تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۱۷:۲۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 140731

کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» درباره مضمون این اثر و لزوم فعال بودن سالن های تئاتر صحبت کرد.

به گزارش سینماسینما، مسعود طیبی کارگردان و مدرس تئاتر درباره تازه‌ترین اثر خود گفت: «فقط چهل روزه بودم» بر اساس ساختار بیماری سایکوسوماتیک یا روان تنی شکل گرفته است که در آن فرد بر اثر یک شوک عصبی دچار بیماری های ذهنی می شود که به مرور زمان، این بیماری جسم او را نیز فرامی گیرد.

او ادامه داد: این اثر داستان زندگی زنی را روایت می کند که همسر نویسنده اش پس از گذشت چهل روز از مرگ او، با روحش در منزل مشترک شان زندگی می کند.

طیبی با اشاره بر ویژگی های «فقط چهل روزه بودم» عنوان کرد: طراحی نور، لباس و صحنه این اثر بر اساس ذهنیت بیمار شخصیت زن، گسست زمان و گسست مکان طراحی شده است و در آن همه چیز در وضعیت اکسپرسیونیستی و زاویه ذهن بیمار شخصیت اصلی قرار گرفته بنابراین سعی شده است تا خلاقیتی متفاوت اما یکپارچه بین هر سه طراحی ایجاد شود. فضایی سرد در غسالخانه اما غسالخانه ای در کار نیست و اینجا فقط خانه اوست.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: با توجه بر اینکه مساله مرگ شاید اصلی ترین دغدغه بشر و شاید موضوع حل نشده در زندگی اوست، هر انسانی با هر دیدگاهی می تواند مخاطب این اثر باشد و چالش خود با مرگ را به نظاره بنشیند.

کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اجرای تئاتر در شرایط فعلی به صلاح است یا خیر، تاکید کرد: بله، آیا مشاغل و حرفه های دیگر تعطیل شده اند؟ آیا اندیشه ورزی در طول تاریخ با بیماری های مسری و واگیردار قطع شده است؟ پس در وهله اول بیماری های مسری دوره ای هرگز مانع اندیشیدن بشر نیست. علاوه براین، از آنجا که تولید اندیشه وظیفه اصلی انسان است، تئاتر تعطیل نیست. از سوی دیگر نیز در مجموعه تئاتر شهر پروتکل های بهداشتی با حداکثر توان اجرا می شود، بنابراین تماشاگر می تواند با خیال راحت به تماشای تئاتر بنشیند.

او ادامه داد: متاسفانه هیچگونه حمایت مدون، منطقی و با ساز و کار مشخصی از هنرمندان تئاتر انجام نمی شود و هنرمندان این رشته بیش از پیش تحت فشار اقتصادی قرار گرفته اند.

طیبی در پایان با تاکید بر اینکه تئاتر تعطیل نیست، بیان کرد: بی تردید برگزاری جلسات و تشکیل کمیسیون و کارگروه های مختلف متشکل از کارشناسان اقتصادی و هنرمندان می تواند در یک برآیند مفید به راهکار مناسبی برای برون رفت از وضعیت فعلی که تئاتر را به شدت دچار بحران کرده است، ختم شود.

نمایش «فقط چهل روزه بودم» به نویسندگی مسعود هاشمی نژاد، کارگردانی مسعود طیبی و تهیه کنندگی سمیه طیبی از روز جمعه ۲۴ مرداد ماه ساعت ۱۹ با مدت زمان ۴۵ دقیقه روی صحنه می رود.

ایمان میرهاشمی و آرزو صفی یاری بازیگران این تئاتر هستند.

منبع: صبا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها