سه نمایش از چهار نمایش فیلم سینمایی “لانتوری” از ایران، در جشنواره کارلووی واری با استقبال مخاطبان و منتقدان در سالن محل نمایش و جلسه پرسش و پاسخ عوامل آن مواجه شد.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی “لانتوری” ساخته رضا درمیشیان بهعنوان تنها نماینده ایران در پنجاهویکمین دوره جشنواره بینالمللی کارلووی واری حضور دارد.
سومین نمایش این فیلم در جشنواره، با حضور کارگردان و مریم پالیزبان، بازیگر نقش اول زن آن برگزار شد که آنها در ادامه، در جلسه پرسش و پاسخی با حضور خبرنگاران کشورهای مختلف حضور یافتند و به پرسشها پاسخ دادند.
درمیشیان در پاسخ به پرسش نخستین خبرنگار مبنی بر اینکه آیا داستان این فیلم واقعی است و همچنین شرایط اکران آن در ایران، گفت: داستان فیلم “لانتوری” یک داستان واقعی نیست، اما در عین حال از اتفاقهایی واقعی تشکیل شده که با قرار گرفتن در کنار هم، در قالب یک داستان روایت میشوند.
او ادامه داد: این فیلم تا کنون فقط در قالب جشنواره فیلم فجر نمایش داشته، اما قرار است حتما اکران عمومی داشته باشد. ضمن آنکه در همان ایام جشنواره نیز علاوه بر نمایشهای عادی طبق روال، بیشترین سئانس نمایش فوقالعاده را هم داشته است.
درمیشیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره سابقه اسیدپاشی، گفت: فکر میکنم از زمانی که اسید مورد استفاده قرار گرفت، عمل عجیب اسیدپاشی هم اتفاق افتاد و به منطقه ما هم رسید. این یک واقعیت جهانی و بینالمللی است، اما این هم واقعیت دارد که در کشور من، افرادی هستند که همواره در تلاشاند در زمینه اجرای حکمهای قانونی، بخشش انجام شود و برنامهها و مراسمی برگزار میکنند که از مجازاتهای شدید صرف نظر شود. آنها گاهی موفق میشوند و گاهی خیر؛ اما از تلاش باز نمیمانند.
خبرنگار دیگری با تشکر از درمیشیان برای ساخت یک فیلم جسورانه توسط یک فیلمساز جوان خاورمیانهای، درباره انگیزهاش از ساخت فیلمی درباره خشونت پرسید. درمیشیان نیز پاسخ داد: علاوه بر موضوع مهم بخشش که فیلم به آن پرداخته، میخواستیم با یک عریانی، به مخاطبانمان تذکر دهیم که این عمل چقدر فجیعانه است و نیز اینکه در جریان این حذف فیزیکی، جامعه نیز با رفتارهایش به حذف قربانیان کمک میکند.
در ادامه، خبرنگار ایسنا از کارگردان لانتوری پرسید: با وجود پایداری مخاطبان خارجی در جشنواره کارلووی واری تا انتهای فیلم، همانند مخاطبان ایرانی در جشنواره فیلم فجر، هنگام نگارش و ساخت اثر، بیم نداشتید که میزان تلخی موجود در کار، مخاطب را پس بزند؟
درمیشیان در پاسخ به ایسنا گفت: واقعیت این است که من خودم اولین مخاطب فیلمم هستم و هرجا اذیت شوم، کات میزنم. پس مطمئن بودم. با وجود این، خواستم نشان دهم که ما انسانها گاهی چه بلایی سر همدیگر میتوانیم بیاوریم. پس فکر کردم، اگر درصدی از سختی آن را هم به بیننده بتوانم منتقل کنم، تأثیرم را گذاشته و به مقصود رسیدهام.
همچنین مریم پالیزبان – بازیگر لانتوری – در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه برای ایفای نقش خود صرفا بهعنوان یک فعالیت حرفهای توجه کرده یا بهعنوان نمایندهای از جنس خود با شرایط تاریخی و جهانی، تصریح کرد: این پرسش خیلی سختی است برای من، چون مجبورم تعریف بازیگری را برای خودم تشریح کنم. بهعنوان فردی که تز دکتریاش را درباره خشونت و قتل نوشته بود، خیلی دوست داشتم علاوه بر تجربه نظری، تجربه فیزیکیاش را هم داشته باشم که لانتوری در این زمینه کمکم کرد.
او ادامه داد: علاوه بر این، برایم این مسأله هم وجود داشت که “بخشش” برای مریم در داستان فیلم فقط بهعنوان یک مسأله اخلاقی باید مطرح باشد یا بهعنوان یک نیاز برای ادامه زندگی.
درمیشیان نیز در این زمینه گفت: خانم پالیزبان با گریم سنگین روزانه ۱۲ ساعت روی خودش، سر صحنه کار میکرد، بدون آنکه در آن مدت بتواند جایی را ببیند یا چیزی بخورد. او از این طریق، تجربه عملی فقط بخشی از ظلمی را که انسانها ممکن است به هم روا دارند، بهدست آورد.
کارگردان لانتوری در پایان با نام بردن از عبدالله اسکندری، از هنر او در گریم بازیگر فیلمش تشکر کرد.
جلسه پرسش و پاسخ فیلم “لانتوری” که در بخش غیررقابتی “نگاهی دیگر” جشنواره فیلم کارلووی واری در دوره پنجاهویکم حضور دارد، در سالن نارودنی دام، بیش از حد معمول و تا زمان نمایش فیلم بعدی ادامه یافت.
به گزارش، آخرین نمایش این فیلم امروز در کاخ جشنواره برگزار میشود.
برگزاری پنجاهویکمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری تا ۹ جولای (۱۹ تیرماه) در شهری با همین نام در کشور جمهوری چک ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- انگار این همهی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بیرحم به قاب درآمده/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- فیلم کوتاه «همیشه کسی گم میشود» با بازی باران کوثری تولید شد
- توضیحات داریوش مهرجویی دربارهی ویدیوی دوم و ماجراهای نمایش فیلم «لامینور»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو