تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۱/۱۵ - ۱۳:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 194231

آزاده باقری

آزاده باقری: چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار می‌شود که هنوز از رونق همیشگی سال‌های گذشته‌اش خبری نیست. گرم نشدن روال جشنواره مانند سال‌های پیش چه از سوی مخاطبان، چه اهالی رسانه‌ها و چه از سوی خود هنرمندان به شکل محسوسی احساس می‌شود و نگذاشته تب گرم جشنواره فیلم فجر امسال از سرمای این روزهای زمستان بکاهد.

ضمن آنکه سینماهای مردمی نیز تا به امروز از یک سو آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفته و از سوی دیگر هنرمندان شناخته شده‌ای که حتی در فیلم‌های سینمایی امسال در جشنواره نیز حضور دارند از حضور در جشنواره امسال چه در نشست‌‌های نقد و بررسی و چه در سالن‌های سینمایی امتناع کرده‌اند و همین اتفاق از جذابیت‌های نشست‌های نقد و بررسی و پرسش و پاسخ کاسته است.

البته که بسیاری مستحضر هستند که این موضوع به عوامل گوناگونی برمی‌گردد و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند. از یک سو عدم تمایل از سوی مردم و هنرمندان در برنامه‌هایی که برگزارکننده آن دولت است و از سوی دیگر نگرانی از قضاوت مخاطبان نسبت به هنرمندانی که در چنین رویدادهایی حضور دارند باعث شده تا شاهد رونق همیشگی در جشنواره فیلم فجر نباشیم.

همچنین عدم هماهنگی و نبود توافق بین شهرداری تهران با وزارت ارشاد نیز باعث شده بود تا آخرین لحظه هم تکلیف آنکه برج میلاد در اختیار مسئولان جشنواره قرار خواهد گرفت یا خیر مشخص نباشد و همین موضوع نیز موجب شد تا روز اول جشنواره عدم هماهنگی‌هایی در زمان رسیدن فیلم‌ها و جلسات نقد و بررسی پیش آید که البته پس از انتقادی که از سوی خبرنگاران به وزیر ارشاد در حاشیه اعطای «جایزه قلم مقدس» که به برخی از روزنامه نگاران اهدا می‌شد وارد آمد؛ محمدمهدی اسماعیلی از اتفاق پیش آمده به دلیل این عدم هماهنگی عذرخواهی کرد.

البته نبود آشتی این روزها میان سینمای ایران و تماشاگران باعث شده تا بسیاری از عوامل و دست اندرکاران بزرگترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشور تلاش خود را دو چندان کنند. از سوی دیگر برخی سازندگان فیلم‌های امسال نیز با تلاش بسیار همچنان به دنبال دیده شدن در این رویداد بزرگ سینمایی کشور هستند. فیلم سینمایی «بی‌بدن» از جمله حاشیه‌های این روزهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود که چه از سوی الناز شاکردوست به عنوان بازیگر در این فیلم سینمایی و چه از سوی دیگر عوامل سازنده آن به دلیل قرار نگرفتن در بخش سودای سیمرغ مورد انتقاد بسیار قرار گرفت. به طوری که در زمان نشست نقد و بررسی این فیلم نیز نویسنده آن باز هم اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده بود و وزیر ارشاد نیز در واکنش به چنین اعتراض‌هایی گفته بود: «دوستان ۴۰ دقیقه بیشتر از این فیلم را در مرحله انتخاب ندیده بودند و در نتیجه امکان جمع بندی وجود نداشت. البته که فیلم خوبی بود و امیدوار هستیم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.»

در میان چنین حاشیه‌های اعتراضی نمی‌توان از فیلم سینمایی که در آن هم شاهد استقبال مخاطبان و هم عوامل سازنده و بازیگران آن هستیم عبور کرد. فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی که نخستین تجربه کارگردانی او نیز به حساب می‌آید تا کنون با استقبال خوبی از سوی مخاطبان، تماشاگران و منتقدان مواجه شده و در کنار این استقبال، استقبال عوامل سازنده و بازیگران آن نیز نشان از حمایت آنها نسبت به این فیلم می‌دهد. به طوری که تا کنون تنها فیلم سینمایی که بازیگران اصلی و شناخته شده‌اش در نشست نقد و بررسی‌اش در جشنواره حضور پیدا کردند همین فیلم سینمایی بوده است.

علاوه بر آنچه گفته شد انتقادهایی که به جشنواره و روند برگزاری آن وارد می‌شود تا به امروز به همین مسائل ختم نشده است و از دیگر منتقدان به روند برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر محمود کلاری کارگردان فیلم «تابستان همان سال» است که اعتراض می‌کند چرا بعد از شروع فیلم اجازه ورود به تماشاگر داده می‌شود این در حالیست که در هیچ کجای دنیا این روند وجود ندارد.

با تمام این تفاسیر روزهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حال سپری شدن هستند و باید دید ۲۲ فیلمی که در سودای سیمرع قرار دارد و ۱۱ فیلم نگاه اولی قرار است چه سرنوشتی داشته باشند و تا چه میزان مورد استقبال مخاطبان و داوران این روزهای جشنواره قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه

 

آخرین ها