تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۱۱:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 111598

 یگانه عصاری در جام جم نوشت :

تقریبا می توان با اطمینان گفت اکثریت بازیگران سینما و تلویزیون برای خود صفحه ای در شبکه های مجازی دارند. شبکه مجازی «اینستاگرام» یکی از مهم ترین آنهاست که برای بسیاری از هنرمندان کم هم حاشیه نداشته است و خیلی ها از آن شکارند! با این حال تقریبا هیچ شبکه ای بجز اینستاگرام نمی تواند برای هنرمندان و شاید همه ما که دغدغه کار داریم، به منزله یک رسانه عمل کند. اما چندی پیش شایعه ای به راه افتاد که بازیگرانی که در فضای مجازی دنبال کننده و لایک های بالاتری دارند، می توانند نقش های بهتری در سینما بگیرند! این شایعه بهانه ای شد تا بگوییم شبکه های اجتماعی چقدر در کار هنرمندان اهمیت دارد؟

 داستان یک گزارش

چندی پیش در «جام جم» گزارشی با عنوان «بازیگرام» نوشتیم. گزارشی که نشان می داد دست کم در چند وقت اخیر اینستاگرام باعث شده افراد بسیاری به سینما راه پیدا کنند. هرچند این مساله در ابتدای امر کمی عجیب به نظر می رسد اما واقعی است! ستاره های اینستاگرام یا همان شاخ های مجازی که دنبال کننده های بالایی دارند، مورد توجه کارگردان ها و تهیه کننده ها قرار گرفته اند و حداقل پنج نفر از آنها در حال حاضر به بازی در فیلمی مشغول شده اند. این گزارش نشان داد خیلی هم پر بیراه نیست اگر بگوییم اینستاگرام تاثیر دارد! خیلی هم تاثیر دارد…

 خرید دنبال کننده

به طور کلی سه دلیل اصلی برای استفاده از اینستاگرام وجود دارد: ایجاد ارتباط با دوستان و خانواده و اطلاع از وضعیت آنها که در این صورت هیچ نیازی به خرید و افزایش تعداد دنبال کننده احساس نمی شود، زیرا   مخاطبان مجازی شناختی از شما ندارند، صفحه های خصوصی هنرمندان نمونه ای از این صفحات است که صرفا به منظور ایجاد ارتباط با دوستان و نزدیکانشان درست شده است و درخواست دنبال کردن افرادی که برای آنها شناخته شده نباشد، مورد تایید قرار نمی گیرد و درنتیجه علاقه ای به محتوای تولید و اشتراکی شما نیز نخواهند داشت. نکته دوم، ایجاد بازاریابی و کسب و کار که البته فروش خدمات و محصولات به مخاطب بدل (مجازی) غیرممکن است اما وقتی هنرمندی از این صفحه به معرفی کارهای خود می پردازد به تدریج دیده می شود و مورد توجه قرار می گیرد، نکته سوم نیز تاثیرگذاری است که زیر مجموعه مورد دوم به شمار می رود. اما خرید «فالوئر فیک» (دنبال کننده قلابی) یقینا با هدف بیشتر دیده شدن و تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبی است که برای اولین بار است صفحات مجازی برخی هنرمندان را می بیند.

 با ۲ میلیون دنبال کننده!

اگر مصاحبه رضا رشیدپور با یکی از خانم های سینما را در برنامه «دید در شب» به خاطر داشته باشید، او از خانم بازیگری که نزدیک به پنج میلیون دنبال کننده در آن زمان داشت، درخصوص تعداد تقلبی اش پرسید و در جواب شنید مگر دنبال کننده هم جعلی دارد؟ من اصلا از چنین موضوعی اطلاع نداشتم! داستان خیلی از بازیگران به همین شکل است. از طرفداران قلابی اطلاع ندارند و درباره آن چیزی نمی دانند، اما در حالی که کلا دو فیلم بازی کرده اند، دو میلیون دنبال کننده دارند و پست های آنها ده هزار لایک هم ندارد! نکته غمبار ماجرا اما این است برخی تهیه کنندگان سینما اما بدون توجه به هنر آنها، با توجه به طرفداران بالای آنها، او را برای بازی در نقش های اصلی انتخاب می کنند و معیار و ملاک خیلی از آنها محبوب بودن در فضای مجازی شده؛ در حالی که محبوب بودن در شبکه های مجازی با فضای واقعی تفاوت ها دارد! یکی از افرادی که به قلابی بودن حساب بسیاری از همکارانش اشاره کرد، لیلا اوتادی بود. او چند وقت قبل در پستی نوشت: «بیشتر از نصف فالوئرها جعلی و فیک هستن! من هیچ وقت برای اینستاگرام خودم فالوئر خریداری نکردم چون دوست داشتم طرفداران واقعی ا م اینجا باشن و در ضمن احترام به شعور مخاطب برای من همیشه ارزش بالایی داشته و داره، مطمئنا شما عزیزان اونقدر باهوش هستین که متوجه بشین امکان نداره یه هنرمند یا خواننده هالیوود با هفت میلیارد مخاطب و هوادار در دنیا، تو اینستاگرامش دو میلیون فالوئر داشته باشه و هنرمند سینمای ایران با نهایتا ۷۰-۶۰ میلیون مخاطب، همون تعداد یا حتی بیشتر از بازیگر مشهور هالیوود فالوئر داره!»

 اینستاگرام رو کرد!

چندی پیش در یکی از به روز شدن های اینستاگرام، این شبکه اجتماعی دنبال کننده های جعلی و پولی را شناسایی و حساب آنها را حذف کرد! همین مساله باعث شد بسیاری از هنرمندان با کمتر شدن چند هزارتایی دنبال کننده رو به رو شوند. با این قابلیت، در تعداد طرفداران افراد مشهور به یکباره ریزش زیادی مشاهده شد به طوری که دست برخی از آنها مانند یک خانم بازیگر، خواننده مطرح پاپ و… رو شد.

اینستاگرام هم که از همان ابتدا اعلام کرده بود خرید دنبال کننده جعلی و پولی ممنوع است به حذف برخی حساب ها ادامه داد! ناگفته نماند خرید دنبال کننده های قلابی بین ۲۴ تا صد هزار تومان آب می خورد!

  لایک بیشتر، دستمزد بالاتر

شنیده ها حاکی است برخی بازیگران درجه دو سینما و تلویزیون به دلیل داشتن دنبال کننده های زیاد و توهم محبوبیت بی امان، از تهیه کنندگان دستمزدهای بالاتری طلب می کنند. اتفاقی که تعدادی از تهیه کنندگان در گفت وگو با جام جم آن را تایید و از آن گلایه کردند. یکی از تهیه کنندگان تلویزیون که از ما خواست به نامش اشاره ای نشود در این باره گفت: یک بازیگر درجه سه که کلا چهار فیلم در تلویزیون بازی کرده است، با حضور در دفتر ما، از من طلب

صد میلیون تومان برای یک کار یک هفته ای کرد. وقتی از او پرسیدم چرا این قدر قیمتت بالا رفته؟ گفت: دنبال کننده هایم بالا رفته و من می توانم روی آنها اثر مثبتی داشته باشم. اگر یک تبلیغ از فیلم شما بگذارم، برای خودتان خوب می شود. پس پول تبلیغات مجازی را هم باید بپردازید!»

مکث
سینما را باقی بگذارید

باید گفت گاهی نگاه تهیه کننده ها به مقوله انتخاب بازیگر تجاری و گاهی با نگاهی هنری به نوع ایفای نقش بازیگران است. اما در این بین بازیگرانی که در دسته سوم هنری – تجاری قرار گرفته اند، کیفیت بازی آنها باعث فروش گیشه یا جذب مخاطب می شود. ضربه مهلکی که انتخاب نابازیگران به بدنه سینما می زند، گاهی باعث دوری بینندگان از آثار ایرانی می شود و بالعکس پای سرمایه گذارانی را وسط می کشد که سینمای تجاری را به بنگاهی هنری تبدیل می کنند و به مرور زمان رنگ و بوی فرهنگ و هنر را از پرده سینما پایین می کشند. نیوشا ضیغمی از دیگر بازیگرانی بود که در پاسخ به شایعه حضور بازیگران در نقش های خوب با توجه به تعداد دنبال کننده بالاتر آنها گفت: «به نظر من تعداد دنبال کننده می تواند تعیین کننده باشد اما باید دید چقدر تعدادی که قابل مشاهده است واقعی و چقدر از آنها خریداری شده اند! نگاه صرف تهیه کنندگان به انتخاب غیرحرفه ای بازیگر از طریق اینستاگرام به فیلم آنها ضربه خواهد زد.» پس در روزگاری که اینستاگرام معیار انتخاب بازیگران شده است، بهتر است برخی به مقوله هنر و استعداد هم توجه ویژه ای داشته باشند!

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها