تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۱۸ - ۱۸:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 26295

فرهاد مهرانفرگروه هنروتجربه در روز ملی سینما مصادف با یکشنبه ۱۱ شهریور همه سانس‌های سینماهایش را اختصاص به دو مستندی داده که سیف‌الله صمدیان درباره عباس کیارستمی ساخته است.

به گزارش سینما سینما ،«۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» مستندی است که صمدیان با استفاده از ساعت‌ها راش که در طول سال‌های رفاقت و همکاری با کیارستمی از او ثبت کرده و در اختیار داشته و نخستین بار در جشنواره ونیز به نمایش گذاشته شد. «روزی روزگاری مراکش» نیز مستندی است که صمدیان از ورک‌شاپ عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی در مراکش ساخته است.

با فرهاد مهرانفر کارگردان سینما و مستندساز درباره این تصمیم هنر و تجربه صحبت کردیم. مهرانفر در پاسخ گفت: «قطعا یادآوری تجارب و تاریخ هر رشته‌ای می‌تواند برای نسل‌های بعدی آن مهم و تاثیرگذار باشد. کیارستمی، سینمایش و بدعت‌گذاری‌هایش در سینما تاثیر فراوانی در فرهنگ و هنر داشته است. پخش این چنین مستندهایی هم می‌تواند جنبه آموزشی داشته باشد و احترام به کسانی باشد که ارزش‌آفرین هستند.»

کارگردان فیلم «موشک کاغذی» اضافه کرد: «روز ملی سینما فرصت خوبی است برای پرداختن به مسائلی از این دست. هنروتجربه فرصت بزرگداشت یکی از تجربه‌گراهای بزرگ سینما را از دست نداد و این نشان از هوشمندی در مدیریت این گروه است. هرکدام از این دو مستند گوشه‌ای از تلاش‌ها و سبک سینمایی کیارستمی را نشان می‌دهند.»

فرهاد مهرانفر در پاسخ به سوال سایت هنر و تجربه درباره اکران همزمان فیلم‌ها در اکران عمومی و هنر و تجربه و محاسن و معایب آن می‌گوید: «هردوی این فیلم‌ها هم ایستاده در غبار و هم لانتوری به لحاظ تجربی و ساختار سینمایی با معیارهای هنر و تجربه همخوانی دارند و نمایش آن‌ها هم جنبه آموزشی می‌تواند داشته باشد و هم در این گروه می‌گنجد.»

مهرانفر در عین حال انتقادهای مخالفین این طرح را هم قابل بررسی می‌داند: «عده‌ای محدودیت صندلی در سینمای هنر و تجربه را عنوان می‌کنند و می‌گویند این طرح می‌تواند این جایگاه محدود برای نمایش را باز هم کاهش بدهد. این موضوع مهمی است و باید بررسی شود و نمی‌توان بدون بررسی کامل آن را تایید یا تکذیب کرد. هردوی این فیلم‌ها جایگاه لازم برای نمایش در هنروتجربه را دارند و از طرفی به خاطر شهرت‌شان می‌توانند فرصتی برای کشاندن تماشاگر جدید و تقویت این زاویه از سینما باشند.»
منبع : سایت هنر وتجربه

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها