کارگردان فیلم دعوتنامه معتقد است که نگاه و اقبال سینماداران باعث تغییر سلیقه مخاطبان و تولید فیلمهایی که فقط فروش بیشتری دارند، شده اما فیلمهای فرهنگی به حاشیه رانده شدهاند.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی “دعوتنامه” به کارگردانی مهرداد فرید در هفته جاری در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. مهرداد فرید در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به دلایل اکران فیلم دعوتنامه در شرایط فعلی گفت: واقعیت این است که صف طولانی برای اکران فیلمها تشکیل شده است و تعداد فیلمهایی که ساخته میشوند، ظرفیت بیشتری نسبت به سالنهای سینما دارند. در این میان آمار تولید فیلمهای تجاری بسیار بیشتر از فیلمهای فرهنگی است.
وی ادامه داد: صاحبان سالنها و سینماداران علاقه بیشتری به اکران فیلمهای تجاری دارند و فیلمهایی که ماهیت فرهنگی دارند باید به سختی به اکران راه پیدا کنند و از هر سوراخی برای نمایش فیلمهای خود استفاده کنند.
فرید ادامه داد: امروز با وضعیت فعلی اکران فیلمها، تهیهکنندگان و صاحبان آثار تصمیمگیرنده اصلی برای اکران آثارشان نیستند و تقریبا حکومت و سلطنت در حوزه اکران در دست سالنداران و سینماداران است و شرکتهای پخش نیز ناچار هستند که خود را با تصمیمات سینماداران هماهنگ کنند و صاحبان فیلم اختیاری ندارند.
کارگردان دعوتنامه در پاسخ به این سوال که با این توضیحات آیا شما قائل به وجود مافیا در اکران هستید یا خیر؟ گفت: نمیتوانیم بگوییم که در اکران مافیا وجود دارد. مافیا به زد و بند و روابط پنهانی و پشت پرده گفته میشود که یک عده خاصی برای رسیدن به یک هدف خاص برنامهریزی میکند اما در حوزه اکران رفتار سینماداران و بعد شرکتهای پخش که فیلمهای تجاری را در دست دارند کاملا روشن و تعیینکننده است. آنها به دنبال اکران فیلمهایی هستند که برایشان فروش بیشتری به دنبال دارد.
وی در پاسخ به این سوال که دلیل این رفتار سینماداران چیست و آیا اگر فرصت به فیلمهای فرهنگی داده شود آنها نمیتوانند فروش خوبی داشته باشند؟ گفت: به هر حال فرصت مناسب برای نمایش هر فیلمی باید فراهم شود تا مخاطب خود را پیدا کند. برخی فیلمها که وجوه فرهنگی آنها بر وجوه تجاری غلبه دارد؛ ادعای زیادی ندارند اما باید به آنها نیز مجال دیده شدن داده شود حتی اگر به فروش خوبی نرسند. باید سه صنف اصلی تهیهکنندگان، سینماداران و پخشکنندگان در جلسات هماهنگ یک برنامهریزی درست برای تضییع نشدن حق فیلمهای فرهنگی انجام بدهند.
کارگردان دعوتنامه در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارشاد میتواند در حوزه اکران ورود کند؟ گفت: در سینمای ما حرف اول و آخر را دولت میزند و تنها دولت است که میتواند جلوی پروانه نمایشهایی را که خودش صادر کرده، بگیرد بنابراین دولت میتواند به راحتی در حوزه اکران نیز وارد شود.
وی ادامه داد: دولت دو راهکار دارد یا باید سینما را بهصورت کلی رها کند و همه مسائل را به بخش خصوصی واگذار کند که با وضعیت حاکمیتی و حکومتی ما این امر امکانپذیر نیست یا اگر نمیتواند آن را واگذار کند، در همه بخشها و به خصوص در حوزه اکران با کمک اصناف یک روش درست در پیش بگیرد که به فیلمهای فرهنگی هم فرصتی برای نمایش داده شود.
وی ادامه داد: امروز مناسبات ما در حوزه سینما و اقتصاد سینما غلط است و این غلط بودن به بخشهای دیگر نیز تسری پیدا کرده است.
فرید با اشاره به اینکه رفتار سینماداران در همه بخشها تاثیر میگذارد، افزود: قطعا اقبال سینماداران از یک گونه سینمای خاص باعث میشود تا ما در تولید نیز به سمتی حرکت کنیم که آثار براساس میل سینماداران تولید شود. امسال ما فیلمسازی داشتیم که دو فیلم از وی اکران شد که یکی از آنها یک فیلم فرهنگی و اجتماعی با نقدی درست بود که داستان خوبی هم داشت و فیلم دوم یک اثر کمدی بود. هرچند فیلم قابل قبولی بود اما بیشتر به جنبههای سرگرمی و طنز گرایش داشت. در زمان اکران این دو فیلم دیدیم که سینماداران به فیلم دوم وی که ماهیت تجاری بیشتری داشت، توجه کردند.
کارگردان دعوتنامه ادامه داد: رفتار سالنداران و به دنبال آن میزان استقبال مخاطبان از یک فیلم به نوعی در حال سلیقهپروری در سینمای ایران است.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- چرا سینماروها به سینما نمیروند؟ پاسخ جالب مهرداد فرید
- مهرداد فرید: موفقیت در اکران آنلاین خروج میتواند ما را از وابستگی به سالنهای سینما آزاد کند
- پوران درخشنده داور بخش رقابتی اصلی چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه شد
- سحر قریشی در جذب مخاطبان ناکام ماند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- از رکوردزنی «متری شیش و نیم» تا فروش ۱۲۱ میلیاردی/ نگاهی به اتفاقات ۱۰۰ روز نخست سینمای ایران
- «زهرمار» اوج گرفت، «شبی که ماه کامل شد» صدرنشین ماند/ گزارش فروش هفتگی سینما
- «شبی که ماه کامل شد» از «ما همه با هم هستیم» سبقت گرفت/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- «کار کثیف» پس از «دختر شیطان» روی پرده میرود
- شکست «دختر شیطان» در گیشه، «ما همه باهم هستیم» در اوج/ گزارش فروش هفتگی سینما
- زمان اکران «زهرمار» جواد رضویان مشخص شد
- انتقاد نوید محمدزاده از وضعیت اکران فیلم «سرخپوست»
- واکنش داروغهزاده به تبلیغات فریبنده و تخریبی برای فیلمهای روی پرده
- جواد نوروزبیگی: آینده پخش فیلم در سینمای ایران خطرناک است
- «تگزاس ۲» و «سامورایی در برلین» گیشه را تسخیر کردند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز