تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۱۰:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 18195

ارسیا تقواسینماسینما، سام بهشتی_ ارسیا تقوا، روانپزشک و نویسنده سینما در گفتگو با سینماسینما درباره حواشی برنامه هفت با مقوله پرخاشگری گفت: در روان شناسی اصطلاح خشم با خشونت تفاوت دارد.

خشم به عنوان یک احساس منفی در زندگی روزمره ی انسان ها به دفعات پیش می اید.اما قرار نیست هر خشمی به خشونت تبدیل بشود. که اگه این طور بود ما هر روز با مصادیق خشونت که پرخاشگری کلامی یا فیزیکی است رو به رو بودیم. و تصور کنید اگه قرار بود مثل حیوانات هر حس خشم ما به خشونت تبدیل می شد دنیا چه جای سخت و دشواری می شد. انسان نسبت به حیوان این مزیت را دارد که خشم خود را کنترل می کند .
وی در تکمیل حرف هایش عنوان کرد: یکی از اتفاق هایی که در جامعه با آن مواجه هستیم، این است که افراد در رسانه ها و فضای مجازی راحت تر واکنش نشان می دهند وپرخاشگری می کنند. شاید یکی از دلایل آن، وجود “شرم”باشد. نگاه چشم در چشم که گاهی باعث می شود ما بعضی حرف ها را نزنیم یا برخی کارها را نکنیم. این نگاه چشم در چشم در دنیای مجازی کمتر است و این بستری برای بی پروایی ما فراهم می کند.
متاسفانه می بینیم که ابراز این خشم گاه با نوعی لذت همراه است و کلی هم علاقمند و طرفدار پیدا می کند؛ مثل گلادیاتورها که با یکدیگر مبارزه می کردند و در انتها یک نفر کشته می شد و تماشاگرها نه تنها واکنشی منفی نسبت به این رفتار حیوانی نداشتند که کلی هم کیف می کردند و هورا می کشیدند. بررسی ها نشان می دهد که خشم خاصیتی سرایت پذیر داره و می تواند از یک نفر به دیگری انتقال پیدا کنه. علاقمندان سینما فیلم کهنه نشدنی “خشم”فریتس لانگ را در این زمینه به خاطر دارند که چطور آتش خشم بی دلیل همه ی یک شهر را به آتش کشید.

تقوا در ادامه افزود: در فضای هنر و به خصوص سینما که قرار است یک روح متعالی در آن جریان داشته باشد کنترل رفتارهایی منفی و یا ابراز آن به شیوه ای مدنی انتظار زیادی نیست. هتاکی اگه بد است از اهل دل نپذیرفتنی تر است. و بدتر اگه اصرار داشته باشیم که هرچه بیشتر بر این طبل گستاخی بکوبیم و نخواهیم که با عذرخواهی، دل علاقمندان خود را شاد کنیم. چه بهتر که اگر ناراحتی وخشمی نسبت به اثری بروز پیدا می کند، به شیوه مدنی و در قالب ادبیات درست مورد انتظار از یک منتقد ابراز بشود و گمان نمی کنم این انتظار زیادی باشد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها