از رفقا، یکی زنگ میزند و میپرسد، «آیا مصاحبه سید هادی خامنهای را در برنامه خشت خام دیدی؟» تعجب میکنم که چطور تلویزیون سیدهادی را دعوت کرد و چطور سیدهادی دعوت را پذیرفته. لابد دنیا که تغییر کرد، تلویزیون و سیدهادی هم تغییر کردهاند. میگویم «کی پخش شد؟ چه حیف… حیف که تلویزیون نمیبینم.» میگوید «کجای کاری؟ تلویزیون کجا بود؟ خشت خام یک برنامه اینترنتی است. همین رفقای خودمانند که بیاعتنا به صدا و سیما دارند برنامه تولید میکنند…» آدرس تاریخ آنلاین را میگیرم که برنامه ها را دانلود کنم و ببینم. در یک محفلی صحبت از علی مطهری است، میگویند در برنامه خط قرمز چه خوب بود و چه خوب جواب داد. هنوز احتمال میدهم روزگار که تغییر کرده، صدا و سیما هم حساب کار دستش آمد و یک برنامه خط قرمز تولید کرده. اما زهی خیال باطل. این برنامه هم اینترنتی است. پیگیری میکنم میبینم ده، دوازده تا برنامه جذاب دیگر هم در فضای مجازی قابل دیدنند بحث تلویزیون خصوصی به جایی نرسید اما توسعه فضای مجازی این امکان را فراهم کرد تا اهل ذوق وکاربلدها خود را معطل بایدها و نبایدهای تاریخ مصرف گذشته صدا و سیما نکنند و به شکلی معقول و جذاب برنامه بسازند. اگر از مصاحبههای سیاسی خوشتان بیاید، فضای مجازی پر است از مصاحبههای مستقل تلویزیونی با نامداران سیاسی. چند برنامه را که دیدم، دیدم که چقدر هم خوب و حرفهای و دلسوزانه و سالم ساخته شدهاند. مصاحبه سینمایی و هنری و سرگرمی و جذاب هم اهلش باشید در همین تلگرام و سایت و فیسبوک میتوانید پیدا کنید و ببینید. پیشقراول برنامههای تلویزیونی دیگری هم رسیدهاند. خارجی که فت و فراوان است، تولید داخل هم روز به روز دارد بیشتر میشود… این است سزای تلویزیونی که «زمان» را نمیشناسد، مخاطبش را گم کرده و استعداد غریبی دارد در پز دادن کاربلدها و برنامهسازان و استعدادهای درست و حسابی. همه جای دنیا یکی از کارهای جدی رسانهها- به خصوص رسانههای رادیویی و تلویزیونی- استعدادیابی است. آنها میگردند و استعدادهای جوان را کشف و آنها را جذب میکنند. جذب و سرمایهگذاری میکنند تا دستشان برای تولید برنامههای جذاب باز باشد. اینجا اما برعکس است. به کسی برنخورد، کلی میگویم و مطمئنم که استثنا هم در این بین بسیار است. صدا و سیما کارنابلدها را میآورد، بنا به دلایلی امکانات در اختیارشان میگذارد. همین که مختصری کار یاد گرفتند و سری توی سرها درآوردند، از خود میراندشان صد نفر را بیشتر میشود نام برد که اینها با امکانات تلویزیون مشق کردند، مختصری یاد گرفتند اما نتوانستند محیط تلویزیون را و امر و نهیهای ناکارآمد و زاید را تاب بیاورند. رفتند دنبال کارشان در بیرون از آنتن صدا و سیما جلوتر عرض کردم که پیش خود گفتم دنیا عوض شده لابد صدا و سیما هم عوض شده. اما حقیقت این است که نشده هنوز متوجه تغییر و تحولهای دنیا نشده و دستش نیامده که آن دورهای که یک ملت بودند و دو تا شبکه نصف و نیمه گذشته: حالا مردم ماهواره را هم حوصله نمیکنند پاش بنشینند دنیا عجیب و غریب عوض شده اما تلویزیون ما حتی اخبارگوییاش عوض نشده این همه امکانات و بودجه دارد حرام میشود و از بین میرود و هیچکس عین خیالش هم نیست گاهی دولتمردان گلایه میکنند از رسانه ملی و سیاستهای خرد و کلان این دستگاه عریض و طویل را زیر سوال میبرند. به نظرم این دولتمردان یک اشتباه محاسباتی دارند. اینها فکر میکنند هنوز دهه شصت و هفتاد است و تلویزیون همان نفوذ کلام سابقش را دارد. اما ندارد حتی در شهرستانها و محیطهای دور از فضای مجازی هم ندارد دیگر مثل سابق نیست که صداوسیما دولت را به کم کاری و باندبازی متهم کند و مردم باور کنند. اتفاقا تجربه ثابت کرده که نتیجه عکس میدهد گفتار و کردار این تلگرام چنان در کوره دهات ریشه دوانده که حساب کار دست همه آمده است. قدیم وقتی میگفتند رادیو« گفت» یا« خودم از تلویزیون شنیدم» یعنی که از حیث سند و درستی مو لای درزش نمیرود. امروز اما معنی این حرفها یعنی «غیرقابل اعتماد» و یعنی… (تعابیر دیگری که نوشتنشان صلاح نیست.) فقط همینقدر میگویم که تکنولوژی به حدی رسیده که نهتنها تلویزیون خصوصی را منتفی کرده بلکه عمومیاش را هم با این همه اُبل منقل از حیز انتفاع ساقط کرده است. دنیا عوض شده و اینها عوض نشدند. بهتر بگویم، جاده پیچیده و اینها نپیچیدهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد