تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۶:۱۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 81398

کارگردان فیلم دعوت‌نامه معتقد است که نگاه و اقبال سینماداران باعث تغییر سلیقه مخاطبان و تولید فیلم‌هایی که فقط فروش بیشتری دارند، شده اما فیلم‌های فرهنگی به حاشیه رانده شده‌اند.

به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی “دعوت‌نامه” به کارگردانی مهرداد فرید در هفته جاری در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. مهرداد فرید در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به دلایل اکران فیلم دعوت‌نامه در شرایط فعلی گفت: واقعیت این است که صف طولانی برای اکران فیلم‌ها تشکیل شده است و تعداد فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند، ظرفیت بیشتری نسبت به سالن‌های سینما دارند. در این میان آمار تولید فیلم‌های تجاری بسیار بیشتر از فیلم‌های فرهنگی است.

وی ادامه داد: صاحبان سالن‌ها و سینماداران علاقه بیشتری به اکران فیلم‌های تجاری دارند و فیلم‌هایی که ماهیت فرهنگی دارند باید به سختی به اکران راه پیدا کنند و از هر سوراخی برای نمایش فیلم‌های خود استفاده کنند.

فرید ادامه داد: امروز با وضعیت فعلی اکران فیلم‌ها، تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار تصمیم‌گیرنده اصلی برای اکران آثارشان نیستند و تقریبا حکومت و سلطنت در حوزه اکران در دست سالن‌داران و سینماداران است و شرکت‌های پخش نیز ناچار هستند که خود را با تصمیمات سینماداران هماهنگ کنند و صاحبان فیلم اختیاری ندارند.

کارگردان دعوت‌نامه در پاسخ به این سوال که با این توضیحات آیا شما قائل به وجود مافیا در اکران هستید یا خیر؟ گفت: نمی‌توانیم بگوییم که در اکران مافیا وجود دارد. مافیا به زد و بند و روابط پنهانی و پشت پرده گفته می‌شود که یک عده خاصی برای رسیدن به یک هدف خاص برنامه‌ریزی می‌کند اما در حوزه اکران رفتار سینماداران و بعد شرکت‌های پخش که فیلم‌های تجاری را در دست دارند کاملا روشن و تعیین‌کننده است. آنها به دنبال اکران فیلم‌هایی هستند که برایشان فروش بیشتری به دنبال دارد.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل این رفتار سینماداران چیست و آیا اگر فرصت به فیلم‌های فرهنگی داده شود آنها نمی‌توانند فروش خوبی داشته باشند؟ گفت: به هر حال فرصت مناسب برای نمایش هر فیلمی باید فراهم شود تا مخاطب خود را پیدا کند. برخی فیلم‌ها که وجوه فرهنگی آنها بر وجوه تجاری غلبه دارد؛ ادعای زیادی ندارند اما باید به آنها نیز مجال دیده شدن داده شود حتی اگر به فروش خوبی نرسند. باید سه صنف اصلی تهیه‌کنندگان، سینماداران و پخش‌کنندگان در جلسات هماهنگ یک برنامه‌ریزی درست برای تضییع نشدن حق فیلم‌های فرهنگی انجام بدهند.

کارگردان دعوت‌نامه در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارشاد می‌تواند در حوزه اکران ورود کند؟ گفت: در سینمای ما حرف اول و آخر را دولت می‌زند و تنها دولت است که می‌تواند جلوی پروانه نمایش‌هایی را که خودش صادر کرده، بگیرد بنابراین دولت می‌تواند به راحتی در حوزه اکران نیز وارد شود.

وی ادامه داد: دولت دو راهکار دارد یا باید سینما را به‌صورت کلی رها کند و همه مسائل را به بخش خصوصی واگذار کند که با وضعیت حاکمیتی و حکومتی ما این امر امکان‌پذیر نیست یا اگر نمی‌تواند آن را واگذار کند، در همه بخش‌ها و به خصوص در حوزه اکران با کمک اصناف یک روش درست در پیش بگیرد که به فیلم‌های فرهنگی هم فرصتی برای نمایش داده شود.

وی ادامه داد: امروز مناسبات ما در حوزه سینما و اقتصاد سینما غلط است و این غلط بودن به بخش‌های دیگر نیز تسری پیدا کرده است.

فرید با اشاره به اینکه رفتار سینماداران در همه بخش‌ها تاثیر می‌گذارد، افزود: قطعا اقبال سینماداران از یک گونه سینمای خاص باعث می‌شود تا ما در تولید نیز به سمتی حرکت کنیم که آثار براساس میل سینماداران تولید شود. امسال ما فیلمسازی داشتیم که دو فیلم از وی اکران شد که یکی از آنها یک فیلم فرهنگی و اجتماعی با نقدی درست بود که داستان خوبی هم داشت و فیلم دوم یک اثر کمدی بود. هرچند فیلم قابل قبولی بود اما بیشتر به جنبه‌های سرگرمی و طنز گرایش داشت. در زمان اکران این دو فیلم دیدیم که سینماداران به فیلم دوم وی که ماهیت تجاری بیشتری داشت، توجه کردند.

کارگردان دعوت‌نامه ادامه داد: رفتار سالن‌داران و به دنبال آن میزان استقبال مخاطبان از یک فیلم به نوعی در حال سلیقه‌پروری در سینمای ایران است.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها