امیر عابدی عکاس سینما در روزنامه شهروند نوشت:
آشنایی من با مرحوم اصغر بیچاره به سالهای دور برمیگردد. آدمی بود همیشه پر از خاطره، پر از درددل، پر از دغدغه، پر از «گذشته». از گذشته میگفت و گاهی گریزی میزد به مقایسه امروز و گذشته. خوشحالیاش همیشه این بود که پشت در اتاق هیچ معاون و وزیر و مسئولی نمیماند. درواقع اعتبار اصغر بیچاره آنقدری بود که در دفتر هر مسئول و مدیری به رویش باز باشد؛ اما ناراحتیاش هم این بود که همچنان در مضیقه بود.
ضمن اینکه گنجینهای داشت مشتمل بر دوربینها و نگاتیوها و عکسهای قدیمی که از سینمای ایران مانده بود؛ از دوربین میرزا ابراهیمخان عکاسباشی داشت تا دوربینهایی که در سالهای بعد به این گنجینه اضافه کرد. در گفتوگوهایی که با هم داشتیم تصمیم گرفتیم فکری برای این گنجینه پیاده کنیم و گپو گفتهامان درباره طرحی شد که بنده به حوزه هنری پیشنهاد دادم و خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت. طرحی مبنی بر ساخت یک فیلم مستند که البته متاسفانه با یک تغییر مدیریت در حوزه هنری، این طرح متوقف شد. قرار بود این فیلم، مستندی باشد درباره اصغر بیچاره و گنجینهای که در این سالها خودش را وقف حفظ و جمعآوری کرده بود.
به هر حال اصغر بیچاره را نمیشود از تاریخ شفاهی سینما جدا کرد. در سالهای اخیر به جهت کهولت سن ممکن بود مسائلی از خاطرش رفته باشد و به یاد نیاورد؛ اما در مجموع آنچه میدانست، فراتر از چیزهایی بود که ما شنیده یا دیده بودیم. او تاریخ متحرک سینمای ایران بود
خوشبختانه ما در سال اول برگزاری انجمن عکاسان تئاتر، مراسم تقدیری از اصغر بیچاره ترتیب دادیم و ایشان را دعوت کردیم چون بههرحال سابقه عکاسی تئاتر هم داشتند. ایشان علاوه بر اینکه پیشکسوت عرصه عکاسی سینما بود، در ادامه هم البته کار تهیهکنندگی کرد، کارگردانی کرد و بازیگری کرد. من خودم این افتخار را داشتم که در دو، سه تا از فیلمهایم اصغر بیچاره جلوی دوربینم باشد. همان جا هم گاهی نقب میزد به گذشتهها و از خاطراتش میگفت. منتها این اواخر بیماری و کهولت سن در چهرهاش نشسته بود. تعبیر درستتر حتی این است که بگویم اصغر بیچاره این اواخر دیگر خسته بود. در حالیکه همیشه او را به یک شخصیت انرژیک میشناختم. همیشه از گذشته طوری حرف میزد که گویی همین حالا جلوی چشمانش است. واقعیت اصلا این است که اصغر بیچاره بیشتر از اینکه با «حال»ش زندگی کند در «گذشته» میزیست. تاریخ انگار همیشه با او بود. هر آدم جدیدی را که میدید، شروع میکرد از روایت خاطراتش و صحبت از گذشته؛ اینکه سینما چه بود، چه شد و چه چشماندازی پیش رو دارد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- بهار میآید/ یادداشت امیر عابدی درباره بابک برزویه
- مرگ در چشمان شاعر/ درباره عکسی از مهدی اخوان ثالث
- شاید انتشار عکسی از فرامرز صدیقی بیشتر یک تلنگر بود
- «النا» درباره یک موضوع حساس اجتماعی ساخته میشود
- غرفه سینماسینما و چهره های روز پنجم
- نیازمند نگرشی جدید در تبلیغات فیلمهای کودکان هستیم
- معرفی مدیران مواد تبلیغاتی و باشگاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان
- دلیل اختلاف مرتضی حنانه با علی حاتمی چه بود؟
- «ناکوک» در سکوت خبری ساخته شد/ یک فیلم اولی متفاوت در جشنواره فجر
- خاطرههای تصویری فیلمهای ایرانی زنده میمانند؟
- پیکر اصغر بیچاره پنجم مرداد ماه وارد کشور میشود
- دو عکس دیده نشده از مرحوم اصغر بیچاره
- از یادگارهایش دل کند و رفت…
- بیچارۀ عشقم، بیچارهترم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- مسعود اسکویی درگذشت
آخرین ها
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد