تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۱/۱۷ - ۰۷:۰۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 185794

در پی درگذشت کیومرث پوراحمد کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون پیام‌های تسلیت از سوی افراد و مراکز مختلف صادر شد.

به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با انتشار پیامی درگذشت کارگردان باسابقه سینمای ایران مرحوم کیومرث پوراحمد را به جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

امروز سینمای ایران به سوگ هنرمندی پیشکسوت و نام آشنا «کیومرث پوراحمد» نشسته است.

هنرمندی خاطره‌ساز و فیلمسازی خوش فکر و موفق که توانست با آثارش چند نسل را با خود همراه کند و پوراحمد یکی از فیلمسازان مطرح سینمای معاصر است.

از خداوند منان برای این عزیز سفرکرده آرامش ابدی، رحمت و غفران الهی برای بازماندگان آن مرحوم صبر و شکیبایی خواستارم.

«کیومرث پوراحمد» کارگردان پیشکسوت سینمای ایران صبح چهارشنبه ۱۶ فروردین درگذشت.

وی در کارنامه هنری خود فیلم‌هایی چون «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه»، «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «بی بی چلچله» و نیز سریال‌های «قصه های مجید» و «سرنخ» به یادگار گذاشته است.

اینجانب مصیبت وارده را به جامعه هنری و سینمایی کشور و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض کرده و برای روحش شادی و غفران در جوار قرب الهی خواهانیم.»

 

همچنین در متن پیام تسلیت سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی آمده است: «انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت کیومرث پوراحمد کارگردان بزرگ و بلند آوازه سینمای ایران بسیار دردناک بود.

خاطرات تصویری ما مملو از تصاویر فیلم‌هایی است که این سینماگر برجسته در گنجینه بصری سینمای ایران به یادگار گذاشت. شیرینی «قصه‌های مجید»، شکوه «بی بی چلچله»، لطافت «خواهران غریب»، شاعرانگی «نان و شعر»، زیبایی «شب یلدا» و روایت رشادت در «اتوبوس شب»، همگی آثاری هستند که چندین نسل با آنها خاطرات فراوانی دارند.

ضایعه درگذشت این سینماگر برجسته را به خانواده بزرگ سینمای ایران تسلیت گفته، برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.»

 

انجمن بازیگران سینمای ایران نیز در پیامی درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت که بدین شرح است:

«بازگشت همه به سوی اوست

بسیار تاسف‌انگیز است که بهار را با از دست دادن یکی از هنرمندان ارزشمند کشورمان آغاز می‌کنیم.

جناب کیومرث پوراحمد کارگردان توانا و باسابقه سینما و تلویزیون از میان ما رفت و به جاودانگی پیوست.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران، درگذشت این هنرمند خاطره‌ساز را به خانواده محترم ایشان، همکاران گرامی در انجمن صنفی کارگردانان سینما، جامعه هنری و تمامی یاران و دوستداران گرامی ایشان تسلیت عرض می‌کند.»

 

در متن پیام تسلیت انجمن سینمای جوانان ایران نیز چنین آمده است:

«قصه‌گوی «قصه‌های مجید»، راویِ مهربانِ «خواهران غریب» و تسخیرکننده به جادوی «اتوبوس شب»؛ آموزگار زنده‌نام و زنده‌یاد سینما، به دیدار حق شتافت؛ جای خالی‌اش در سینمای با اصالت ایران تا همیشه باقی‌ست.

انجمن سینمای جوانان ایران، فقدان سینماگر پیشکسوت کیومرث پوراحمد را به خانواده گرامی این هنرمند و تمامی دوست‌داران و اهالی سینما، تسلیت می‌گوید.

روحش شاد و یادش گرامی.»

 

خانه سینما نیز در متنی کوتاه نوشت: «خانه سینما درگذشت تهیه کننده، نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران زنده‌یاد کیومرث پوراحمد را به خانواده محترم ایشان و اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می‌کند.»

 

در پیام کانون کارگردانان سینما نیز آمده است: «در شانزدهمین روز بهار کیومرث پوراحمد، کارگردان برجسته سینمای ایران از میانمان رفت. کانون کارگردانان سینمای ایران با اندوهی بسیار، به خانواده او و خانواده بزرگ سینما تسلیت می‌گوید.»

 

همچنین متن پیام گروه سینمای فرهنگستان هنر، بدین شرح است: «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ. وَ یَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ

کیومرث پوراحمد دیگر در میان ما نیست.‌ خالق لحظات بیادماندنی، کسی که جایگاه و حرمت کلمه را پاس می‌داشت و تفسیر و ترجمان کلمه به تصویر را نیک می‌دانست، کسی که شور و شعف و درد و دل‌مشغولی زندگی را با تمام وجود بیان می‌کرد، آری او که نازک‌طبع بود و روح پرخروش و سرکشش تاب حبس تن را نداشت…دیگر در میان ما نیست.
ما مانده‌ایم و یک دنیا حسرت، که کاش بیشتر حرمت می‌داشتیم و می‌دانستیم هنرمند طبع و روحی حساس و شکننده دارد، کاش نرم‌تر و آهسته‌تر به سراغش می‌رفتیم…کاش چینی نازک تنهاییش ترک برنمی‌داشت…
ما مانده‌ایم و یک دنیا افسوس و البته که طنین یک هشدار، هشداری که گویی با این فقدان،‌ این‌بار رساتر از همیشه به گوش جان می‌رسد: ما را چه شده است که هنرمندان‌مان این‌طور و با بهای جان خود، پیام ناخرسندی خود را به گوش ما می‌رسانند؟ در کجای زمان ایستاده‌ایم و تا چه اندازه مراقب و متوجه دشواری‌ها، تیرگی‌ها و چالش‌های برناگذشتنی پیش رویمان و تصویری که از آینده برایمان ترسیم شده است هستیم؟ چقدر با خودمان و عزیزانمان مهربان هستیم و به آنها مهر می‌ورزیم؟
کاش بیشتر حرمت بگذاریم و قدر و منزلت گنجینه‌های هنر و فرهنگ‌مان را پاس بداریم، چراکه نومیدی و گسترش آن، هیولایی دهشتناک است که اگر بر جامعه مستولی شود، به هر دلیل و واسطه‌ای باشد، دل‌های بسیاری را خواهد فسرد و جان‌های عزیزی را از ما خواهد گرفت.
امید داریم که به مدد رحمت واسعه حضرت دوست، روح آن عزیز در  آرامش ابدی باشد.
آمین
گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر»

 

خانه هنرمندان ایران نیز در پیامی درگذشت این نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون را تسلیت گفت که بدین شرح است: «درگذشت دردناک و تکان‌دهنده‌ی آقای کیومرث پوراحمد، هنرمند ارزنده‌ی سینمای کشورمان جامعه سینمایی و مردم فرهنگدوست ایران را در بهت و ناباوری فرو برد. خالق فیلم‌ها و سریال‌های برجسته و به‌یادماندنی که خاطرات جمعیِ چند نسل به آثار او پیوند خورده است، حالا دیگر در میان ما نیست.
فقدان اندوهبار و غم‌انگیز کیومرث پوراحمد را می‌توان هشداری جدی برای مسئولان و کارگزاران کشور تلقی کرد که پاشیدن بذرِ ناامیدی در جامعه، بی‌توجهی به سلامت روح و روانِ آدمیان، نادیده‌گرفتن و کم اهمیت فرض کردنِ فرهنگ و هنر و هنرمند، سیاست‌های ناکارآمد و مخرب فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین بی‌تفاوتی در قبال آینده‌ی آحادِ اعضای یک جامعه چه تبعات تلخ و جبران‌ناپذیری می‌تواند به‌بار آورَد.
خانه‌ی هنرمندان ایران این واقعه‌ی ناگوار را به خانواده‌ی ایشان، عموم مردم ایران و جامعه سینمایی تسلیت می‌گوید و برای روح پرخروش کیومرث پوراحمد، آرزوی آرامش و آمرزش دارد.»

 

همچنین در پبام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران نیز آمده است:  «پوراحمد کارگردانی معترض بود نه ناامید.

کیومرث پوراحمد کارگردان سینمای ایران در یکی از روزهای ابتدایی بهار خودش را حلق آویز کرد.
این خبر تلخ و ترسناک تاثیری شوکه کننده در سینمای ایران و اهالی هنر داشت.
او فیلم‌هایی عالی و سریالی ماندگار ساخت که جزئی از میراث فرهنگی این سرزمین است و نام و یادش با این آثار تا ابد زنده خواهد بود.
پوراحمد سینماگری معترض و مطالبه‌گر بود که در سالهای اخیر همگان شاهد کنش‌ها و موضع‌گیری‌های صریح او بودیم.
پوراحمد از وقایع تلخ ماه‌های اخیر خشمگین و آزرده بود که گوشه‌ای ازین آزردگی را در متنی که در مورد حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر نوشت، بیان کرد.
پوراحمد کارگردانی عصیانگر بود نه افسرده، معترض بود نه ناامید و بیش از خویش نگران آینده سینمای ایران بود.
کیومرث پوراحمد با حرف‌ها و کنش‌ها و اعتراضات و در آخر با مرگش پیام بزرگی به ما داد. پیامی در اعتراض به دو تیغ سانسور و سرمایه‌های هدایت شده که سینمای ایران را به پرتگاه سقوط برده است.
پیام مرگِ غریبِ پوراحمد اعتراض به شرایط فعلی سینمای ایران است، شرایطی که بزرگان سینما را قدر نمی‌دانند، جوانان سینما را عاصی و دلزده می‌کنند و سینمایی مطیع و فرمانبردار می‌خواهند.
آقای پوراحمد شما خود را قربانی کردید تا به نسل جوان امید، محکم ایستادن و اهمیت تاب آوری را یادآوری کنید؛ کاری که شما در چهار دهه انجام دادید و گنجینه‌ای ماندگار از خود به جا گذاشتید.
سلام‌ ما را به بی بی قصه‌های مجید برسانید.
کانون کارگردانان سینمای ایران»

لینک کوتاه

 

آخرین ها