تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۱۸:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 67326

معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی گفت: سینمای دفاع مقدس، یکی از پایه‌های رشد سینمای ملی بوده است.

به گزارش سینماسینما، دکتر مسعود نقاش زاده معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی ضمن اشاره به تجربیات بسیار خوبی که در تمامی این سال‌ها در سینمای دفاع مقدس بدست آورده ایم، گفت: سینمای دفاع مقدس تنها یک گونه سینمایی نبوده، بلکه فرصتی برای توسعه توانایی‌ها و نگرش‌ها در سینمای ملی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه محورهای اساسی سینمای دفاع مقدس در زمان جنگ، معطوف به نبردهای رزمندگان در جبهه‌ها بود، اما امروز موضوعات بسیار متنوعی برای پرداختن به دفاع مقدس وجود دارد، افزود: چنانکه مقام معظم رهبری نیز فرمودند؛ ادبیات دفاع مقدس دریای بیکرانی است که ما تاکنون فقط به گوشه‌ای از آن پرداخته‌ایم.

وی به دلایل استفاده از عبارت سینمای مقاومت به جای سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: سینمای مقاومت، گستره مفهومی وسیع‌تری را شامل می‌شود و منظور همه آن موقعیت‌هایی است که کسی در برابر ظلم مقاومت می‌کند.

دکتر نقاش‌زاده منشاء سینمای مقاومت را ادبیات دینی و فرهنگ عاشورایی دانست و ادامه داد: شخصیت‌های مؤثر در سینمای مقاومت افرادی هستند که به فرهنگ عاشورا تأسی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سینمای مقاومت تنها محدود و محصور به دفاع مقدس هشت ساله نمی‌شود، خاطر نشان ساخت، این گونه‌ی سینمایی شامل همه موقعیت‌هایی است که به لحاظ مفهومی در معنای مقاومت می‌گنجند.

وی اظهار داشت: در آستانه سی‌اُمین سال پایان دفاع مقدس قطعاً نمی‌توانیم به همان نگرش‌هایی که در زمان دفاع مقدس در سینما داشتیم اکتفا کنیم، بلکه باید شرایطی را مهیا کنیم تا مخاطب امروز فرهنگ مقاومت را به خوبی درک و با آن ارتباط برقرار کند.

وی با یادآوری اینکه در گذشته، فیلمسازان دفاع مقدس کسانی بودند که تجربه حضور در جنگ تحمیلی را داشتند، ولی امروز جوانانی برای سینمای دفاع مقدس فیلم می‌سازند که برخی از آنها بعد از جنگ تحمیلی به دنیا آمده‌اند و یا در زمان جنگ دوران کودکی خود را از سر گذرانده اند، ادامه داد: در گذشته اگر سینمای دفاع مقدس محدود به مردان جنگ دیده‌ای بود که بعدا به سینما روی آوردند، امروز در سینمای دفاع مقدس زنانی فیلم می‌سازند که حتی فیلم اولشان محسوب می‌شود.

نقاش‌زاده با یادآوری اینکه بهترین فیلم‌های دفاع مقدس در این سال‌ها، محصول سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی بوده است، گفت: آروز می‌کنیم روزی برسد که سینمای مقاومت بدون کمک نهادهای دولتی به اقتصادی مؤثر دست یابد و این میسر نخواهد شد مگر آن که از کلیشه‌های روایی و فرمی فاصله بگیریم و رویکردی تازه و جذاب در روایت دفاع مقدس اتخاذ کنیم. به همین منظور برای مخاطبان امروز باید داستان‌های جذاب تولید کنیم.

وی افزود: یکی از گونه‌های بسیار جدی و جذاب در دنیا، سینمای جنگی است و با گذشت بیش از ۷۰ سال از پایان جنگ جهانی دوم، همچنان فیلم‌های جنگی بزرگ و موفقی در دنیا تولید می‌شوند. پس نباید گمان کنیم با گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی، جنگ برای سینمای ما موضوعیت ندارد. بر عکس به گمان من، موضوعیت، ظرفیت و فرصت‌های سینمای جنگ کم‌کم در حال آشکار شدن است.

نقاش‌زاده با بیان اینکه ما در نقطه‌ای از جهان قرار داریم که همیشه با تهدیدهای گوناگون روبرو بوده‌ایم و به همین دلیل فرهنگ مقاومت، بخشی از نگرش فرهنگی و تاریخی ما است، گفت: درحال حاضر با توجه به دستاوردهای گذشته در سینمای مقاومت، انتظار می‌رود امروز بتوانیم به شیوه‌ها و رویکردهای نوینی در سینمای دفاع مقدس برسیم که ضمن تببین فرهنگ مقاومت، برای مخاطب امروز جذابیت‌های سینمایی داشته و حتی محصولاتی مؤثر و جذاب با عیار جهانی تولید نماییم.

وی ادامه داد: بنابراین تولید و عرضه محصولات سینمای مقاومت، نبایستی به مخاطب داخلی محدود شود بلکه براساس برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، باید بتوانیم به تدریج به بازارهای منطقه‌ای و همچنین بازارهای جهانی نیز راه یابیم.

نقاش زاده با اشاره به اینکه هم اکنون در معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد، با هماهنگی ریاست محترم سازمان سینمایی و مدیرعامل محترم بنیاد، به تخصصی کردن بررسی‌ها در مورد گونه‌های مختلف سینمایی توجه شایانی شده، بیان کرد: در حوزه سینمای مقاومت، یک شورای تخصصی با همین نام و متشکل از مسئولان موثر در سینمای دفاع مقدس، هنرمندان و فیلمسازان با تجربه و برجسته این گونه سینمایی طراحی شده که وظیفه اصلی این شورا، علاوه بر ترسیم چشم اندازها، بررسی و راهبری آثاری است که از این پس در چرخه تولید قرار می‌گیرند.

نقاش زاده در پایان افزود: سینمای مقاومت تنها یک گونه‌ی سینمایی و منحصر به سینما و سینماگران نیست، بلکه به واسطه‌ی تأثیر و نفوذ فرهنگی آن، یک دستاورد گرانبهای ملی به شمار می رود که همه‌ی دستگاه‌های کشور باید برای توسعه و بالندگی آن سرمایه گذاری کنند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها