
وی در گفتوگویی کوتاه از آشنایی خود با این کارگردان و اینکه شنیده شده کیارستمی میخواسته فیلم آخرش را در صورت نبودش، عیاری بسازد صحبت کرد. کیانوش عیاری ابتدا درباره آشنایی و دوستی خود با عباس کیارستمی گفت: اولین باری که او را دیدم موقع نمایش فیلم «شبح کژدم» در جشنواره فیلم فجر سال ۶۵ در سینما آزادی بود. این آشنایی بعد از آن دیدار اول هم به واسطه همسفری بودن به چند کشور مختلف ادامه داشت.
او درباره اینکه آیا هیچ گاه نظر کیارستمی را درباره «شبح کژدم» که به نوعی باعث اولین آشنایی هم بود نپرسید؟ بیان کرد: واقعیت این است که در چنین مواردی همیشه سعی در پنهان کردن خودم دارم و به همین دلیل چیز خاصی به یاد ندارم.
وی که از بیان حرفهای کیارستمی درباره آثار و فیلمسازیاش خودداری میکند، درباره نمایش فیلم «آنسوی آتش» در جشنواره فیلم نانت آن هم به واسطه کیارستمی فقط در همین حد توضیح داد که، «در جشنواره فیلم نانت که سالها قبل برگزار شد از عباس کیارستمی خواسته بودند فیلمی از ایران را برای نمایش معرفی کند و او هم «آن سوی آتش» را معرفی کرده بود. »
عیاری در پاسخ به اینکه شنیده شده عباس کیارستمی میخواسته در صورت بروز اتفاقی، عیاری به جای او فیلم جدیدش را در چین بسازد،گفت: از چنین چیزی اطلاع ندارم و نمیدانم که برای این فیلم چنین صحبتی مطرح بوده یا خیر. با این حال چنین موضوعی یک بار حدود ۶ سال قبل مطرح شده بود. آقای کیارستمی در زمان ساخت فیلم «کپی برابر اصل» با من تماس گرفت و گفت، در قرادادی که با کمپانی سازنده فیلم دارد، باید اسم یک نفر را معرفی کند تا اگر به هر دلیلی خودش نتوانست کار را ادامه دهد، او ساخت فیلم را به پایان برساند، به همین دلیل تماس گرفت تا مرا معرفی کند.
وی افزود: من هم با کمال مسرت این مسئله را پذیرفتم و خیلی هم خوشحال شدم که او چنین نگاهی به کار من دارد. این فیلمساز تاکید کرد: این موضوع را برای اولین بار است که مطرح میکنم و شاید باید رازداری میکردم، اما به دلیل سوالی که پرسیدید و با توجه به طرح چنین شایعهای ناچار شدم آن را بازگو کنم.
عیاری در پاسخ به اینکه آیا نپرسید که چرا “او” را انتخاب کرده است؟ گفت: راستش فقط تشکر کردم و از آنجا که معمولا برایم سخت است تا از کسی درباره کارم نظر بخواهم یا در چنین مواردی علت را جویا شوم، هیچ سوالی نپرسیدم و کلا موضوع را مثل یک امر اداری و روتین میدیدم که باید فقط یک اسم معرفی شود.
او درباره اینکه اگر این موضوع صحت داشته باشد چه تصمیمی میگیرد؟ با بیان اینکه «الان نمیدانم برای فیلم جدیدی که قصد داشت در چین بسازد هم چنین اتفاقی افتاده است یا خیر و شاید او در این چند سال فرد بهتری را انتخاب کرده باشد» افزود: اما اگر چنین چیزی درست باشد برای ادای احترام و انجام تعهدی که خواهم داشت کار را همانطور که میخواسته انجام میدهم.
کارگردان فیلم «بودن یا نبودن» همچنین درباره تاثیر فیلمسازی کیارستمی و اینکه آیا امکان ادامه راه و دیدگاه او وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: به نظرم اصلا نیازی به ادامه دادن راه کسی آن هم در اندازه عباس کیارستمی نیست چون نه ممکن و عملی است و نه میتواند اصالتی داشته باشد. با این حال تاثیر از کیارستمی میتواند دو گونه باشد؛ گروهی هستند که همیشه سعی کردهاند پا جای کیارستمی بگذارند و از او تقلید کند که حتما نتیجه ناموفق است و عدهای هم تاثیری را گرفتهاند که میتواند نامرئی باشد و لزوما تاثیر تکنیکی و فوت و فن فیلمسازی نیست بلکه میتواند یک نگرش و جهانبینی باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم