رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون درباره شوخی های کمدین های «خندوانه» با مسایل جنسی عنوان کرد که تلویزیون با این کار قبح این مسایل را ریخته است.
به گزارش سینماسینما، رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به رویکرد برنامه «خندوانه» در پخش استندآپ کمدی ها و شوخی های مبتذلی که در آنها وجود دارد، بیان کرد: این رویکرد اشتباه برای جذب مخاطب بیشتر است و انگار می خواهد به مخاطب باج دهد تا این برنامه را ببیند.
وی ادامه داد: اینکه ما به هر نوع ادبیات طنازانه ای تن دهیم و یا بگوییم خط قرمزهای ما کمرنگ شده است تا مخاطب بیشتری داشته باشیم عواقب خود را خواهد داشت و باعث می شود کمدی و طنز را به سمت سقوط و لودگی و بی اخلاقی ببریم.
این منتقد تلویزیون درباره قدرت برنامه «خندوانه» در نمایش شوخی های رکیک آن هم بدون نظارت کارشناسان و مدیران اظهار کرد: قدرتی به برنامه «خندوانه» داده می شود و شاید به این دلیل است که تلویزیون برنامه پرمخاطب ندارد. «خندوانه» تنها برنامه ای است که مخاطب زیاد دارد بنابراین قدرت بیشتری هم پیدا کرده است. شاید هم به دلیل آن وضعیت روحی مردم در جامعه باشد که موجب شده است صداوسیما از اصول خود یک گام عقب بکشد.
وی این رویکرد را نقض شعارها و سیاستگذاری های صداوسیما دانست و تصریح کرد: وقتی صداوسیما به عملکرد رسانه های غربی نقد وارد می کند که از ابزارهای جنسی استفاده می کند این پرسش مطرح می شود که چرا خودش از این ابزارها استفاده می کند و چرا خودش خط قرمزها را می شکند.
صائمی با اشاره به فصل جدید «خندوانه» که پخش آن از ماه رمضان آغاز شده است، بیان کرد: این برنامه ویژگی خاصی ندارد و مثل سریالی است که وقتی به سری های بعدی می رسد نه تنها حرفی برای گفتن ندارد بلکه به تکرار رسیده است.
این منتقد و روزنامه نگار با اشاره به استندآپ ها توضیح داد: ذات طنز انتقاد است ولی خیلی از مواقع به نقدهای اجتماعی که توسط برنامه سازان در فضای طنز مطرح شده تذکر داده شده است بنابراین از آنجایی که صداوسیما نمی خواهد نقد اجتماعی داشته باشد و یا سیاه نمایی کند از این سوی بام افتاده است. رسانه ملی می گوید من مرجع الگوسازی و اخلاق هستم و از طرفی در برنامه های پربیننده خود چنین نگاهی را مطرح می کند.
وی افزود: مدیران صداوسیما می دانند اعتماد عمومی مردم به این رسانه کم شده است و می خواهد از این طریق مشروعیتی ایجاد کند که نشان دهد فضایی باز دارد و برعکس رویکرد بسیار غلطی را در پیش گرفته است.
صائمی در پایان درباره شوخی های کمدین های «خندوانه» و رواج آنها در جامعه تاکید کرد: تلویزیون با این کار عادی سازی می کند و قبح شوخی ها و مسایل جنسی را در جامعه می شکند آن هم به قیمت اینکه مخاطبش را افزایش دهد. این رویکرد از رسانه ای که هویتی فرهنگی دارد بعید است و اتفاقا در تناقض با هویت این رسانه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- در هفتمین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ «پیمان آدریانا» یک مستند ترکیبی است/ روند سقوط یک انسان
- «پیمان آدریانا» در مستندات یکشنبه/ پلیس مخفی شیلیایی در خانه هنرمندان ایران
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد