تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۶/۲۳ - ۱۷:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 96487

موزه هنرهای معاصر نیویورک(MOMA) از محمود کلاری فیلمبردار مشهور سینمای ایران تقدیر می‌کند. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های هنرهای مدرن جهان محسوب می‌شود.

به گزارش سینماسینما، موزه هنرهای معاصر نیویورک در نظر دارد تا از محمود کلاری یکی از شاخص ترین فیلمبرداران سینمای ایران به پاس سال ها فعالیت در عرصه سینما تقدیر کرده و از ۱۴ تا ۳۰ سپتامبر برنامه­ ای تحت عنوان «چشم ایران: فیلمبردار محمود کلاری» را با نمایش ۱۲ فیلم از او برگزار کند.

در توضیح این برنامه از سوی موزه هنرهای معاصر نیویورک و درباره کلاری اینطور آمده است: «سینمای معاصر ایران از دهه‌ ۷۰ به بعد با ارائه‌ تصاویری معتبر و ‌ساده از زندگی به شیوه‌ای نئورئالیستی به جهان شناسانده شد و مورد تحسین قرار گرفت. واقعیت چند لایه جامعه ایران به کمک فیلم‌های مفهومی با موضوعات متنوع مثل زندگی شهری، مسائل زنان، درام درون‌گرایانه و فلسفی با وجود محدودیت‌ها به جهان معرفی شد.

محمود کلاری فیلمبردار سینمای ایران یکی از چهره‌هایی است که به این نگاه عمیق و چند وجهی کمک کرده‌ است. در کارنامه‌ او فیلمبرداری برخی از تحسین برانگیزترین فیلم‌های افرادی نظیر اصغر فرهادی، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‌آرا و…وجود دارد. علاوه بر این همکاری با کارگردانان جوان و نوظهور او را تبدیل به فردی ماندگار در گستره‌ سینمای ایران کرده‌ است.

کلاری برای فیلمبرداری هر فیلم شیوه‌ منحصر‌به‌فردی را ایجاد می‌کند؛ از کار با دوربین‌ روى دست گرفته تا مینی‌مالیستی کامل، از مکان‌های آرام در روستا‌‌ها تا شهرهای بزرگ و شلوغ، نماهای کوتاه و تک‌پلان‌ها تا سکانش پلان‌های طولانی (در یکی از فیلم‌ها سکانس‌پلانی با زمان‌بندی بالای ۲ ساعت، یعنی تمام مدت زمان فیلم)
همه‌ این‌ها به این معناست که هیچ مرزی برای او وجود ندارد. کلاری با بیش از سه دهه فعالیت نگاه ما را به ایران متمرکز ساخته‌است.»

این نمایشگاه شامل ۱۲ فیلم از سال ۱۳۷۵ تا حال حاضر است، فیلم‌هایی که توسط ۱۰ کارگردان ساخته‌ شده‌ که خود کلاری هم یکی از آن‌ها‌ست.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها