تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۱۳ - ۱۷:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 8899
 Kianoush-Ayari-biographya-com-3فیلم «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری بعد از ۱۷ سال با حضور کارگردان برای یک نمایش تک‌سانس در گروه هنر و تجربه در سینما فرهنگ اکران شد. نمایش این فیلم در راستای برنامه‌های گروه سینمایی هنر و تجربه برای نمایش فیلم‌های ارزشمند خارج از این گروه بود که با عنوان «خارج از قاب» به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینماسینما، به همین مناسبت گفت‌وگویی درباره این فیلم و اکران دوباره آن با عیاری داشتیم. عیاری از نمایش فیلم پس از ١٧ سال و در قالب یک تک‌سانس اظهار خرسندی کرد و گفت: «حداقل اتفاقی که با چنین اکرانی برای این فیلم می‌افتد این است که تعدادی از علاقه‌مندان فیلم می‌توانند آن را حتی برای یک‌بار هم ببینند.» فیلم «بودن یا نبودن» عیاری در سال ۱۳۷۷ ساخته شد و همیشه به عنوان یکی از بهترین‌ فیلم‌های او و یکی از بهترین فیلم‌های دهه ٧٠ نام برده می‌شود. فیلمی ساده و خوش‌ساخت که تم اصلی آن پیوند قلب است و مخاطب را به‌شدت درگیر ماجرا و داستان می‌کند. مرحوم عسل بدیعی نقش اصلی این فیلم یعنی نقش آنیک، دختر مسیحی که نیاز فوری به عمل پیوند قلب دارد را بازی می‌کند. به گفته عیاری موضوع این فیلم موضوعی بوده که همیشه با آن برخورد داشته و دغدغه او بوده است، همانند همه فیلم‌های دیگرش که زمانی‌که ساخته می‌شوند آرامش پیدا می‌کند. این فیلم در همان زمان تنها پنج روز بر پرده سینماها رفت و پس از آن اکرانش متوقف شد. هرچند پیش‌تر این فیلم در تلویزیون نمایش داده شد. عیاری درباره علت توقیف این فیلم توضیح داد: «سوءتفاهم‌هایی که مانع اکران این فیلم شد دقیقا شبیه همان سوءتفاهم‌هایی بود که «خانه پدری» به آن دچار شد.»

 عدم اکران و توقیف هر فیلم در زمان خودش آسیب‌های جبران‌ناپذیری به هر فیلم می‌زند و در هر دوره فیلمسازان و اهالی سینما به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. عیاری در توضیح این مساله گفت: «بالاخره روزی می‌رسد که مسوولی که باعث توقیف یک فیلم شده، بازنشسته یا برکنار می‌شود یا به سمت دیگری گماشته می‌شود، اما وقتی خبر رفع توقیف آن فیلم را دریافت کند بی‌شک یک شکست عمیق برای او خواهد بود.» این کارگردان سینما درباره گروه سینمایی «هنر و تجربه» و نقش آن در دیده شدن بیشتر فیلم‌های متفاوت توضیح داد: «پیدایی گروه هنر و تجربه اتفاق و فرصت خوبی برای سینمای ایران است. به‌ویژه برای گروهی از فیلمسازان که شاید فیلم‌های‌شان نتوانند ارتباط گسترده‌تری با مخاطبان برقرار کنند و از این روی در گروه هنر و تجربه به پرشورترین شکل ممکن نمایش داده می‌شوند.» اما فیلم «بودن یا نبودن» تنها در یک تک‌سانس اکران شد. هرچند شاید می‌توانست در همین گروه سینمایی دوباره برای یک مدت اکران و بیشتر دیده شود. عیاری در این زمینه گفت: «پیش‌تر به عنوان یک آرزو یا خواسته این موضوع را با علم‌الهدی مطرح کرده بودم که شرایطی ایجاد شود تا برخی فیلم‌های خوب ایرانی اکران محدودی در این گروه سینمایی داشته باشند و علم‌الهدی از آن استقبال کرد و شاید اکران تک سانس «بودن یا نبودن» مقدمه‌ای برای همین کار باشد.» کیانوش عیاری در این فیلم علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه، تدوین و تهیه‌کنندگی را هم برعهده داشت. فرهاد شریفی، حسین ایل‌بیگی، چکامه چمن‌ماه، کتایون جهانگیری، نورعلی لطفی، مریم بوبانی، رضا فیاضی و شبنم طلوعی از بازیگران این فیلم بودند. همچنین مرحوم لوریک میناسیان نقش مادر آنیک را در این فیلم بازی می‌کرد که در سال ۸۳ بر اثر بیماری قلبی از دنیا رفت.

منبع : اعتماد

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها