وی در گفتوگویی کوتاه از آشنایی خود با این کارگردان و اینکه شنیده شده کیارستمی میخواسته فیلم آخرش را در صورت نبودش، عیاری بسازد صحبت کرد. کیانوش عیاری ابتدا درباره آشنایی و دوستی خود با عباس کیارستمی گفت: اولین باری که او را دیدم موقع نمایش فیلم «شبح کژدم» در جشنواره فیلم فجر سال ۶۵ در سینما آزادی بود. این آشنایی بعد از آن دیدار اول هم به واسطه همسفری بودن به چند کشور مختلف ادامه داشت.
او درباره اینکه آیا هیچ گاه نظر کیارستمی را درباره «شبح کژدم» که به نوعی باعث اولین آشنایی هم بود نپرسید؟ بیان کرد: واقعیت این است که در چنین مواردی همیشه سعی در پنهان کردن خودم دارم و به همین دلیل چیز خاصی به یاد ندارم.
وی که از بیان حرفهای کیارستمی درباره آثار و فیلمسازیاش خودداری میکند، درباره نمایش فیلم «آنسوی آتش» در جشنواره فیلم نانت آن هم به واسطه کیارستمی فقط در همین حد توضیح داد که، «در جشنواره فیلم نانت که سالها قبل برگزار شد از عباس کیارستمی خواسته بودند فیلمی از ایران را برای نمایش معرفی کند و او هم «آن سوی آتش» را معرفی کرده بود. »
عیاری در پاسخ به اینکه شنیده شده عباس کیارستمی میخواسته در صورت بروز اتفاقی، عیاری به جای او فیلم جدیدش را در چین بسازد،گفت: از چنین چیزی اطلاع ندارم و نمیدانم که برای این فیلم چنین صحبتی مطرح بوده یا خیر. با این حال چنین موضوعی یک بار حدود ۶ سال قبل مطرح شده بود. آقای کیارستمی در زمان ساخت فیلم «کپی برابر اصل» با من تماس گرفت و گفت، در قرادادی که با کمپانی سازنده فیلم دارد، باید اسم یک نفر را معرفی کند تا اگر به هر دلیلی خودش نتوانست کار را ادامه دهد، او ساخت فیلم را به پایان برساند، به همین دلیل تماس گرفت تا مرا معرفی کند.
وی افزود: من هم با کمال مسرت این مسئله را پذیرفتم و خیلی هم خوشحال شدم که او چنین نگاهی به کار من دارد. این فیلمساز تاکید کرد: این موضوع را برای اولین بار است که مطرح میکنم و شاید باید رازداری میکردم، اما به دلیل سوالی که پرسیدید و با توجه به طرح چنین شایعهای ناچار شدم آن را بازگو کنم.
عیاری در پاسخ به اینکه آیا نپرسید که چرا “او” را انتخاب کرده است؟ گفت: راستش فقط تشکر کردم و از آنجا که معمولا برایم سخت است تا از کسی درباره کارم نظر بخواهم یا در چنین مواردی علت را جویا شوم، هیچ سوالی نپرسیدم و کلا موضوع را مثل یک امر اداری و روتین میدیدم که باید فقط یک اسم معرفی شود.
او درباره اینکه اگر این موضوع صحت داشته باشد چه تصمیمی میگیرد؟ با بیان اینکه «الان نمیدانم برای فیلم جدیدی که قصد داشت در چین بسازد هم چنین اتفاقی افتاده است یا خیر و شاید او در این چند سال فرد بهتری را انتخاب کرده باشد» افزود: اما اگر چنین چیزی درست باشد برای ادای احترام و انجام تعهدی که خواهم داشت کار را همانطور که میخواسته انجام میدهم.
کارگردان فیلم «بودن یا نبودن» همچنین درباره تاثیر فیلمسازی کیارستمی و اینکه آیا امکان ادامه راه و دیدگاه او وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: به نظرم اصلا نیازی به ادامه دادن راه کسی آن هم در اندازه عباس کیارستمی نیست چون نه ممکن و عملی است و نه میتواند اصالتی داشته باشد. با این حال تاثیر از کیارستمی میتواند دو گونه باشد؛ گروهی هستند که همیشه سعی کردهاند پا جای کیارستمی بگذارند و از او تقلید کند که حتما نتیجه ناموفق است و عدهای هم تاثیری را گرفتهاند که میتواند نامرئی باشد و لزوما تاثیر تکنیکی و فوت و فن فیلمسازی نیست بلکه میتواند یک نگرش و جهانبینی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد