تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۱۹:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 92332

 

پژمان جمشیدی از آن دست ستاره هایی است که به واسطه حضور در سطح بالای فوتبال و سینما، یک چهره دو وجهی به شمار می آید و برای همین در هر دو زمینه که بسیار مورد توجه علاقه مندان است، می تواند به اظهارنظر بپردازد. این بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی که این روزها فیلم سینمایی «تگزاس» را با بازی خود و حمید فرخ نژاد روی پرده سینماها دارد، از جمله بازیگرانی است که در جام جهانی ۲۰۱۸ به روسیه رفته بود و بازی های تیم ملی را از نزدیک تماشا کرد.

به گزارش سینماسینما ،این موضوع باعث شد تا به سراغ جمشیدی برویم و با او درباره جام جهانی و حواشی آن به صحبت بپردازیم. پژمان در گفت و گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، نظرات جالبی را در خصوص جام بیست و یکم و تفاوت های فرهنگی، اجتماعی و فنی فوتبال ایران با سایر کشورها ارائه داده است.

تو یکی از افرادی بودی که جام جهانی ۲۰۱۸ را از نزدیک دیدی. به نظرت این جام چطور بود؟
درباره میزبانی باید بگویم که روس ها میزبانی فوق العاده ای نداشتند. خیلی چیز عجیب و غریبی وجود نداشت. فاصله شهرها زیاد بود و امکانات کافی هم برای این حجم از تماشاچی وجود نداشت.

بازی ها را چطور دیدی؟
مسابقات هم برخلاف این که گفته می شود، جام شگفتی هاست، به این سمت رفته که اتکا به ستاره ها کم شده است و همین از جذابیت مسابقات کم کرده است. بچه ای به سن من، در آن موقع که جام جهانی را می دید، عاشق بازیکنانی مانند مارادونا، پله، زیکو و روماریو می شد اما الان فوتبال متکی به فرد نیست، وگرنه قبلاً بلژیک نباید برزیل را می برد یا سوئد نباید تا یک چهارم بالا می آمد. در این فوتبال، ژاپن فوتبال تهاجمی را ارائه می دهد اما در کل تیم ها محتاط تر شده اند و از هیجان بازی ها کاسته شده است.

پس به نظرت فوتبال قبلاً جذاب تر بود؟
بله. بخصوص تا سال ۲۰۰۲ فوتبال یک شکل دیگری بود. الان فوتبال تیم محور شده و فرد محور نیست. الان نمونه تیم های واقعی بلژیک یا فرانسه هستند که در حمله قوی هستند و در دفاع کمتر تمرکز می کنند اما در کل کار تیمی خوبی دارند. بعد هم در این جام جهانی تیم هایی مثل ایتالیا و هلند هم نبودند. اصلا هلند یکی از جذابیت های هر جامی در دنیاست و واقعا فوق العاده است. با این حال، قدرت تیم های اروپایی نسبت به هم کم شده است. در آسیا هم همین طور است. قبلا هند و برمه قهرمان می شدند اما الان خبری از آنها نیست. عربستان روزگاری بسیار مقتدر بود اما الان نه.

وضعیت تیم خودمان را چگونه دیدی؟
ما در فاز دفاعی خوب بودیم. یعنی فوق العاده بودیم و در ضد حمله هم خوب ظاهر می شویم. من مدت هاست که از تیم ملی تعریف می کنم. در تیم ما پیشرفت حاصل شده تیم کی روش همان طور که خارجی ها نیز هم نظرند، در حفظ توپ و بازی مالکانه مشکل دارد و درصد حفظ توپ در بازی ها هم بیانگر همین مساله است. ما گل نمی خوریم اما خطر هم کم ایجاد می کنیم.

در بازی با پرتغال بهتر کار کردیم؟
بازی با پرتغال حساس شده بود. برد اول مقابل مراکش خیلی به ما کمک کرد و گروه را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا تیم ها ما را دست کم نگیرند.

پنالتی که علیرضا بیرانوند از کریستیانو رونالدو گرفت یا لایی که وحید امیری به پیکه زد، جزو صحنه های ماندگار جام جهانی برای ما بود. این طور نیست؟
لایی وحید که خیلی خوب بود و فکر می کنم که تا ابد یادمان بماند یا حتی پنالتی که بیرانوند گرفت اما این فقط برای ماست ولی چه کسی در دنیا یادش می آید که در فلان بازی جام جهانی قبل، کی به کی لایی زده اما با این حال برای خود ما فوق العاده بود و جزو های لایت های برتر جام برای ما.

کره ای ها در بازی آخرشان آلمان را ۲ بر صفر بردند اما مردم این کشور در فرودگاه به بازیکنان این تیم گوجه و تخم مرغ زدند. الان هم خیلی تیم ملی را با ژاپن مقایسه می کنند. در این باره چه نظری داری؟
به نظرم ما اصلاً نمی توانیم خودمان را با کره و ژاپن مقایسه کنیم. این دو کشور ۱۶ سال پیش میزبان جام جهانی بوده اند و حداقل ۲۰ سال از لحاظ فوتبالی از ما جلوتر هستند. ژاپنی ها خیلی وقت است حرفه ای کار می کنند اما باید بگویم که دم تماشاچی های خودمان گرم. این خیلی کار بدی است که کره ای ها گوجه و تخم مرغ پرت کردند. بارها تیم ما می باخت اما از این اتفاق ها هیچ وقت نیفتاده است.

با این حال، بازی ژاپن تحسین شد.
ژاپنی ها فوق العاده بودند. ما اصلاً نمی توانیم از لحاظ سخت افزاری و امکانات، خودمان را با ژاپن مقایسه کنیم اما از لحاظ استعداد بالاتریم. مستعدترین بازیکنان در سراسر ایران حضور دارند و حالا ستاره ای مانند مهدی مهدوی کیا در آکادمی کیا چند سالی است که دارد آنها را دور هم جمع می کند. کار باید ریشه ای انجام شود. ما باید استادیوم سازی کنیم تا در حد امکانات خودمان توقع داشته باشیم.

به امکانات اشاره کردی. نایک در جام جهانی تیم ملی را تحریم کرد اما وقتی ایران مراکش را برد گزارشگر انگلیسی گفت آنها کفش نداشتند اما برنده شدند.
بچه ها کفش که داشتند اما قاطی کردن مسائل سیاسی با فوتبال تهوع آور است. این اقدام نایک شرم آور بود و قابل باور نیست. کفش ندادن آنها به بازیکنان، تاثیری روی تیم ما نداشت اما آنها خودشان را خراب کردند. متاسفانه فیفا هم که همیشه تاکید دارد سیاست وارد فوتبال نشود، واکنشی به این ماجرا نداشت!

حالا به نظرت کی روش بماند یا برود؟
من نمی توانم در این باره نظر بدهم و این فدراسیون و خود بچه های تیم هستند که باید نظر بدهند.

بازیکنان که معتقدند باید بماند.
بله طبیعتاً آنها چنین نظری دارند. چون با او راحت بوده اند اما ما باید از کی روش در قسمت های مختلف فوتبال مان هم استفاده کنیم و ساختار پایه ای مان را قوی کنیم. به هر حال، او نوع برنامه ریزی در این خصوص را می داند و با علم روز دنیا آشناست. او مربی منچستریونایتد بوده و می داند که چطور باید رشد کنیم.

نکته ای که در خصوص خود تو وجود دارد، این است که تو را هم به عنوان بازیکن فوتبال می شناسند و هم بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون. در جام جهانی وقتی با مردم رو به رو می شدی، از تو سوالات فوتبالی می پرسیدند یا سینمایی؟
چیزی که برایم خیلی جالب بود، این بود که هنوز مخاطبان من را به عنوان یک پرسپولیسی می شناسند و این پتانسیل بالای پرسپولیس و استقلال را می رساند و نشان می دهد که این دو باشگاه چقدر می توانند در پیشبرد اهداف فرهنگی فوتبال موثر باشند. خوشبختانه در این مدت که کار بازیگری هم می کنم، هواداران استقلال هم خیلی به من محبت داشته اند و ابراز لطف می کنند. فوتبال به نظر من مرز ندارد و همه عاشق این رشته هستند و چه در ایران و چه در روسیه همه درباره فوتبال صحبت می کنند.

به غیر از تو هنرمندان دیگری هم بودند.
بله هنرمندان دیگری هم بودند اما من تنها رفته بودم. من قراردادی تبلیغاتی با یکی از اپلیکیشن ها داشتم که در جام جهانی به افراد برنده جایزه می داد.

جو ورزشگاه چطور بود؟
جو ورزشگاه که بسیار خوب بود و بازار عکس و امضا هم داغ بود. در بازی با پرتغال ۴۲ هزار نفر به ورزشگاه سارانسک آمده بودند که فکر می کنم ۳۸ هزار نفرشان ایرانی بودند و انگار در ورزشگاه آزادی تهران نشسته بودیم.

به عنوان یک بازیکن سابق تیم ملی، وقتی روی سکوها بودی، دوست داشتی که به زمین بروی و بازی کنی؟
صد درصد. همه فوتبالیست هاعاشق بازی کردن هستند و من هم دوست داشتم که در زمین بودم اما با آمادگی فعلی ام فکر می کنم که سه دقیقه بیشتر نمی توانستم بازی کنم!(می خندد)

الان فیلم سینمایی «تگزاس» با بازی تو که در برزیل فیلمبرداری شده، اکران است و برزیل هم که مهد فوتبال جهان. فضای آنجا چطور بود؟
ما که آن قدر سرگرم کار بودیم که کمتر فرصت می کردیم بیرون برویم اما همان طور که گفتید مردم آنجا عاشق فوتبال هستند و در کوچه پس کوچه های شان هم تیر دروازه های هندبالی نصب است و بچه ها با هم فوتبال بازی می کنند.
حمید فرخ نژاد هم که با تو در این فیلم همبازی بود، حسابی فوتبالی است.
بله حمید خان که عاشق صنعت نفت است.

یک ویدئویی هم در اینستاگرامش منتشر کرده بود که شخصی شبیه به پله کنارش بود!
بله او بدل رسمی پله در برزیل است که آقای فرخ نژاد با او آن ویدئو را منتشر کرده بود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها