تابناک نوشت :جشنواره فیلم فجر در حالی از فردا به میزبانی سینماملت برگزار میشود که این رویداد نه تنها میتوانست با شکوه بیشتری برگزار شود، بلکه حتی میتوانست برای نخستین بار به سوددهی نیز برسد؛ اتفاقی که همزمان با جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحول مهمی محسوب میشد، ولی سرانجام چنین اتفاقی رخ نداد و میلیاردها تومان هزینه برگزاری به سازمان سینمایی تحمیل شد.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از دهم بهمن آغاز میشود و اهالی سینما در پردیس ملت و اهالی سینما در پردیس چارسو به دور از هم و ایزوله شده به تماشای فیلمها مینشینند و درباره آنها قضاوت میکنند. با وجود آنکه هنوز جشنواره آغاز نشده، برخی اشتباهات راهبردی در جشنواره فیلم فجر قطعی است؛ اشتباهاتی که دبیر جشنواره فیلم فجر در جریان نشست خبری نتوانست برای آنها پاسخهای قانعکنندهای ارائه دهد و با کلیگویی از کنار آن گذشت.
داروغه زاده در مقابل این پرسش که جشنواره فجر با ساختار جشن برگزار میشود و بنابراین چرا عنوان جشن سینما برای آن به کار نمیرود، پاسخ مشخصی نداشت و سخنانی مطرح کرد که ارتباطی با پرسش نداشت.
او همچنین این پرسش دبیر فرهنگی «تابناک» پیرامون علت برگزاری غیراستاندارد جشنواره و آغاز داوری جشنواره از چند روز زودتر از جشنواره که در هیچ جشنواره استانداردی در دنیا سابقه ندارد نیز سکوت کرد. دبیر جشنواره فیلم فجر درباره عدم انتخاب یک سینما به جای سینما نامناسب ملت نیز پاسخی برای بیان نداشت.
اصرار بر برگزاری جشنواره در سینماملت با وجود مخالفت خبرنگاران، همراهی گروهی از اهالی رسانه را با دبیر فرهنگی «تابناک» در پی داشت. داروغه البته پاسخ مشخصی نداشت و گفت، در دورههای آینده شاید ایران مال میزبان باشد و پاسخ نداد، چرا به خواست رسانهها برای انتقال سالن رسانههای جشنواره به سینمای مناسبتر پاسخ مثبت نداده است. او درباره اینکه چرا سینمای نوساز ایرانمال که در کنار سالن سینمای فارابی بالاترین کیفیت را دارد، با وجود اسپانسرینگ ۱۰ میلیارد تومان، رخ نداده، اظهار داشت که در این زمینه فقط دبیر جشنواره تصمیمگیرنده نیست!
نکته قابل تأمل اینکه، جشنواره فیلم فجر امسال برای اولین بار، با کیفیت ۴K در مجموعه ایران مال بهنمایش درخواهد آمد و در واقع بهترین کیفیت قابل عرضه بوده اما باز هم اولویت به سینمای هزینهزای ملت تعلق گرفت! کاملاً مشخص است که عدم میزبانی ایران مال یک اقدام احتیاطی بوده تا بعدها حواشی به وجود نیاید که برای مدیران سینمایی چالشزا شود اما باید در نظر گرفت که اقداماتی نظیر استعلام از نهادهای قضایی میتوانست به عنوان سندی برای اطمینان از همکاری این مجموعه به کار رود و برای نخستین بار جشنواره فجر در آرامش برگزار شود.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب میتوانست در برج میلاد با شکوه فوق العادهای برگزار شود و یا دستکم در ایران مال به شکل آبرومندانهای برپا شود و برای نخستین بار این رویداد به جای گذاشتن هزینه سنگین بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد، نه تنها خودکفا شود، بلکه تراز مثبت داشته باشد اما از گروه کنونی چنین تدبیری بعید بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زهرمار» از چهارشنبه روی پرده سینماها میرود
- سوئیچ پن/ فُرم، دانش فیلمساز از مِدیای سینما است
- گلایه سردار ایوب سلیمانی از عوامل «متری شیش و نیم»
- «قسم»، «جاندار» و «متری شیش و نیم» برگزیده قوه قضائیه شدند
- ناگفتههای محمود کلاری از داوری فیلم فجر/ «از برخی اظهارنظرها متعجب شدم»
- از کاهش هزینهها تا واکنش به حواشی/ سخنان دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه «هفت»
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- انتشار عملکرد مالی جشنوارهی فیلم فجر تا ۲۰ اسفند ماه
- در گفتوگو با برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر / سیمرغهایی که یک سال بعد به صاحبانشان میرسند
- مردم به سانسور اختتامیه فیلم فجر در تلویزیون عادت دارند!
- حاشیه های هشتمین روز فیلم فجر / روز فیلمهای نوید محمد زاده و چند حکایت دیگر در “ملت”
- شفافسازی خانم کارگردان و نمایش دو فیلم تحسینشده و ساداتیان/ در هشتمین روز جشنواره فجر چه گذشت؟
- «۲۳ نفر» بهروایت یکی از بیست و سه نفر/میخواستیم سربلند بازگردیم
- فیلمهایی که به سانس ویژه رسیدند/ رقابت نزدیک روستایی و مهدویان
- «جاندار» هم بازماند / ترکیب برترین فیلمهای جشنواره از نگاه مردم به ۶ فیلم رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود