تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۱۸:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 114943

پس از عدم اکران «دختر شیطان» در قم، روز گذشته خبر رسید که به دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان اکران فیلم «ما همه با هم هستیم» در سراسر سینماهای این استان متوقف شده است.

به گزارش سینماسینما ،علت توقیف اکران فیلم، لهجه کرمانی بازیگری اعلام شد که در این فیلم نقش فروشنده مواد مخدر را بازی کرده است. دادخدا سالاری دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان دراین باره گفت: «پس از رصد فضای مجازی توسط معاونت رصد فضای مجازی و معاونت حقوق عامه دادسرای مرکز کرمان و با توجه به واکنش های اجتماعی در بین مردم استان در خصوص لهجه کرمانی بازیگری که در نقش فروشنده مواد مخدر بازی می کرد و موجب اعتراضات شدید مردمی شده دستور توقیف اکران این فیلم در سطح استان کرمان صادر و اقدامات مقتضی در خصوص پیگیری موضوع صادر شده است.»

حفظ حرمت قومیت ها و لهجه های مختلف از موارد حساسیت برانگیزی است که ناظران آثار نمایشی در تلویزیون و سینما با آن مواجه هستند و جزو مهمترین اصول و دغدغه ممیزان در اعطای مجوز نمایش است. حسین کرمی عضو شورای پروانه نمایش و رئیس مرکز نمایشی سیما با تاکید بر این دغدغه در چارچوب اصلی نگاه نظارتی، به «ایران» می گوید: «بحث قومیت ها و اقلیت ها از جمله مواردی است که در چارچوب پروانه نمایش و ساخت بر آن تاکید می شود. این چارچوب، چارچوب مهمی است که هیچ چیز نباید به وحدت ملی کشور لطمه بزند و اقوام نسبت به همدیگر دچار ذهنیت نادرست شوند و ما ناخواسته شرایطی ایجاد کنیم که قضاوت های غلط اجتماعی که در آن واگرایی هست تقویت شود. قرار است ما ایران را در تمامیت خود با انواع قومیت ها و اقلیت ها داشته باشیم و به آن به عنوان یک ظرفیت نگاه کنیم، نه این که موجب استهزاء شویم یا کار فرهنگی تولید شود که قضاوت نادرست را به مردم منتقل کنیم منوط به این که تیپ نباشد و آن عملکرد و لهجه در ذهن مخاطب به غیر خودش تعمیم نیابد. با وجود این نگرانی ها اغلب سازندگان تلاش می کنند سراغ لهجه ها و پوششی بروند که به شهر خاصی تعلق ندارد و منطقه ای را به ذهن متبادر نمی کند.» حسین کرمی البته تاکید می کند که این مورد خاص (ما همه با هم هستیم) نیاز به تامل مجدد دارد تا این مبنا دوباره بررسی شود که آیا در شورای پروانه نمایش توجه کافی به آن شده است.

توقف اکران این فیلم اما در شرایطی رخ می دهد که در هفته گذشته نیز خبر عدم اکران فیلم «دختر شیطان» قربان محمدپور در قم خبرساز شد. مدیر کل ارشاد قم در واکنش به انتقاد کارگردان این فیلم، مخالفت با اکران فیلم را تکذیب کرد و چرایی نمایش ندادن «دختر شیطان» را صادر نشدن پروانه اکران فیلم برای این استان اعلام کرد: «سازمان سینمایی پروانه نمایش این فیلم را برای استان قم ارسال نکرده است.» محمدکاظم رضوانی البته این را هم گفت که این حق برای هر استانی وجود دارد که متناسب با فرهنگ، اقلیم و شرایط، با اکران فیلمی موافقت کند یا آنکه اجازه اکران آن فیلم را ندهد.علت توقف اکران «دختر شیطان» در قم اگر چه ارسال نشدن پروانه نمایش از سوی سازمان سینمایی اعلام شد اما بر اساس گمانه زنی ها، این عکس های دردسرساز ایشا گوپنا بازیگر هندی فیلم بود که گریبان «دختر شیطان» را روی پرده اکران گرفت. در همان ایام یک رسانه با انتقاد تند از اکران این فیلم اعلام کرد که این مدل غیراخلاقی یک عکس قابل پخش هم ندارد.

فارغ از کیفیت فیلم های مورد بحث، توالی اخبار منتشر شده از عدم نمایش فیلم ها در برخی استان ها، اعتبار مجوز قانونی پروانه نمایش را با چالش مواجه می کند اما آن طور که ابراهیم داروغه زاده می گوید بر خلاف اخبار منتشر شده، اکران تمام فیلم های دارای مجوز در سینماها ادامه خواهد داشت. او درباره خبر توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم» در کرمان به ایسنا گفته: «دو هفته از اکران فیلم های عید فطر گذشته و هیچ بازخورد منفی مردمی از منظر توهین به اقوام نداشته ایم. فیلم «ما همه با هم هستیم» دارای یک فضای کاملا فانتزی است و هیچ گونه توهین به اقوام ایرانی در این فیلم و دیگر فیلم هایی که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران را دارند وجود ندارد.» داروغه زاده با اظهار اطمینان از این که سازندگان فیلم آماده هرگونه همراهی مثبت در چارچوب قوانین و مصالح کشور هستند، از مسئولان استان کرمان تقاضا کرده است که با سعه صدر با این مساله برخورد کنند و با موضوعات فرهنگی از طریق گفت وگو و هم اندیشی مواجهه داشته باشند.

روزنامه ایران

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها