تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۹/۱۷ - ۰۶:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 6816

IMG_۲۰۱۵۱۰۰۹_۱۲۳۸۵۶امسال شاید سال متفاوتی برای بازیگران سینما باشد. سالی که قرار است تماشاگران شمایل تازه‌ای از ستاره‌های سینما را روی پرده ببینند.

به گزارش سینما سینما ؛روزنامه سینما در تحلیلی نوشته است :طی این سال‌ها هرازگاهی شاهد تغییر ظاهر بازیگران در سینما بودیم اما امسال این تغییرات تعداد بیش‌تری از بازیگران را درگیر خود کرده تا احتمالاً سال سختی برای هیئت انتخاب جشنواره باشد؛ محمدرضا گلزار در فیلم «روشنفکری خشک‌سالی» و «دروغ» ظاهر شده، تنابنده برخلاف سال‌های اخیر، نقش یک راننده آژانس جدی را در فیلم داودنژاد ایفا کرده، عطاران جز «دراکولا» در درام تلخ حسین فرح‌بخش شمایل تازه‌ای از یک نقش جدی را در کارنامه‌اش ثبت کرده است. بهرام رادان در فیلم تارانتینویی مصطفی کیایی به اندازه سنتوری مهرجویی می‌تواند برای تماشاگرش غافل‌گیرکننده باشد. حتی آن‌هایی که عادت کرده‌اند لیلا حاتمی را در نقش‌های مشابه و تکراری ببینند، امسال می‌توانند در «من» سهیل بیرقی، او را در نقش زن رندی ببینند که یک شهر را سرِ کار می‌گذارد. این‌ها نمونه‌هایی از ستاره‌های سینمای ایران هستند که امسال انتخاب‌های متفاوتی داشته‌اند. انتخاب‌هایی که شاید تصویر تازه‌ای از شمایل همیشگی‌شان به مخاطب ارائه دهد.
یکی از جذابیت‌های جشنواره فیلم فجر کشف چهره‌های تازه است؛ بازیگرانی که یا قبلاً در فیلم و سریالی دیده نشده‌اند یا برای نخستین‌بار به‌صورتی جدی مقابل دوربین رفته‌اند؛ همان اتفاقی که سال‌ها قبل برای ترانه علیدوستی در «من ترانه ۱۵سال دارم» یا برای حامد بهداد در «آخر بازی» و بعدتر در «بوتیک» افتاد.
امسال هم کم نیستند نام‌هایی که می‌توانند شگفتی جشنواره را بسازند و به‌صورت جدی در این رویداد سینمایی مطرح شوند؛ از ماهور الوند که در «دختر» ساخته رضا میرکریمی مقابل دوربین رفته تا پدرام شریفی که همین امسال احتمالاً با چهار فیلم در جشنواره حاضر خواهد بود.
فیلم «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی هم می‌تواند نقطه‌ای ماندگار در کارنامه بازیگرانی چون آزاده نامداری، آذرخش فراهانی و ساغر قناعت باشد؛ همان اتفاقی که پیش از این برای مریم پالیزبان در «نفس عمیق» و «دربند» شهبازی افتاده بود.
پدرام شریفی امسال در چهار فیلم «متولد ۶۵»، «سیانور»، «سایه» و «بادیگارد»‌ بازی کرده که احتمالاً فیلم‌های دوم و چهارم شانس مطرح شدن این بازیگر را بیش از باقی به وجود آورند.
سال قبل، زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر امیر جدیدی به همراه مانی حقیقی در قشم مشغول فیلم‌برداری «اژدها وارد می‌شود» بودند و امسال اگر حقیقی فیلمش را به جشنواره ارائه کند، می‌تواند شانسی برای ارائه تصویری تازه از این بازیگر سینما باشد.
به این جمع می‌شود بازیگر فیلم «ایستاده در غبار» (هادی حجازی‌فر )را هم اضافه کرد که به شیوه انتخاب بازیگر از طریق فضای مجازی به فیلم محمدحسین مهدویان راه یافت و نقش شهید احمد متوسلیان را بازی کرد.
۳ چندی است معادلات سینمای ایران را بازیگران نمی‌چینند، یعنی اگر مورد متفاوت رضا عطاران کنار گذاشته شود، باقی بازیگران به‌صورت مشخص و تضمین‌شده روی فروش فیلم‌ها تأثیر ندارند. این را آمار فروش فیلم‌های بازیگران شناخته‌شده سینمای ایران ثابت می‌کند. از همین‌روست که می‌توان تصور کرد از میان فیلم‌های حاضر در جشنواره پیش‌رو، آثاری در اکران سال آینده پرفروش شوند که کارگردان یا سوژه، نقش پررنگ‌تری از بازیگران دارد، از جمله «صاف‌کننده» مصطفی کیایی که با توجه به قصه‌اش می‌توان آن را از الآن در میان پرفروش‌های سال بعد دید یا «رسوایی۲» مسعود ده‌نمکی. اگر فیلم ده‌نمکی بفروشد، قطعاً این بازیگران نیستند که تعیین‌کننده‌اند. در مورد «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا هم قطعاً این نام کارگردان است که کنجکاوی به وجود خواهد آورد نه بازی‌های تازه‌ای از پرویز پرستویی و مریلا زارعی. در مورد فیلم کمدی «۵۰کیلو آلبالو» هم می‌توان چنین ادعا کرد که کلیت فیلم، بیش‌تر از تک‌تک بازیگران در جذب مخاطب تأثیر خواهد داشت.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها