تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۱/۲۹ - ۲۲:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 170735

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره تکلیف برگزاری کنسرت‌ها، انتخاب رئیس دفتر موسیقی، بودجه اختصاص یافته به جشنواره موسیقی فجر، تعاملات فرهنگی و موسیقایی با کشورهای دیگر و حواشی اختتامیه جشنواره فیلم فجر توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سینماسینما، محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ درباره تعاملاتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با وزارت امور خارجه برای دعوت از هنرمندان خارجی داشته باشد، گفت: برنامه‌های بسیار خوبی داریم. با همکاری وزارت خارجه عید نوروز امسال اگر مشکل خاصی به واسطه دغدغه‌های بهداشتی پیش نیاید، اجلاس وزرای فرهنگ منطقه را در کشورمان خواهیم داشت. آقای رئیس جمهور درخواست داده‌اند که مقدمات آن انجام شود.

او ادامه داد: ستاد نوروزی در وزارتخانه با حضور وزارت خارجه و بخش‌های مختلف تشکیل شده است که آنجا محلی برای معرفی بیشتر فرهنگ و هنر ما خواهد بود. با توجه به اینکه ما در بیش از ۸۰ کشور رایزنی و وابستگی فرهنگی داریم، سازمان فرهنگ و ارتباطات ما موظف است فضای تعاملی بیشتری را در رایزنی‌های خارج از کشور به وجود آورد تا هنرمندان اصیل ما بتوانند هنر درخشان خود را در آنجا به نمایش بگذارند.

اسماعیلی همچنین درباره برنامه وزارت فرهنگ برای بالا بردن بودجه جشنواره موسیقی فجر گفت: تاکنون هیچ درخواست مالی برای این کار از من نشده است. اکنون هم آماده هستیم تا برای سال آینده هر اقدامی که به شکوفایی و ایجاد انگیزه بیشتر جشنواره کمک کند در خدمت دوستان باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرنوشت انتخاب رئیس دفتر موسیقی بیان کرد: آقای الهیاری سابقه بسیار خوبی در حوزه نشر داشته‌اند و دوستان معاونت فرهنگی ما نیز از من درخواست داشتند و خود ایشان نیز مایل بودند، ولی چون در عین حال که به ایشان آنجا مسئولیت دادیم، وسط برگزاری جشنواره بود، از ایشان خواهش کردیم که سرپرستی دفتر موسیقی را برعهده بگیرد. من در این مدت با پیشکسوتان و اهالی موسیقی گفت و گو داشتم و شاهدم که رضایتمندی بالایی از همکاری ایشان داشتند. این هفته تکلیف دفتر موسیقی را با معاون هنری مشخص می‌کنیم. ولی اینکه ایشان در دفتر موسیقی می‌ماند یا نه را باید باتوجه به مسئولیتی که در معاونت هنری پذیرفتند، با گفت و گو و رایزنی که بین دو معاون با حضور بنده اتفاق می‌افتد، بررسی کنیم.

او در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره سرنوشت برگزاری کنسرت ها بیان کرد: بنای ما این نیست که فضای هنری به حالت قبل برود. واکسیناسیون را به صورت عمده در کشور داشته‌ایم و دلیلی نمی‌بینیم که همه فعالیت‌ها را متوقف کنیم. ما تابع دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا هستیم و من خودم عضو ستاد و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا هستم و بنایی بر تعطیلی کامل فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیست و تلاش می‌کنیم با رعایت شیوه نامه‌ها تعطیل نشود.

اسماعیلی همچنین درباره حواشی اختتامیه جشنواره فیلم فجر و ارزیابی او از این اتفاقات، گفت: باید اول از همه از عوامل جشنواره فیلم فجر تشکر کنم باتوجه به اینکه برگزاری جشنواره با آغاز دولت همراه بود، دوستان ما خیلی زحمت کشیدند و تلاش کردند جشنواره در حد امکان خوب برگزار شود. با همه این احوالات تلاش شد در هیات انتخاب و داوری بدون دخالت با آزادی و اختیار کامل و احترام به نظرات حرفه‌ای جشنواره به پایان برسد.

او ادامه داد: اگر اتفاقی در بخشی رخ دهد و یک اظهار نظر نادرستی اتفاق بیفتد آن اظهار نظر قطعا مورد تأیید کسی نیست و همه از آن ابراز انزجار دارند و هر کس در هر جایگاه باید به فرهنگ ایرانی و آیین‌های دینی ما احترام بگذارد و این جزو مسلمات است. اگر جامعه ایمانی ما در این موضوع دچار ناراحتی شده شایسته است که دوستان هنرمند و اهالی فرهنگ به این گله‌مندی با احترام نگاه کنند. ما هم در حوزه مدیریت این کشور نسبت به این موضوع حساسیم و به دغدغه‌های جامعه ایمانی خود احترام می‌گذاریم و در عین حال اگر تکدری برای این عزیزان به وجود آمده به عنوان متولیان حوزه فرهنگی با شجاعت باید از این جامعه پوزش و عذرخواهی داشته باشیم.

اسماعیلی بیان کرد: همچنین نباید یک خطای فردی را به جامعه هنری تسری داد. این خیلی به دور از انصاف است. جامعه هنری ما پاک، عفیف و پیشتاز عرصه‌های فرهنگی و هنری بوده و همیشه در جامعه ایرانی حوزه فرهنگ و هنر مورد تکریم آحاد مردم بوده و خطای یک نفر را نباید به کل جامعه هنری ربط داد و از بیان و گفته‌هایی که این جامعه عزیز را آزرده کند، حتما باید اجتناب کرد و با احترام به جامعه فرهنگی و هنری، گفت و گو کرد.

او تصریح کرد: ما از همه عزیزانمان می‌خواهیم که این مسائل را در همان حد و اندازه‌ای که وجود دارد به آن بپردازند و اجازه ندهند مسائل و حاشیه‌ها فضای درخشان فرهنگی و هنری را مکدر کند. هم از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر خواهشم این است که با همین پیشتازی که همیشه در عرصه‌های مختلف دارند پاسدار فرهنگ آداب دینی و شعائر اسلامی باشند. از صاحبان تریبون و کسانی که صحبت می‌کنند خواهش می‌کنم احترام جامعه فرهنگی و هنری را نگه دارند و در عین حال از عموم جامعه ایمانی و متدینین ما که این روزها دلسوزانه اظهار نگرانی کردند در عین حالی که از این دغدغه مندی آنها تشکر می‌کنیم به عنوان متصدی حوزه فرهنگ و هنر از این تکدر خاطر هم پوزش می‌خواهیم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها