهران بازگشت.

رسول‌اف در سال‌ ۲۰۱۷ جایزه بهترین فیلم، در ۲۰۱۳ جایزه منتقدین و در کن ۲۰۱۱ نیز جایزه بهترین کارگردانی در بخش «نوعی نگاه» را در این جشنواره دریافت کرده‌بود.

«محمد رسول‌اف» که از سال ۱۳۸۸ تاکنون بارها زندانی شده‌ است، به ‌دستور قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از ۶ سال پیش تاکنون امکان خروج از کشور را نداشته‌ است. او با این حال هرگز از فیلم‌سازی دست نکشید و در این سال‌ها با تولید «شیطان وجود ندارد» جایزه خرس طلایی فستیوال بین‌المللی فیلم برلین، را نیز به‌دست آورد.

آخرین بازداشت «محمد رسول‌اف»، در تیرماه ۱۴۰۱ و در پی انتشار بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» رخ داد. این بیانیه که بعد از فروریختن «متروپل»، سرگرفتن اعتراضات مردمی و شلیک ماموران به معترضان منتشر شد، از نظامیان می‌خواست تا در برابر مردم اسلحه نکشند و آن‌را بر زمین بگذارند.

انتشار «تفنگت را زمین بگذار»، که صدها تن از اهالی شناخته‌شده سینما بر آن امضا گذاشتند، بازداشت «محمد رسول‌اف» و «مصطفا آل‌احمد»، دیگر سینماگر ایرانی را در پی داشت. رسول‌اف تا زمستان ۱۴۰۱ در بند بود و در پی انتقال به بیمارستان برای درمان، مشمول عفو و آزاد شد.

سازنده «لرد» و «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» پیش‌تر در سال ۱۳۹۸ نیز به‌اتهام «تبلیغ علیه نظام» که به‌گفته وکیلش «بیش‌تر» به‌دلیل ساختن دو فیلم پیش‌گفته بود، به یک‌سال حبس تعزیری و دوسال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده ‌بود.

او همچنین در سال ۱۳۸۸ در پی همراهی با اعتراضات مردمی، محبوس شد و روزهایی طولانی را در زندان «انفرادی» گذراند.

«محمد رسول‌اف» بارها به‌دلیل ممانعت از خروج، امکان «حضور شخصی» را در جشنواره‌های جهانی از دست داده ‌است.

تاکنون هیچ‌یک از آثار سینمایی‌ تحسین‌شده این فیلمساز در جشنواره‌های جهانی، از جمله «کشتزارهای سپید» و «جزیره آهنی» به‌دلیل صادرنشدن مجوز نمایش از سوی وزارت ارشاد، بر پرده سینماهای ایران به‌نمایش درنیامده‌ است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها