تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۷/۲۲ - ۲۰:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 190866

نشست رسانه‌ای کنسرت موسیقی پاپ-نوستالژی خاطره‌سازها با حضور سجاد عزیزی آرام شاعر و تهیه کننده، قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، مهدی مقدم، حمید غلامعلی و محمدرضا چراغعلی شنبه ۲۲ مهر در تالار وحدت برگزار شد.

 

به گزارش سینماسینما، سجاد عزیزی آرام در این نشست اظهار کرد: طرح کنسرت خاطره‌ساز‌ها را چهار سال پیش ارائه و به دلیل الزامی که احساس می‌شد اجرای آن را پیگیری کردم. اولین چالش برگزاری اجرا، هزینه کنسرت بود. ما در زمانه‌ای هستیم که خوانندگان محصولات فروشگاهی شدند. بسیاری از اجراهای موسیقی ما تبدیل به کالای فروشی شده است.

این ترانه‌سرا توضیح داد: شاهد طلوع و غروب چهره‌های متعدد در موسیقی بودیم و محصول اتفاقات را که بررسی می‌کنیم ذهن افراد جامعه نسبت به موسیقی اصیل دور شده است.

عزیزی آرام تاکید کرد: ۲۰ سال در کانون ادبی زمستان در شعر و ترانه و موسیقی کار کردیم. امروز جامعه نیازمند موسیقی اصیل است. بزرگ‌ترین سرمایه کشور ما شعر است و نمی‌توان آن را فدای موسیقی کرد. موزیسین‌های قدیمی به شعر اهمیت می‌دادند و یکی از سه ضلع اثر هنری یعنی موسیقی و شعر و صدا لنگ نبود. بر خود واجب می‌دانستم طرحی که بردم و خیلی‌ها به ما نه گفتند را به اجرا برسانم. مسئولانی از جمله آقای الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم به این کنسرت اظهار علاقه کرد و از طرف صاحب‌نظران با حمایت کلامی مواجه شدیم و آقای الهیاری و دکتر سالم همراهی‌های بسیاری در برگزاری این کنسرت داشتند. امیدواریم این حرکت در تهران و تالار وحدت قابل تمدید باشد.

عزیزی آرام گفت: هدف ما این است این حرکت شروع یک مانیفست باشد؛ گاهی باید تاریخ هنری قبلی را دوره کنیم و ورق بزنیم. تلاش من این است این کنسرت در شهرستان‌ها هم برگزار شود. هرکدام از این خوانندگان زمانی قله‌های پاپ را فتح کردند، مسئله مالی اولویت اول ما نیست و می‌خواهیم اجرای درست روی صحنه و موسیقی درست را احیا کنیم.

این تهیه کننده گفت: خیلی‌ها منتظرند پس از تالار وحدت به شهرستان‌ها برویم. این اتفاق امیدوارم با همراهی اهالی رسانه به سرانجام برسد زیرا نسل امروز بشدت نیازمند شنیدن آثار خوب است.

عزیزی آرام تاکید کرد: ویدئویی را از قطعه مشترک چهار خواننده کنسرت خاطره‌سازها به‌نام تنها صدا است که می‌ماند منتشر کردیم که با اقبال مردم روبرو شد. معتقدم جامعه به موسیقی درست توجه می‌کند. هنوز یخ بین ما و نسل بعد ما شکسته نشده اما حمایت‌ها را دیده‌ایم.

وی اظهار کرد: این شروع راه است امیدواریم با کمک همه عزیزان این اتفاق فراگیر شود. به این فکر هستیم دیگر خوانندگان خاطره‌ساز هم به جمع ما اضافه شوند. در عین حال برخی خواننده‌ها هم به عنوان مهمان کنار ما خواهند بود. ما فقط متمرکز به موسیقی دهه ۷۰ نیستیم و در حوزه موسیقی جدید هم کار می‌کنیم.

عزیزی آرام یادآور شد: فراموشی این خواننده‌ها به این دلیل است که گردش مالی مهمترین اتفاق فرهنگی و هنری است. خواننده‌ای که نه کلام و نه ظاهرش مناسب است بیشترین استیچ را دارد.

مدیر کانون ادبی زمستان همچنین گفت: در آبان ماه قرار است در کانون ادبی زمستان بزرگداشت یونس شکرخواه را برگزار کنیم و همین‌جا دعوت می‌کنیم اهالی رسانه همراه ما باشند.

 

نقش مهم رسانه ها در بخش موسیقی

در ادامه این نشست چنگیز حبیبیان گفت: ما هرچقدر هم خوب بخوانیم اگر پخش نشود فایده‌ای ندارد؛ رسانه بازتاب این جریان است و از اهالی رسانه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: سجاد عزیزی آرام برای اجرای این کنسرت ریسک کرد و امیدوارم بتوانیم آبروداری کنیم. در این سال‌ها دور از کنسرت بودیم که دلایل متفاوتی داشت.

قاسم افشار نیز در این نشست بیان کرد: خوشحالم بعد از یک سکوت طولانی به همراه همکارانم برای یک اتفاق خوب اینجاییم. این اتفاق خوش‌آیند است. از نظر برخی امکان ندارد چهار خواننده بتوانند با هم اجرا کنند و قطعا در نسل جدید این اتفاق نخواهد افتاد و برای این مهم خرسندم.

وی یادآور شد: در تهران اجرای کنسرت سخت است و نوع بلیت فروشی و… بدون پشتوانه کار دشوار خواهد بود. این دو شب صدا و موسیقی خواهیم شنید و هیچ پلی بکی در کار نیست اگرچه زمان ما محدود است.

حمید غلامعلی نیز در این نشست عنوان کرد حرکتی را آغاز کردیم که به آن ایمان داریم و باید قبل از این اتفاق می‌افتاد. از سجاد عزیزی آرام تشکر می‌کنم که پای کار ایستاد. هیچ ادعایی ندارم اما دوستانم را مدعی می‌دانم و این اتفاق خوب است. امیدوارم ادامه پیدا کند و از همه عزیزان هم‌دوره دعوت می کنیم با ما همراه شوند. نام خاطره‌سازها ما را محدود نمی‌کند و با همکاری همه عزیزان امیدوارم ادامه یابد.

مهدی مقدم نیز در این نشست بیان کرد: کوچکترین عضو گروه خاطره‌سازها هستم و افتخار می‌کنم در جمع پرستاره و درخشانی هستم. قبل ما خاطره‌سازها زیاد بودند، این اتفاق متوقف نمی‌شود و ادامه دارد.

وی یادآور شد: ما اگر اسم نوستالژی را انتخاب کردیم سوء تعبیر برای عزیزان پیشکسوت نشود. همه موسیقی‌ها یک روز نوستالژی خواهند شد. تهیه کننده فشارهای بسیاری را تحمل کرد.

 

این خواننده پاپ اظهار کرد: انتظار نداریم در اولین دیدار با مردم با استقبال خاص روبرو باشیم. این اتفاق منشاء یک رویداد بزرگ خواهد بود و فراموش نمی‌شود. اگر قطع هم بشود از این اتفاق یک خاطره مثال زدنی خواهد ماند و امیدوارم جوابگوی عزیزانی باشیم که بلیت تهیه کرده و میهمان کنسرت خاطره‌سازها خواهند بود.

محمدرضا چراغعلی نیز در این نشست اظهار کرد: جمع کردن خواننده‌هایی که روزی قله‌های موسیقی را فتح کردند دشوار است. درخواست من این است همانطور که تیم‌های پاپ سرگرمی که مورد نیاز جامعه است، این هم نیاز است.

وی افزود: ما تیم رسانه‌ای واقعی می‌خواهیم. بدون چشم داشت شروع کردیم و برای انعکاس این رویداد، نیازمند کمک سبز اصحاب رسانه هستیم.

وی ادامه داد: خیلی تولیدات امروز مناسب خانواده نیست و امیدوارم از تولیدات نسل جدید یک روزی لذت ببریم. بخشی از رسالت کار رسانه حمایت از موسیقی صحیح و کلام خوب است و دوستان فعال در مارکت نیاز به رسانه‌های فهیم ندارند.

در ادامه حاضران به پرسش اصحاب رسانه پاسخ دادند.

عزیزی آرام درباره پذیرش خوانندگان خاطره‌ساز از سوی نسل جدید گفت: ۶۰ سال پیش اگر غزل می‌خواندید، می‌گفتند بی‌سواد هستید زیرا شعر نیمایی نفوذ داشت اما تاریخ هنری نشان داده اصالت فضای قابل بازگشت دارد و جوانه می‌زند. امروز بیشترین تولید موسیقی در حوزه غزل است و این شروع ماجرا است.

وی ادامه داد: وقتی بازخوانی یک ترانه دهه ۷۰ مورد استقبال قرار می‌گیرد یعنی نسل جدید این موسیقی را می‌پسندد. تمام خوانندگان کارهای جدیدی دارند حتی شبکه‌های ماهواره‌ای خودشان ویدیوها را پخش کردند.

مهدی مقدم نیز اظهار کرد: امروز من طرفدار پر و پا قرص خواننده‌ای هستم که روزی مادرم کارهایش را گوش می‌کرد و من آن را نمی‌پسندیدم. این کنسرت برای بزرگسالان است. ما نمی‌توانیم عقبه خود را فراموش کنیم. همه چیز درحال تکرار است و نمی‌توانیم در جایگاه قیاس باشیم. ۲۰ آهنگ مربوط به فرزندمان است اما یک آهنگ هم حق ما است و در درازمدت شرایط متفاوت است.

غلامعلی نیز عنوان کرد: اتفاقی که امروز در موسیقی افتاده، یک روزه نیست. با یک کنسرت و دو کنسرت هم موفق نمی‌شویم. سال ۶۶ آقای حکایتی را خواندم اما امروز دیدم این کار اجرا می‌شود. می‌خواهیم ما را بشنوند.

چراغعلی نیز توضیح داد: دغدغه اصلی ما همین است. نسل جدید هوشمند است و بچه امروز می‌داند کانسپت را خرج کند، برای ریتم به کنسرت می‌رود تا تخلیه شود. خیلی جوانان ۲۰ تا ۲۵ ساله برای خواننده شدن پیش من آمده‌اند که غریبانه غلامعلی را خواندند.

وی گفت: این نسل هوشمند می‌داند چه چیزی را کجا خرج کند. الزامی نداریم بچه‌ها اجباری این موسیقی را بشنوند، پیشنهاد می‌کنیم.

حبیبیان نیز گفت: استاد خواننده و شاعر داریم اما استاد شنونده هم داریم. ما ۱۷ میلیون دهه شصتی داریم اگر این جامعه آماری کمک کنند نسل جدید با موسیقی آشنا می‌شوند. توقع نداریم نسل جدید در یک جلسه کار ما را ببیند.

قاسم افشار در ادامه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تولید کار مشترک چهار نفره به من ثابت کرد

هنوز مردم موسیقی سالم دوست دارند. در یکی از پلتفرم‌ها یک میلیون بازدید داشت. به یاد دارم در ایران موسیقی لس‌آنجلسی را می‌کوبیدیم و زیاد نگذشت موسیقی لس‌آنجلسی از ما جلو زد. امروز در لس‌آنجلس خواننده‌های نوستالژی می‌فروشند نه جدیدها. این کار نیاز به حمایت دارد و امیدوارم اتفاق خوبی باشد.

عزیزی آرام نیز با اشاره به حمایت معنوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد از کنسرت نوستالژی گفت:

اگر دفتر موسیقی از موسیقی ایرانی و پاپ سالم حمایت نکند کارش چیست؟ اگر از فردوسی فقط یک میدان برای مانده بی‌مسئولیتی است.

اگر فردوسی نبود شاید امروز فارسی حرف نمی‌زدیم و یک برنامه جامع درباره این شاعر نداریم.

تا لحظه آخر که مجوز نرسیده اجازه اعلان عمومی به ما نمی‌دهند. آقای الهیاری موافقت کرد این اتفاق در تالار برگزار شود و اگر ایستادن آقای سالم نبود باید کجا برگزار می‌کردیم؟

افشار نیز تاکید کرد: ما دستمزدی نگرفتیم تا این کار انجام شود و سالن‌های دیگر بین چند نفر تقسیم شده است. اگر ممیزی صرف در ارشاد باشد نمی‌توانیم یکسری آثار را بشنویم. در روز ۵۰۰ قطعه تولید و منتشر می‌شود و به نقطه‌ای رسیدیم که موسیقی را با موسیقی نابود می‌کنند. نسل ما حمایت نمی‌شود اگر اندکی حمایت می‌شدیم شرایط بهتر بود. ما را کنار گذاشتند ما نرفتیم.

مهدی مقدم نیز گفت: ما امروز تنها ماندیم؛ کمکی به ما نکردند. ۱۰ سال ممنوع از کار بودم چون ویدیوهای مجوزدار ارشاد در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد. ۹ سال است بیمارم چه کسی جواب من را داد؟

 

افشار هم یادآور شد: من هفت تیتراژ خواندم و دستمزد گرفتم. امروز شرایط فرق دارد؛ شاید امروز برخی پولی هم بدهند تا تیتراژ بخوانند.

وی ادامه داد: در همه این سال‌ها ما تولید داشتیم اما از ما حمایت نشد. اگر بهترین آهنگ درست منتشر نشود شنیده نمی‌شود. ۴۰۰ میلیون هزینه انتشار یک موسیقی است و برای ۱۰ ترک باید ۴ میلیادد هزینه بدهم که منطقی نیست. ما فاصله نگرفتیم. آخرین تیتراژی که خواندم خسته‌دلان بود و دستمزد گرفتم. در تلویزیون خواننده‌های مشخص تیتراژ می‌خوانند و این فارغ از چاووشی است که سبک خاص خود را دارد.

عزیزی آرام نیز گفت: در این کنسرت ۱۷ قطعه در دو پارت اجرا می‌شود. قاسم افشار، چنگیز حبیبیان، حمید غلامعلی و مهدی مقدم به ترتیب اجرا می‌کنند و قطعه تنها صدا است که می‌ماند به عنوان قطعه پایانی خواهد بود و رهبر ارکستر نیز علی فرهنگی است.

کنسرت موسیقی خاطره‌سازها سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۵ و ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

 

آخرین ها