به گزارش سینماسینما٬ در عوض هم افراد وقتی جلوی دوربین تلویزیون قرار میگیرند، قربان صدقه همان مردمی میروند که برای دور ماندن از آنها بادیگارد استخدام کردهاند! پارادوکس مردمی بودن در شعار و محافظ شخصی داشتن برای دور شدن از عامه مردم مسئلهای است که چهرههای به اصطلاح هنرمند با آن درگیر هستند.
محافظ شخصی یا همان بادیگارد، قدمتی طولانی در تاریخ بشر دارد. وبسایت شرکت مشاوره امنیتی IMG در این باره مینویسد، «برای صدها سال شخصیتهای برجسته برای محافظت در برابر تروریستهای خارجی، شورشیان داخلی و افراد متخلف، نیازمند محافظ بودهاند. پادشاهان، رؤسای جمهور، پاپها و همچنین ثروتمندان و قدرتمندان محافظان ویژه را برای اطمینان از ایمنی در اختیار دارند.» IMG میافزاید: «در سالهای اولیه بادیگاردها از سربازانی انتخاب و استخدام میشدند که تجربه رزمیشان به اثبات رسیده بود. با این حال توانایی مبارزه تنها عامل مهم نبود، در عهد قدیم، وفادارای شخصی بادیگارد به مدیرش مهمترین بخش کیفیت کار بود».
گارد جاویدان هخامنشی، واحد نظامی «Hetairoi»، ساموراییهای ژاپنی و محافظان سوئیسی پاپ، نمونههایی از نیروهای محافظ در تاریخ هستند که شهرت فراوانی دارند. اما سالها است که دیگر محافظ داشتن از انحصار مقامات دولتی خارج شده و بخش دیگری از جامعه نیز این نیاز را در خود احساس کرده است که باید بادیگارد داشت. شاید فردی مثل آنجلینا جولی حق داشته باشد در مقابل باندهای تبهکاری که ممکن است فرزندانش را بربایند، قهرمان حرفهای بوکس را به عنوان بادیگارد استخدام کند. یا خانواده ثروتمند دیوید بکهام، فوتبالیست سابق تیم ملی انگلستان برای اینکه خانواده پرجمعیتش از شر پاپاراتزیها و مزاحمهای خیابانی در لندن در امان باشد، سراغ بادیگاردی رزمیکار با قد ۲ متر قد برود که تنها تماشای چهرهاش دلهرهآور است. اما در مقابل وقتی یک چهره ناآشنا و تازه ظهور کرده در فضای موسیقی زیرزمینی ایران با بادیگارد در محافل عمومی ظاهر میشود، این به چه معنا است؟ آیا قرار است مافیای روسی شهر نیویورک برنامهای برای اخاذی از یک خواننده زیرزمینی در تهران داشته باشد یا پاپاراتزیها برایشان مهم است که چهره ناآشنایی که در گوشهای از یک مراسم ختم نشسته، کیست و عکسهای شخصی وی را منتشر کنند؟
تقریباً هیچکدام از این موارد در ایران وجود ندارد، حتی در بعد بینالمللی وقتی به وبسایتهای شرکتهای امنیتی مراجعه میکنیم به مشتریانشان توصیه میکنند که برای سفر به مناطق ناامنی چون سوریه، محافظ امنیتی استفاده کنند، ولی ما در ایران برای ایجاد امنیت در سوریه نیروی داوطلب اعزام میکنیم. تفاوت معنای امنیت در ایران و غرب آنقدر گسترده است که استفاده از محافظ برای چهرههای غیرحاکمیتی را که الزامات و ملاحظات امنیتی برایشان اجباری است، بیمعنا میکند.
اینکه اکنون مؤسساتی در ایران اقدام به آموزش محافظ شخصی میکنند و برای مشتریان داخلی محافظ در نظر میگیرند، کاری است که حتماً توجیهی دارد، اما اینکه چهرههای هنرمند در رأس مشتریان این محافظان قرار میگیرند، جای تعجب دارد. مسئله وقتی جالب میشود که اغلب کسانی که با بادیگارد در محافل عمومی ظاهر میشوند جزو هنرمندان ریشهدار و مردمی نیستند و در عوض چهرههای سوپراستار و ستارههای یکشبه سینما سراغ اینگونه رفتارهای لاکچریمآبانه میروند. این روزها مردم تصویر حضور مهران مدیری در مشهد را با محافظ و اسکورت نگاه میکنند و آن را با عبور و مرور ساده دولتمردان برخی کشورهای خارجی مقایسه میکنند و در نهایت به جوگیر بودن برخی از ما در مواجهه با هنرمندان میخندند!
منبع: روزنامه جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
- واکنش مهران مدیری به شایعهها/ از خودم خستهام!
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- احسان علیخانی برای ادامه عصر جدید شرط گذاشت
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- فصل تازه «عصر جدید» از نیمه شعبان پخش میشود
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کلاژی از موفقیت فیلمهای پیشین/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فضای غریب، شخصیتهای ناآشنا/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد