تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۰۹ - ۱۲:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 59301

مرضیه برومند از جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان پیش‌رو سخن گفت و در پاسخ به برخی حواشی مطرح شده درباره‌ی حمایت‌های میلیاردی از برخی آثار گفت:از آنجا که همیشه خودم مدافع درجه یک بیت‌المال هستم و در جریان ارقام کمک‌های مالی نیز  قرار دارم، اعلام می‌کنم چنین چیزی صحت ندارد  و کمک‌های دولتی به این فیلم‌ها نسبت به دوره‌های قبل بسیار اندک بوده و اسناد آن هم موجود است.

به گزارش سینماسینما، این عضو شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک و نوجوان با بیان اینکه در سی‌امین دوره جشنواره‌ی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان آثار قابل توجهی از نسل جدید فیلمسازان به نمایش درمی‌آید به ایسنا تاکید کرد: برای تحول در سینمای کودک و نوجوان ایران باید از نسل جوان در این عرصه حمایت کرد.

برومند که به عنوان یکی از داوران جشنواره سی‌ام فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم حضور دارد درباره روند برگزاری جشنواره که دوره قبل آن در همدان برگزار شد هم بیان کرد: تاکنون همه کارها خوب پیش رفته و امیدوارم کودکان و نوجوانان شاهد برگزاری جشنواره‌ی خوبی باشند چون این جشنواره برای آن‌هاست. البته در دوره‌ای بنا به شرایطی که پیش آمد شاهد برگزاری جشنواره کودک و نوجوان به صورت جدا از هم بودیم، در حالی که جای اصلی آن در اصفهان است و امسال با همراهی مسئولان و شهروندان اصفهانی جشنواره به همان شکل سابق خود برگشته است.

وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به جداسازی جشنواره مطرح شده بود، گفت: من پیش از این هم در مصاحبه‌ای دلایل جدا شدن دو گروه سنی کودک و نوجوان را در این جشنواره توضیح دادم که بخشی از آن کارشناسی بود و بخشی دیگر به شرایط آن زمان برمی‌گشت، چون متاسفانه گاهی برگزاری یک جشنواره با مسائلی روبرو می‌شود که منجر به درهم ریختگی آن رویداد می‌شود.

متاسفانه متر و معیار را منافع شخصی خودمان قرار می دهیم

برومند که یکی از داوران جشنواره امسال نیز هست، در پاسخ به اینکه آیا فیلم‌های جشنواره را دیده و ارزیابی‌اش از کیفیت آثار این دوره جشنواره چیست؟ خاطرنشان کرد:  اظهار نظر درباره کیفیت آثار پیش از نمایش فیلم‌ها  برای داوران و هیات انتخابی که از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و به نوعی امانتدار آثار همکاران خود هستند، غیر حرفه‌ای و از اخلاق امانتداری به دور است، چون ممکن است روی رای مردم و استقبال و داوری تاًثیر بگذارد. البته متاسفانه در بین ما ایرانی‌ها و هنرمندان این اخلاق وجود دارد که متر و معیار سنجش را فقط خودمان  و منافع شخصی قرار می‌دهیم و چنانچه در شرایطی توجه ویژه‌ای به ما شود و کار ما راه بیفتد، ابراز رضایت می‌کنیم و اگر این اتفاق نیفتد کل سیستم و کار همکاران‌مان دیگرمان را غیر منصفانه  را زیر سوال می‌بریم.

فیلم‌های این دوره بسیار بهتر از ۱۰ سال قبل است

او گفت: با این حال در پاسخ به سوال شما می‌توانم این را بگویم که تقریبا تمام فیلم‌ها را دیده‌ام و حتی فیلم‌هایی که آماده و انتخاب  نشده‌اند را هم تماشا کرده‌ام. براین اساس معتقدم فیلم‌های این دوره نسبت به دوره‌های گذشته یعنی از ۱۰ سال پیش تا کنون، بسیار بهتر است و اتفاقات خوبی رخ داده که اگر چه هنوز اقناع کننده نیست ولی شاید بتوان گفت، آثار شرکت کننده در جشنواره امسال یک سر و گردن بالاتر از آثاری هستند که در دوره‌های گذشته داشتیم. در واقع اکثرفیلم‌های امسال آثار خوش ساختی هستند که توسط جوانانی که وارد این حوزه شدند آن هم با حمایتهای محدود فارابی و توسط بخش خصوصی ساخته شده است.

این کارگردان ادامه داد:‌ من به این نسل جوان امیدوارم تا بیایند و سینمای کودک و نوجوان را از رکود نجات دهند که خوشبختانه در دوره سی‌ام جشنواره این اتفاق افتاده است و با فیلمهایی روبرو هستیم که غالبا نه تنها حرفی برای گفتن دارند بلکه سرگرم کننده هم هستند و این یعنی بخشی از رویکردها و اهداف ما در شورا نتیجه بخش بوده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه شرایط اکران مناسب هم برای فیلم‌ها مهیا شود، گفت: ما در دوره گذشته فیلمی به اسم “پینوکیو” داشتیم که به نظرم فیلم خوب و مفرحی بود و من آن را خیلی دوست داشتم، اما هنوز اکران نشده است در حالی که اتفاق درست در  سینما فقط تولید آثار خوب نیست و اگر فیلمی به اکران در نیاید این چرخه ناقص می‌ماند. در این راستا شورای سیاست گذاری و راهبردی سینمای کودک و نوجوان تلاش زیادی انجام داد تا گروه اکران فیلم‌های کودک و نوجوان را راه‌اندازی کند اما هنوز به جمع‌بندی اجرایی و  نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

سینمادار تصمیم می‌گیرد چه فیلمی را اکران کند

برومند یادآور شد: یک زمانی سینماها وادار می‌شدند و در واقع جزء شرح وظایف‌شان بود که فیلم‌های تولید شده را اکران کنند، اما اکنون دیگر سینمادار تصمیم می‌گیرد چه فیلمی را اکران کند و در مقابل خیل عظیم فیلم‌های بزرگسالی که به منظور جذب مخاطب ساخته می‌شود، شاید رغبت کمتری میان سینماداران برای اکران فیلم‌های کودک به وجود آید چرا که نهادهای مسئول دیگر در این زمینه به وظایفشان درست عمل نمیکنند.بنابراین به نظرم باید با مشارکت همه فعالان سینما سازوکاری ویژه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شود تا فیلم‌های کودک و نوجوان هم شرایط اکران  مناسب خودشان را پیدا کنند و در عین حال شرایط رقابت هم از بین نرود.

لازم است نسل جوان وارد عرصه شود
این هنرمند در ادامه گفت: مدتی قبل با یکی از هنرمندان جوان این حوزه صحبت می‌کردم و او نظر جالبی داشت و می‌گفت که مخاطبان کسانی که متعلق به دهه ۳۰ هستند و کار می‌کنند، دهه شصتی‌ها هستند و همین طور دهه چهلی‌ها مخاطبانی از متولدین دهه ۷۰ دارند. این روند تا همین دهه ادامه دارد و به نظرم اتفاقا خیلی‌ جاها درست است چون من که الان در دهه ۶۰ زندگی‌ام به سر می‌برم از دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها خیلی فاصله گرفته‌ام پس لازم است نسل جوان که رویاها و فکرش شبیه نسل جدیدتر است وارد عرصه شود و فیلم بسازد.

او افزود: البته نسل ما هم می‌تواند به شکلی دیگر تاثیرگذار باشد و حرفم به این معنا نیست که نسل ما دیگر نباید فیلم بسازد بلکه ما می‌توانیم تجربه‌های خود را منتقل کنیم تا فیلم‌هایی که بچه‌های امروز دوست دارند توسط نسل جدید ساخته شود، به همین دلیل باید از جوان‌ها حمایت و  تلاش کرد شرایط برای فیلم‌سازی آن‌ها بهتر فراهم شود.

مرضیه برومند با اشاره به اینکه این پیشرفت چند سالی است که در حوزه انیمشن و فیلم کوتاه رخ داده و جوان‌ها بسیار خوب کار کرده‌اند، گفت: اگر بتوانیم بستری را فراهم کنیم تا جوان‌هایی که در این زمینه تجربه کرده‌اند شرایط ساخت فیلم بلند را هم پیدا کنند آن‌وقت در این سینمای کلیشه‌ای کودک و به ویژه نوجوان، تحول ایجاد خواهد شد چون ما همچنان ما دچار کلیشه‌ی “کانونی” (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) هستیم واین سینمای کلیشه، یکه‌تازی می‌کند و بر شیوه کار فیلمسازانی که به خصوص در حوزه سینمای نوجوان هستند تاثیر می‌گذارد.

داور جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در بخشی دیگر از گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه با توجه به تاکیدی که بر حضور جوان‌ها دارد، حمایت شورای سیاست‌گذاری و راهبری سینمای کودک و نوجوان از فیلمسازان این حوزه تا کنون چطور بوده است؟  اظهار کرد: من از دو سال گذشته که عضو این شورا شده‌ام به همراه دیگر همکارانم تقریبا ۶۰ فیلم را از دوران مدیران دولت‌های قبل بازبینی کرده‌ایم. بیشتر این فیلم‌ها به ضرورت برگزاری جشنواره و با عجله و بودجه دولتی ساخته شده بودند که متاسفانه حاصل بسیار ضعیف و بدی هم داشتند.

خودم مدافع درجه یک بیت‌المال هستم

او با اشاره به اینکه این فیلم‌ها اکران نشده‌اند، اضافه کرد: شورای سیاستگذاری و راهبری سعی کرد جلوی این اتفاق یعنی تولید فیلم‌های کودک بنابرضرورت جشنواره را بگیرد و به همین دلیل تولید اکثر فیلم‌های این دوره  از جشنواره خیلی پیش‌تر  آغاز شد. البته شنیده‌ام برخی دوستان ادعا کرده‌اند که در این دوره جشنواره حمایت‌های میلیاردی از فیلم‌ها صورت گرفته است. از آنجا که همیشه خودم مدافع درجه یک بیت‌المال هستم و در جریان ارقام کمک‌های مالی نیز  قرار دارم، اعلام می‌کنم چنین چیزی صحت ندارد  و کمک‌های دولتی به این فیلم‌ها نسبت به دوره‌های قبل بسیار اندک بوده و اسناد آن هم موجود است.

این عضو شورای راهبری سینمای کودک و نوجوان همچنین درباره فعالیت این روزهای شورا توضیح داد: شورای سیاست‌گذاری و راهبری سینمای کودک و نوجوان از یک‌جایی کم کار شد که از دلایل آن به نزدیک شدن زمان برگزاری جشنواره و حضور برخی اعضا در این رویداد، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تعطیلات زیاد در ماه‌های اخیر می‌توان اشاره کرد. البته به نظرم این مسئله نباید مانع از انجام کار فیلمسازان باشد چون نظر شورا فقط در مواردی که باید کمک مالی صورت گیرد تاثیرگذار است وگرنه بسیاری از فیلم‌های این‌ دوره جشنواره کودک و نوجوان مستقل تولید شده‌اند. اصلا قرار نیست کل سینمای کودک در این شورا حمایت شود و معتقدم اگر هنرمندی طرح و فیلمنامه خوبی برای تولید داشته باشد حتما تهیه کننده خوب هم پیدا می‌شود و نیازی  نیست معطل کمک هیچ نهادی باشد.

برومند در پایان افزود:‌ با تغییر و تحولاتی که در  سازمان سینمایی صورت گرفته، اعضای شورا باید بعد از برگزاری جشنواره کودک و نوجوان جلساتی را برگزار کنند تا عملکرد بررسی شود چرا که ما معتقد نیستیم عملکرد شورا صد در صد موفقیت آمیز بوده است، اما تمام اعضا تلاش خود را کرده‌اند. همچنین باید در جلساتی راهکارهای دیگری برای رفع معضلات و مشکلات این گونه سینمایی در نظر بگیریم و ببینیم از کجا بیشترین آسیب‌ها وارد می‌شود چون به نظرم یکی از مهمترین آن‌ها در بخش اکران فیلم‌های این گونه سینمایی است و تنها در ارتباط با مخاطب است که فیلمساز خود و اثرش را می‌تواند محک بزند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها