مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» ساخته سیف الله صمدیان اثری تکاندهنده و درخور است که تصویری صمیمی و نزدیک از عباس کیارستمی ارائه میدهد.
به گزارش سینماسینما، درگذشت عباس کیارستمی فیلمساز، عکاس و هنرمند ایرانی ضایعهای غیر منتظره برای طرفداران بیشمار او در سراسر جهان و فیلمسازانی بود که عمیقا تحت تاثیر فیلمهای آرام و کم هزینه او بودند.
به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی، مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز با حضور سیفالله صمدیان و احمد کیارستمی به نمایش گذاشته شد، تصاویری که برای اولین بار به نمایش گذاشته شدند و انتظار میرود با تغییراتی در سایر جشنوارههای مهم سال جدید میلادی نیز به نمایش گذاشته شود.
در این فیلم که هیچ مصاحبهای در آن وجود ندارد از ویدئوهای اختصاصی صمدیان از زندگی و حرفه کیارستمی استفاده شده است تا هنرمندی مستعد و مردی استثنائی توصیف شود که زندگی را با تمام لذت در آغوش کشیده بود.
مخاطبانی که پیش از تماشای این مستند در انتظار آشکار سازیهای روانشانشناختی از شخصیت کیارستمی از طریق فرمت سنتی مصاحبه بودند یا ناامید شدند و یا از تماشای صحنههای انتخابی از زندگی و حرفه کیارستمی غافلگیری خوشایندی را تجربه کردند.
علیرغم این که تصاویر با عجله بسیار فراوان در کنار هم قرار داده شدهاند اما این فیلم مستند به خوبی منعکس کنند نگاه، سادگی و مدرنیسم فطری آثار خود کیارستمی است که خود گواهی دیگری بر تاثیر او بر فیلمسازی در ایران است.
عنوان فیلم هم به مدت زمان مستند اشاره دارد و به این موضوع که کیارستمی در هنگام درگذشت در ۴ جولای امسال در پاریس ۷۶ سال و ۱۵ روز سن داشت.
هر چقدر که در فرهنگ غربی تلقی از هنرمند شخصی عصبی و ناراحت است، کیارستمی با لبخند و خنده به زندگی نگاه میکند، مردی که تمام تمرکزش روی دنیای پیرامونش ، زیبایی طبیعت و لذت فراوان از خلق هنری است.
در بخش اول مستند تصاویری از کیارستمی با ماشین (جیپ معروفش) نشان داده میشود که در یک روز برفی در تهران به جادهای کوهستانی پر پیچ و خم میزدند و با دو دوربین «لیکا» از سگهای، درختان و جاده در برف عکاسی میکرد و در بخش بعدی فیلم روزهای سختِ کاری کیارستمی و تصمیمات فنی او با دستیارش به تصویر کشیده میشود.
رویکرد ساده کیارستمی به روابط انسانی در صحنه به صحنه این مستند قابل مشاهده است. در بخشی از مستند او در حال رانندگی در ایران با «ژولیت بینوش» بازیگر فیلم « کپی برابر اصل» است که توقف میکند و یک روزنامه با تصویر «ژولیت بینوش» روی صفحه اصلی برایش میخرد.
در صحنهای دیگری از مستند کیارستمی مشغول کارگردانی گروهی از سربازان با مسعود کیمیایی کارگردان کهنه کار ایرانی است درحالی که جعفر پناهی در حال فیلمبرداری از آنان است و البته صمدیان که پشت دوربین از پناهی فیلم میگیرد.
همه چیز روشن با نوعی فکاهی و بدون تظاهرهای هنری درباره سینمای واکنشی ارائه میشود. یکی از تاثیر گذارترین صحنههای فیلم جایی است که کیارستمی در هواپیما و با صدایی بلند اشعار فارسی را با تمام لذت میخواند.
صحنه آخر مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» بیننده را به همان دره زیبا و سر سبز میبرد که سکانس پایانی فیلم « زیر درختان زیتون» (۱۹۹۴) فیلمبرداری شده بود و در آن کیارستمی به تقلید از فیلم خودش در دشت میدود و نام قهرمان زن داستان «طاهره» را فریاد میزند، درست همان کاری که قهرمان مرد داستان در فیلم « زیر درختان زیتون» انجام میدهد که پایانی تکان دهند برای این مستند محسوب میشود.
صمدیان دوست و همکار قدیمی کیارستمی که فیلمبرداری فیم «ای بی سی آفریقا» را نیز بر عهده داشته و برگزار کننده جشنواره تصویر سال در اکثر قسمتهای این مستند مقابل دوربین ظاهر نمیشود اما استعداد او در بسیاری از برداشتهای زیبای فیلم مشهود است. وی در این مستند تصاویری از پشت شیشههای باران زده اتومبیل، تصاویر امپرسیونیسمی از عکسها، آینهها، سایهها و ذوب شدن یخ ارائه میدهد که همگی حاکی از حس گذر زمان است. مرگ در این فیلم کمتر دیده میشود و البته نیازی نیز به آن نیست.
منبع: ایسنا به نقل از هالییود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند