سینمای ایران نتوانست حتی نمایندهاش را به جمع ۹ فیلم اولیه نامزد اسکار برساند. واکنشها به این خبر از لحظه انتشار آن متفاوت بوده.
به گزارش سینما سینما ، برخی تندترین انتقادها را به هیئت ایرانی معرفی این فیلم به اسکار بر زبان آوردهاند و عدهای دیگر معتقدند بضاعت سینمای ایران در سالی که گذشت همینقدر بوده و قرار نیست سینماگران ایران هر سال اسکاربهدست به خانه بازگردند. کانال «سینمادیلی» در گزارشی نوشت: «همانطور که سالهاست بدون فرهادی و کیارستمی در کن هم به موفقیت مهمی نرسیدهایم، نبوغ سینمایی و برنامهریزی فرهادی و موفقیتهای پیدرپیاش سالهاست که به اشتباه به نام سینمای ایران نوشته میشود و ۱ساختار معیوب مدیریتی و برنامهریزی این سینما با این موفقیتها نادیده گرفته میشود». «شرق» در گفتوگو با منتقدان از آنها خواست به سه سؤال درباره این اتفاق پاسخ دهند: ۱- غیبت فیلم «نفس» در فهرست ۹ فیلم اولیه تا چه حد برایتان قابل پیشبینی بود؟ ۲- با نگاه به ترکیب فیلمهای انتخابشده و همچنین فیلمهای انتخابنشده، فکر میکنید ذائقه انتخابکنندگان حاکی از چه چیزی است؟ ۳- اگر شما قرار بود فیلمی ایرانی را به اسکار معرفی کنید، گزینهتان کدام فیلم بود؟
این یک رقابت است
هوشنگ گلمکانی
من هنوز فکر میکنم «نفس» بهترین انتخاب برای اسکار بود.
این یک رقابت است و ما نمایندگان سایر کشورها را ندیدهایم و نمیشناسیم که بخواهیم «نفس» را با آنها مقایسه کنیم.
فیلم ما در رقابت با سایر فیلمها، از نظر داوران این بخش کم آورده است؛ مثل خیلی سالهای دیگر. گویا دو بار موفقیت اصغر فرهادی، بدعادتمان کرده و البته دچار تورم تعداد کارشناس در این زمینه هم شدهایم.
مالاریا شانس بیشتری داشت
حسین عیدیزاده
۱- اگر انتخاب میشد غافلگیر میشدم و این ربطی به کیفیت بالای فیلم ندارد. ۲- همچنان حضور در کن و برلین شانس حضور فیلم را در اسکار بالا میبرند، حتی جشنواره ونیز هم به اندازه این دو، سکوی پرتاب مهمی برای دیدهشدن و در نتیجه حضور در رقابت اسکار نیست. ۳- مالاریا به دلیل حضور بینالمللی بهتر و موضوع حساسیتبرانگیز شانس بیشتری داشت، اما از نظر کیفی فیلم پایینتری است.
معضل نداشتن پخشکننده خارجی
آنتونیا شرکا
فیلمی که به رقابتی مثل اسکار ارائه میشود، احتمال حذفشدن آن هست چون بههرحال پا به یک رقابت گذاشته و در رقابت امکان ناکامی یا پیروزی وجود دارد. ولی چیزی که مسلم است این است که با توجه به آخرین اسکاری که سینمای ایران با اصغر فرهادی نصیب خود کرد، میشد سلیقه انتخابکنندگان فیلمها را در این رقابت حدس زد؛ چراکه بههرحال فیلم «نفس» متفاوت از فروشنده بود. ازاینرو میشد پیشبینی کرد که این اتفاق میافتد. با تمام علاقهای که شخصا به فیلم «نفس» دارم، فکر میکنم این فیلم به خاطر نداشتن پخشکننده خارجی لطمهای اساسی خورد. فاکتور پخشکننده در دیدهشدن یک فیلم در اسکار خیلی مهم است. با این حال من همچنان فکر میکنم «نفس» گزینه مناسبی برای معرفی به اسکار بوده و اگر پخشکننده خارجی میداشت، شاید اتفاقات دیگری برای این فیلم میافتاد.
همچنان «نفس» بهترین گزینه
عباس یاری
۱. حتی اگر «نفس» در میان ۹ فیلم اولیه اسکار هم نباشد، با توجه به اینکه فیلم زبانی شاعرانه دارد و تا حد زیادی هم به هنر امروزمان متصل میشود، به بخش گذشته و به شعر و حافظ و سعدی و شاعرهای بزرگ کشورمان، این فیلم میتواند بهترین گزینه باشد، چون فیلم شاعرانه و بهلحاظ تصویری هم بسیار قشنگ است.
۲. بنابر مناسبات اسکار که من دلایل سیاسی را در ته آن میدانم، اما در عرصه اسکار مسائل تجاری هم هست که نمیشود گفت آنها بنابر ویژگیهای هنری بخواهند یک فیلم را انتخاب کنند. بنابراین در آنجا هزاران مناسبات است که میتواند مانع از انتخاب «نفس» باشد.
۳. به نظرم «نفس» صددرصد بهترین گزینه است.
شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «شیفت آخر» نماینده سوئیس شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





