رک و راست و پرحاشیه است. هر جا حرفی بزند تا مدت ها پیغام و پسغام ها ادامه پیدا می کند، اما جالب این که شجاعانه پای حرفش می ایستد و کوتاه نمی آید. حالا هر قدر همه نظر مخالف او داشته باشند و پاسخش را بدهند، مرغش یک پا دارد و سر حرفش می ماند. البته ممکن است در معدود مواردی هم صلاح ببیند که عذرخواهی کند.
مانند همین هفته پیش که ماجرایی پیش آمد و او گفت فلان تهیه کننده باید برود روضه بخواند، او را چه به تهیه کنندگی! هرچند پای بقیه حرف هایش ماند، اما بابت این یک حرف عذرخواهی کرد. اگر حواشی که در هفته اخیر برای برنامه خندوانه رخ داده است، را دنبال کرده باشید متوجه شده اید از چه کسی حرف می زنم. محمدحسین فرحبخش، تهیه کننده، صاحب کمپانی پویافیلم (با شراکت عبدا… علیخانی) و کارگردان سینما.
شاید برخی از مخاطبان سینمایش که البته عامه مردم هم هستند، او را چندان نشناسند و تنها کارهایی را که تهیه کنندگی کرده است، دیده باشند. فرحبخش از دهه ۶۰ تا امروز به عنوان تهیه کننده در سینما مشغول بوده است، از دهه ۸۰ تصمیم گرفته وارد عرصه کارگردانی هم بشود و البته از میانه دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ چند بار هم فیلمنامه نویسی را تجربه کرده است.
او در کارنامه فعالیت های خود ۴۶ تهیه کنندگی، پنج کارگردانی و سه فیلمنامه نویسی را دارد و البته همان طور که ارقام نشان می دهد بیشتر در عرصه تهیه کنندگی فعال بوده است.
گردش مالی فیلم های پرفروش
اگر نگاه دقیقی به فهرست بلندبالای تهیه کنندگی او بیندازیم، عموما با آثاری عامه پسند روبه رو می شویم که خط داستانی ضعیفی دارند و به هیچ وجه مورد توجه منتقدان سینما قرار نمی گیرند. اما از طرف دیگر فروش خوبی دارند و سینماداران اصولا از اکرانشان راضی هستند.
در واقع می توان گفت هر چند کارنامه فرحبخش پر است از نام فیلم های آبکی که اعتباری برای سینما محسوب نمی شود و چیزی به سینمای ایران نمی افزاید، اما در اوضاع نابسامان اقتصاد سینمایی ما گردش مالی را بالا می برند و می توان گفت بازدهی اقتصادی خوبی برای سینما دارند؛ بازدهی که البته دست فرحبخش را هم در پرداخت دستمزد بازیگران باز می گذارد و موجب خوشنامی اش به عنوان یک تهیه کننده خوش حساب می شود، ذکر این نکته هم ضروری است که ایشان تهیه کننده فلم های کم هزینه و نسبتا پرفروش است و با سایر توصیفات خودتان می توانید این موضوع را تحلیل کنید!
در فعالیت های فرحبخش تهیه کننده می توان به فیلم «بچه های طلاق» اولین ساخته تهمینه میلانی در سال ۱۳۶۸ هم اشاره کرد. همچنین فیلم «آواز قو» با معرفی بهرام رادان به عنوان یک سوپراستار هم در کارنامه فعالیت های فرحبخش دیده می شود. البته این فیلم نکته جالب دیگری هم دارد و
بر اساس نخستین فیلمنامه پیمان معادی ساخته شده است.
از دهه ۶۰ تا ۹۰
او در دهه ۶۰ تهیه کننده فیلم های اکشن است، از دهه ۸۰ سراغ ساخت فیلم های تین ایجر می رود و از اواسط این دهه هم تهیه کنندگی فیلم های کمدی رمانتیک را در دستور کار خود قرار می دهد. او طیف خاصی از مخاطب را انتخاب کرده، بخوبی برای همان طیف برنامه ریزی می کند و می داند باید چه فیلمی روی پرده برود تا آنها دست به جیب شوند و به سینما بروند.
طی چهار دهه گذشته همواره سینما مسیر خودش را رفته و فرحبخش هم مسیر خودش را. از ۲۳ سالگی اش که وارد عرصه تهیه کنندگی شده بقیه آن طرف جو بوده اند و ایشان، این طرف جو. اما نمی توان از این نکته گذشت که هر چند در سینما تقریبا همیشه تنها مانده و نظراتش هم مخالف دیگران بوده، اما توانسته روی پای خودش بایستد و به مسیرش ادامه دهد. مثلا وقتی چند سال پیش سینماگران در حال تلاش برای بازگشایی سینما بودند، جناب فرحبخش خواستار تعطیل ماندن خانه سینما بود! او حالا هم مخالف سرسخت اکران فیلم های گروه هنر و تجربه بوده و معتقد است، در حالی که سالن سینما کم داریم، نباید یک فیلم برای چند نفر مخاطب اکران شود.
تهیه کننده فیلمساز می شود
گفتیم فرحبخش کارگردانی را هم تجربه کرده است. عطش، زندگی خصوصی، مستانه، آب نبات چوبی و پا تو کفش من نکن به ترتیب ساخته های سینمایی او هستند. از میان این فیلم ها «زندگی خصوصی» حواشی بسیاری داشت و بسیاری از مذهبیون از این فیلم دل خوشی ندارند. دیگر فیلم هایش هم خواه ناخواه رنگ و بوی فیلمفارسی های قبل از پیروزی انقلاب را دارد و فیلم آخرش «پا تو کفش من نکن» هم به زعم برخی منتقدان مرزهای ابتذال را جابه جا کرده است! اما واقعیت این است که برای فرحبخش فقط فروش مهم است و همانقدر که منتقدان به او اهمیت نمی دهند، او هم نسبت به آنها بی اهمیت است و نظراتشان را دنبال نمی کند.
اظهار نظرهای جنجالی
همان طور که اول مطلب اشاره کردیم، اظهار نظر جنجالی کم نداشته و ندارد. یک روز به تهیه کننده خندوانه خرده می گیرد و روز دیگر هم ممکن است به یک اصلاح طلب دو آتشه بند کند که فلانی را، فلان سال حراست ارشاد شلاق زده است. حالا هر قدر هم طرف انکار کند، پاسخش این است که نگذار دهانم باز شود و بگویم! البته این رویکرد را در بحث هایی که با رامبد جوان هم داشت، مشاهده کردیم و دیدیم که منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است! منطقی که ظاهرا همین کاربرد را دارد و قرار نیست به مرحله بعدی بروید و اگر چیزی هم هست بیان شود!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرحبخش درباره حقالعمل کار شدن تهیهکنندگان/ متهم کردن تهیهکنندگان خلاف اصول حرفهای است
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- حسین فرح بخش :مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم
- حضور حسین فرح بخش در جامعه مداحان وعذر خواهی از سوء تفاهم های به وجود آمده /تصویر
- واکنش فرح بخش به تبلیغ فیلمش در اینستاگرام وحید خزایی
- واکنش جالب فرح بخش به اکران فیلم های خارجی
- فرحبخش: فیلمنامه فیلم من، قبل از «۵۰ کیلو آلبالو» نوشته شده بود
- حسین فرح بخش: به جمشید هاشم پور تهمت اخلاقی زدند
- فرح بخش: رضاداد و ایلبیگی بدشان نمیآید زیر پای ایوبی را خالی کنند
- واکنش فیض الله عرب سرخی به اظهارات یک تهیه کننده سینما درباره شلاق زدن در دهه۶۰
- حسین فرح بخش: عطاران برای فیلم سالوادور پورسانت گرفت
- فرح بخش: کسی جرات پرداختن به روحانیون همچون پزشکان را ندارد چرا که در این صورت کارش با کرامالکاتبین است!
- یادداشت های جشنواره/ روز نهم: دو فیلم متوسط و یک “چیز” دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد