تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۳/۳۰ - ۱۴:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 137691

مهدی کوهیان ضمن بیان اینکه ممنوعیت تولید در حوزه پخش خانگی که از سوی سازمان سینمایی اعلام شده غیرقانونی است، گفت: متاسفانه دولت روی همه چیز دست گذاشته و وضعیت آن را وخیم کرده است. اما در همه جا عرضه و تقاضا آثار است که مشخص می‌کند چه میزان تولید داشته باشیم. مگر می‌شود در سالی که خود سیاست‌گذاران این مملکت به نام جهش تولید نام گذاشته‌اند، ما بگوییم، تولید را متوقف کنید.

به گزارش سینماسینما، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی اعلام کرده تا اطلاع ثانوی مجوزی برای تولید سریال‌های نمایش خانگی صادر نخواهد کرد. بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم در توضیح این خبر گفته است که به دلیل اینکه تعداد مجوزهای صادره و سریال‌های درحال تولید و آماده توزیع برای نمایش خانگی بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است، برای تعادل بازار و اینکه با پدیده سریال‌سوزی در شبکه نمایش خانگی مواجه نشویم، فعلا مجوزی برای تولید سریال‌های تازه صادر نمی‌کنیم.

صحبت‌های مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم در بین سینماگران با واکنش‌های اعتراضی همراه شده و بسیاری این اقدام سازمان سینمایی را غیرقانونی توصیف می‌کنند.

مهدی کوهیان (تهیه‌کننده سینما و حقوقدان در حوزه رسانه) در پاسخ به این پرسش که آیا قانون اجازه ایجاد ممنوعیت تولید در حوزه پخش خانگی را به سازمان سینمایی می‌دهد، گفت: این سوال را باید از دوستانی که این دستورالعمل را صادر کرده‌اند، پرسید تا مستند حقوقی و اینکه این اختیار را چه کسی به آنها داده را قید کنند و بگویند ما به استناد فلان قانون از فلان مصوبه و فلان دستورالعمل چنین ممنوعیتی را وضع کردیم. چون ما یک اصلی در حقوق اداری داریم که اصل عدم صلاحیت مقام اداری است. یعنی مقام اداری حق صادر کردن هیچ دستور و تصمیم گرفتن به هیچ امری را ندارد، مگر اینکه قانون‌گذار این اجازه را به او داده باشد. باید از دوستان سوال شود که مستند قانونی این اختیاری که دارند از کجاست.

وی افزود: بنده در هیچ کجای قانون چنین اختیاری برای دوستان ندیدم. اما اگر دوستان بگویند که در کجا چنین اختیاری دارند، اتفاق خیلی خوبی است.

کوهیان در ادامه بیان کرد: در حقیقت چنین قانونی نبوده و چنین اجازه‌ای برای مسئولان سینمایی ما وجود ندارد. قانون‌گذار در قانون اصناف و وضایف فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخصا تعیین کرده که وزارت ارشاد صرفا باید به مراکز تولید فیلم، سریال و محصولات تصویری مجوز بدهد. براساس همین مصوبه هیئات وزیران آیین‌نامه فیلمسازی و پروانه نمایش، دوستان تنها باید به نظارت محتوا بپردازند؛ اینکه بخواهند عرضه و تقاضا را در بازار تنظیم کنند، به هیچ وجه در وضایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

این حقوقدان در ادامه اظهار داشت: عرضه و تقاضا در همه جا دست بازار بوده و این بازار است که آن را مشخص می‌کند. متاسفانه در این چند سال دولت روی همه چیز دست گذاشته و وضعیت آن را وخیم کرده است. اما این موارد اصلا چه ربطی به دولت دارد؛ عرضه و تقاضا آثار است که مشخص می‌کند چه میزان تولید داشته باشیم. مضاف بر اینکه دلایلی که دوستان در اتخاذ چنین تصمیمی آورده‌اند هم کاملا غلط است. چون الان بعد از بحران کرونا ما با بحران محتوا در رسانه‌های دیداری و شنیداری خود از تلویزیون تا شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی روبه‌رو هستیم. چراکه سینماها، مراکز تفریحی تعطیل بوده و مردم به این رسانه‌های جدید رو آورده‌اند. همانطورکه شبکه‌های وی‌او‌دی در چند وقت اخیر، رشد بسیار زیادی در مخاطب را تجربه کرده‌اند.

وی افزود: می‌طلبد که محتوا را برای این شبکه‌ها و حتی تلویزیون با محتوای بیشتر تامین کنیم. قسمت دیگر ماجرا این است که اتفاقا به دلایل کرونا چند ماهی است که سریال سازی در کشور تعطیل بوده و همکاران ما بیکار هستند. اکنون با این قانون، مجددا یک تنش بزرگ دیگری به کسب و کار در این حرفه وارد می‌شود.

کوهیان در پایان گفت: علاوه بر همه این موارد،خود نظام امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کرده است. مگر می‌شود در سالی که خود سیاست‌گذاران این مملکت به نام جهش تولید نام گذاشته‌اند، ما بگوییم، تولید را متوقف کنید. این موارد چیزهای عجیبی است که ما در این چند وقت اخیر از وزارت ارشاد می‌بینیم و می‌شنویم و در واقع تعجب می‌کنیم.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها