تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۲۰:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 101727

کمال تبریزی از کارگردان‌های مطرح سینما و سریال ایران که برای داوری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه «دوستی» در استانبول حضور داشت، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری “آناتولی”، ترکیه را یکی از مقاصد اصلی فیلمسازان ایرانی دانست و اظهار داشت: اولین کشوری که به ذهن فیلمسازان ایرانی در زمینه ساخت فیلم می رسد، ترکیه است، مگر این که در کشور دیگری سرمایه گذاری وجود داشته باشد. اما در فیلم‌هایی که تمام هزینه ها بر عهده تهیه کننده باشد، گزینه نخست ترکیه خواهد بود.

به گزارش سینما سینما ،تبریزی با بیان این که انتقال قصه به کشورهای دیگر در راستای تبادل فرهنگی قطعا ترکیه را نیز شامل می شود، افزود: نزدیکی، سهولت سفر به ترکیه و هزینه های کمتر و همچنین استقبال و مهمان نوازی مردم ترکیه، این کشور را به یکی از گزینه‌های خوب فیلمسازان تبدیل کرده و این روند رو به رشد خواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت: اخیرا موج جدیدی در سینمای ایران به وجود آمده که قصه‌ها را به موقعیت خارج از ایران منتقل می کنند. خیلی از این فیلم ها که به نمایش در آمده و در حال آماده سازی برای نمایش هستند، مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گیرند.

– “سینمای ترکیه بسیار تاثیرگذار است”

تبریزی ضمن انتقاد از عدم برقراری تبادل فرهنگی بین سینمای ایران و ترکیه گفت: علی رغم این که فیلم هایی از جاهای دیگر جهان به طور جسته گریخته نمایش داده می شوند، متاسفانه سینمای ترکیه روی پرده ایران به نمایش در نمی آید. تنها سریال های ترکیه که از شبکه های ماهواره‌ای پخش می‌شود، مورد توجه مردم ایران هستند. ولی سینمای ترکیه از زمان آقای ییلماز گونی، یک پیشینه ای در قالب سینمای اجتماعی در نزد هنرمندان ایرانی دارد. در اغلب جشنواره‌های فیلم در ایران معمولا یک یا دو نماینده از ترکیه حضور دارند.

کارگردان فیلم های مارمولک و شیدا افزود: شخصا من به آثار آقای نوری بیلگه جیلان آشنایی دارم، اما به طور کلی از طریق جشنواره‌های بین‌‌المللی با فیلم‌های ترکیه آشنایی پیدا کردم. سینمای ترکیه به لحاظ مضامین و شخصیت هایی که در فیلم هستند، بسیار تاثیرگذار است.

تبریزی گفت: قبل از سفرم به استانبول یک همایش فرهنگی با موضوع سینمای اتریش در تهران در حال برگزاری بود. چند وقت پیش نیز همایش فیلم‌های ژاپن، استرالیا نیز برگزار شده بود. با توجه به اشتراکات و تشابهات فرهنگی ایران و ترکیه که بیش از این کشورهاست، زیاد شاهد چنین رویدادی مانند هفته فرهنگی فیلم های ترکیه در ایران نبودم.

وی مسئولین فرهنگی و فیلمسازان ایران و ترکیه را دلیل اصلی ایجاد فاصله بین دو کشور در این زمینه دانست و گفت: باید در این زمینه تلاش های زیادی صورت بگیرد. ما باید بیشترین و نزدیکترین ارتباط را با کشورهای همسایه داشته و بعد به دنبال کشورهای دیگر باشیم. در این اقدام مسئولین هر دو کشور کم کاری داشته‌اند.

– “۸۰ درصد از مردم ایران با سریال های ترکیه‌ای آشنایی دارند”

وی با بیان این که هر از گاهی در جشنواره‌های بین المللی ایران مانند جشنواره فجر نمایندگانی از ترکیه وجود دارند، اظهار داشت: در این جشنواره ها تعداد محدودی از اهل سینمای ایران حضور دارند. به همین دلیل علاقه مندان از شهرهای دیگر فرصت آشنایی با این سینما را ندارند. اما در مورد سریال‌ها این موضوع متفاوت است.

تبریزی تصریح کرد: به جرات می توانم بگویم که ۸۰ درصد از مردم ایران سریال های ترکیه را به خوبی می شناسند.

– “هزینه‌های حق تالیف از سریال ترکیه ای با موضوع فیلم مارمولک اخذ شد”

تبریزی در ارتباط با بازسازی قصه فیلم سینمایی مارمولک در یک سریال ترکیه‌ای و اخذ حق تالیف از آن گفت: به محض نمایش تیزر این سریال در شبکه‌های تلویزیونی ترکیه، ما از پخش آن آگاهی پیدا کردیم. قبل از پخش شروع قسمت اول آن مطلع شدیم. من سعی کردم چند قسمتش را ببینم. بعد از آن تهیه کننده ما با تهیه کننده سریال ترکیه‌ای تماس گرفته و هزینه هایی که قرار بود پرداخت شود، طی مذاکراتی پرداخت شدند.

وی همچنین ادامه داد: بعد از ترکیه، برخی کشورهای دیگر مانند هندوستان نیز از آن استقبال کردند. چند قسمتی از این سریال را که دیدم، نوع بازیگری شخصیت اصلی آن را پسندیدم، چون خیلی سعی کرده بود که مانند آقای پرویز پرستویی نقش ایفا کند.

– “بازیگران ترکیه ای از بهترین بازیگران جهان هستند”

این کارگردان سرشناس ایرانی با ابراز اشتیاق خود برای فیلمسازی با بازیگران ترک در ترکیه، گفت: به نظرم بازیگران ترکیه چه در عرصه سینما و سریال بسیار فوق العاده و خوب هستند. بازیگران سریال های ترکیه علاوه بر سینما خیلی به لحاظ بازی هنرمندانه و آرتیستیک موضوع نقششان را منعکس می کنند. معتقدم که از بهترین بازیگران جهان هستند. خیلی دوست دارم یک روزی بتوانم با این بازیگران در پروژه‌ای حضور یابم. با هدایت این بازیگران و فیلمنامه بسیار خوب اتفاق بسیار جالبی در عرصه سینما رخ خواهد داد.

وی افزود: فعلا پروژه‌ای در ترکیه ندارم. مشاور یک پروژه ای با ژاپن هستم. قبلا هم دو فیلم مشترک با نامهای «فرش باد» و «دونده زمین» با ژاپنی ها کار کردم. این سومین پروژه ای است که با یک کارگردان ژاپنی انجام خواهیم داد. اواخر دسامبر فیلم برداری ها در ایران آغاز خواهد شد. در مورد ترکیه هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

تبریزی همچنین گفت: آقای محمود مسعود تهیه کننده‌ای که هم اکنون با ایشان همکاری می کنم، تمایل زیادی برای جذب بازیگران ترکیه ای دارد. آقای مسعود معمولا سریال های ترکیه ای را دنبال می کنند و خیلی دوست دارند که پروژه ای با حضور بازیگرانی از دو کشور بسازند.

“یک حس دیگری نسبت به ترکیه و به خصوص شهر استانبول دارم”

تبریزی در رابطه با نحوه حضورش در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دوستی در ترکیه گفت: من قبلا در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی عضو هیئت داوری بودم. پس از اتمام این جشنوارهم به دلیل ادامه یک پروژه باید بلافاصله به ایران برگردم، پس از سفرهای متعددی که به ترکیه داشتم، یک حس دیگری نسبت به آن و به خصوص شهر استانبول پیدا کردم. به دلیل علاقه من به ترکیه و مهمان نوازی خوب مردم این کشور که همکاری خیلی خوبی در حین ساخت فیلم “مارموز” دو سال پیش با ما داشتند و هم دوستی با آقای فیصل سویسال، رئیس این جشنواره، داوری جشنواره را پذیرفتم.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم جشنواره دوستی ادامه داشته باشد. فکر می کنم این جشنواره به ویژه در بخش فیلم های کوتاه می تواند رشد و گسترش پیدا کند. چون جوانانی که می خواهند وارد عرصه سینما شوند، باید از مسیر ساخت فیلم کوتاه بگذرند. گاها این فیلم ها تبدیل به نمونه ای می شوند که در فیلم های بلند از آن ها استفاده می شود. امیدوارم در آینده همه فیلمسازهای جوان بتوانند در این جشنواره حضور داشته باشند.

خبرگزاری آناتولی

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها