تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۱۸:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 125320

سال ۲۰۱۹ به پایان نزدیک می‌شود و رسانه‌های سینمایی شروع به جمع‌بندی در‌ زمینه‌های گوناگون می‌کنند؛ در زمینه انتخاب بهترین‌ها، پرفروش‌ترین‌ها و غیره از هم اکنون مطالبی منتشر شده است.

به گزارش سینماسینما، بر همین اساس در مورد حضور سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه امسال کم رونق ترین بوده و تنها از فیلم رضا ساخته علیرضا معتمدی که از ۲۱ ماه اوت به پرده آمد می‌توان نام برد.

این فیلم ۵۸۰۰ تماشاگر در کل فرانسه داشت، که برای چنین فیلمی رقم قابل پیش بینی بود. البته تعدادی از منتقدین مطالب مثبت و جالبی درباره آن نوشته بودند و بازتاب های خوبی بدست آورده بود وتنرا اثری متعارف نسبت به سینمای ایران ارزیابی کرده بودند.

از سوی دیگر، درابتدای همین سال در ۹ ژانویه فیلم سوئدی/دانمارکی ”مرز” ساخته کارگردان ایرانی علی عباسی ( که قبلا درجشنواره کن جایزه بزرگ نوعی نگاه را بدست آورده بود) به نمایش در آمده بود. و کلا صد هزار تماشاگر داشت.

در سال‌های گذشته، ایران حضور قوی تر و گسترده تری در اکران‌های سینمای فرانسه داشت. از سال ۱۹۸۰، اوایل انقلاب به این سو در فرانسه بیش از هر کشور ی فیلم‌های ایرانی توسط پخش کنندگان این کشور خریداری شده و به نمایش درآمده است. سال‌هایی بوده که هشت، نه فیلم ایرانی به پرده رفته بودند.

فروکش کردن علاقه به نمایش فیلم‌های ایرانی خارج از کشور باید مورد یک مطالعه دقیق وهمه جانبه قرار گیرد که البته یکی از دلایل آن حضور نداشتن فیلمهای با اهمیت ایران در جشنواره کن و دیگرجشنواره برجسته دنیاست.

باتوجه به اینکه درحال حاضر به نظر می‌آید فیلم‌های قابل توجهی از سوی کارگردانان ایرانی در دست ساخت است می‌توان برای سال ۲۰۲۰ امیدوار بود، فیلم‌هایی مثل، مجبوریم از رضا درمیشان، لا مینور از داریوش مهرجویی، جنایت بی‌دقت از شهرام مکری، آتابای از نیکی کریمی، سامی اثر حبیب باوی ساجد، پوست اثربرادران ارک و فیلم جدید بهمن قبادی که هنوز نام آن اعلان نشده و در مرحله نهایی است و احتمالا اگر فیلم جدید فرهادی آماده شود و البته فیلم‌هایی که در راه‌اند این امید را ایجاد می‌کنند.

آیا سال ۲۰۲۰سینمای ایران دوباره بر پرده فرانسه حضور خوبی خواهد داشت؟ جدا از این، قرار است در اوایل سال آینده فیلم متری شیش ونیم اثر سعید روستایی که خریداری شده اما هنوز تاریخ نمایش آن در جدول نمایش مشخص نشده است، به نمایش در آید.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها