به گزارش سینماسینما، بهاره رهنما بازیگر و کارگردان درباره اجرای نمایش «خورشیدهای همیشه» که با محوریت سه تن از زنان کربلا به صحنه میرود، توضیح داد: چهار سال پیش که نمایش «غبار» را درباره زنهایی که در جنگ تحمیلی و به ویژه روزهای آخر سقوط خرمشهر حضور و رشادتهایی داشتند، اجرا کردم، همان زمان حس میکردم این نمایش به لحاظ زمانی پایانی ندارد چون این زنها چقدر حضور عجیبی داشتند و وقتی که تحقیق میکردم متوجه شدم که اتکای زیادی به حضرت زینب (س) داشتند.
او یادآور شد: بعد از آن اجرا یک مقتلخوانی هم داشتم و در آنجا هم با گوشهای از حضور زنان در کربلا آشنا شدم، یعنی از زمان اجرای نمایش «غبار» این دغدغه را داشتم که در نمایشی به این اسوهها و تکیهگاههای زنان جنگ بپردازم.
بهاره رهنما افزود: در این چند سال همیشه به دنبال اجرای چنین نمایشی بودم اما هیچگاه جرأت نکردم سراغ آن بروم چون هم کار تحقیقی مفصلی میطلبید و هم اینکه برای برخی به نظر میآید ما آدمهای مذهبی نیستیم و وقتی بخواهیم سراغ چنین کارهایی برویم، نگاههای قضاوتگرایانهای به وجود میآید ولی واقعیت این است که عشق امام حسین (ع) آنقدر فراگیر است که به نظرم این نگاهها دیگر مهم نیست.
او در عین حال گفت: البته متاسفانه خیلیها اجرای این نمایش را به ازدواج من مربوط میدانند چون همسر من تهیهکننده این نمایش است، اما او هم مثل من به امام حسین (ع) عشق دارد و دوست داشت در کاری با من همکاری داشته باشد که ترجیح داد این نمایش باشد. به همین دلیل اگر قرار باشد کارم با منطق درست قضاوت شود میبینیم که زنان کربلا ادامه یک دلمشغولی برای من است که از چهار سال پیش شروع شده بود.
رهنما با اشاره به کارگاه ترانه درام که با حسین غیاثی برگزار کرده بود و در آن پیوند ترانه و درام تدریس میشد و نیز اینکه متن این نمایش را با همکاری دو تن از شاگردانش نوشته و آن را بازنویسی نهایی کرده است، ادامه داد: جرأت اجرای این نمایش را همسرم به من داد و از طرف سالن شهرزاد و آقای قاسم جعفری (مدیر تماشاخانه) هم تمایل به اجرای این کار دیده شد، اما کلا شرایط طوری پیش میرود که به نظرم این نمایش خودش صاحبی دارد که همه چیز را پیش میبرد.
او با اشاره به برخی اظهارنظرها تأکید کرد: برای من همیشه دین از سیاست جدا بوده و تصورم نبوده که وقتی کسی کاری مذهبی میکند به دنبال استفاده از موقعیت خاصی است برای همین نمیشود چنین نمایشی را سیاسی تلقی کرد.
رهنما درباره انتخاب بازیگران این نمایش هم با اشاره به اینکه «خورشیدهای همیشه» سه برش از مونولوگ و درواقع یک سهگانه از حضرت زینب (س) است که یک بازیگر مطرح فقط به جای حضرت زینب (س) صحبت میکند، گفت: قرار است اکرم محمدی که سالهاست دوست داشتم با او همکاری کنم و او را بازیگری منضبط میدانم نقش حضرت امالبنین را که مادر حضرت علیاکبر (ع) است را ایفا کند. البته خیلی تلاش کردم بازیگر دیگری پیدا کنم تا خودم مجبور به اجرا نباشم اما انگار قسمت این بوده که نقش حضرت رباب (مادر حضرت علیاصغر (ع)) را خودم اجرا کنم و در این نمایش میبینیم رباب زن شاعری بوده که پس از شهادت امام حسین (ع) تا زمان مرگش هیچگاه به سایه نمیرود چون روایت شاعرانهای هست که امام حسین (ع) را آفتاب میدانست.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- درک درستِ یک متن دشوار/ نگاهی به نمایش «هیچ کس جیمی نمیشه»
- جهل و جبر/ نگاهی به نمایش «اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دموکراسی خون میچکد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند