اگر چه پیش داوری و قضاوت درباره جشنواره فیلم فجر پیش از تماشای آثار شرکت کننده در این رویداد سینمایی از رفتار حرفه ای به دور است اما خب با عنایت به قرائن و شواهد، خیلی هم به رونق این دوره از جشنواره و سطح کیفی آثار خوشبین نیستم. حداقل اینکه من یکی، فکر نمی کنم امسال سالی ویژه برای جشنواره باشد.
طبیعتاً مانند هر سال و در میان اسامی اعلام شده فیلم های بخش مسابقه یکی دو اثر پیدا می شود که انگیزه ای برای پیگیری و تماشای آن به وجود آورد، مثل«شعله ور» ساخته حمید نعمت الله. با تجربه موفق جشنواره سال گذشته و قدم بسیار بلندی که این کارگردان با «رگ خواب» برداشت، اشتیاق و انتظاری ایجاد کرده، یا «بمب» فیلم دوم پیمان معادی که می توان با کنجکاوی در انتظار تماشای آن بود. با این وصف، هم می توان گفت مثل هر سال است؛ آخرش یکی دو فیلم؛ و هم می توان سکوت کرد چون نسبت به فیلم های دیگر شناختی و انتظاری ندارم و بی تعارف، امیدی هم!
چرا چشم اندازی روشن دیده نمی شود؟ زیرا امسال سال لرزان بین دو دولت بود؛ هول و ولا برای ماندن و رفتن و تغییر که از مطالبات بدیهی است؛ و این دولت کمتر به آن بها داده است. بله، وضعیت این جشنواره بیش و کم شبیه همان اتفاقی است که در جشنواره سینماحقیقت این دوره شاهدش بودیم؛ کم رونقی و کنار گذاشتن آثاری و باز شدن جا برای فیلم های سفارشی؛ حاصل: هیچ، تقریباً هیچ. حالا هم که جشنواره فجر در محک و آزمون کوچک سازی قرار گرفته و بضاعت تولیدات سینمای داستانی ما را به لحاظ کیفی، محک می زند، می توان حدس زد که در سال تزلزل، محصولات چندان که باید، انتظارات را برآورده نکنند!
امسال سال کاری نبود، سال لرزه بود، یکی دو سال اخیر اهالی فرهنگ و هنر شاهد سه جا به جایی در مسند وزارت ارشاد بودند و مدیران میانی هم سند و چشم اندازی روشن از امور محوله نداشتند و خبرها هم چندان که باید امیدوارکننده نبود! البته این چیدمانی که در سینما شاهدش هستیم بیش و کم همانی است که نمونه اش را در دیگر حوزه ها مثل سیاست و ورزش و… می توان رصد کرد؛ وقتی همه هول و ولای ماندن یا رفتن دارند و زیر پای مدیر لغزنده است، هیچ جریانی به شکل طبیعی پیش نمی رود که هیچ، تازه یک وقت هایی زیادی در آرا و نظرات و خروجی های جشنواره ها دستکاری می شود تا مدیری بیشتر بماند! این طوری است که حس امید یا ناامیدی به وجود می آید، ما می بینیم که دستان مدیریت بالادست خالی است و گره بر پیشانی ها افتاده، یعنی که اوضاع مساعد نیست.
وقتی در ترکیب هیات های انتخاب جشنواره های اخیر ملاحظه می شود که بیشتر به دنبال آدم هایی هستند که با آنها تعامل کنند و وقتی عناصر و چهره های درگیر و فعال و اصلی را در هر حوزه ای برنمی تابیم، معنایش ریزدیدن یا به عبارت بهتر تحقیر آدم های آن حوزه است، طبیعتاً این فاصله گذاری ها مشکل آفرین خواهد بود. وقتی دایره مدیران تکرار می شود، اثرش را در تولیدات می بینید، چراکه گشایش، گشایش می آورد و انسداد و محدودیت، محدودیت! امروز اگر محصول خوبی در سینما نداریم، اگر آثار تازه و بدعت های نو و خلاقانه نداریم، اگر سینمای ما به سمت سینمای متوسط سوق داده می شود باید علت آن را در سیکل های معیوبی جست که به این مکانیسم ها تحمیل شده، قصه ای دراز و کشدار و ادامه دار. کار تازه، فیلم و جشنواره و چه و چه و چه، هوای تازه می خواهد، انگیزه برای انگیزه . وقتی مدام خوب ها را کنار می گذاریم و میدان را به عرصه حضور متوسط ها و بدها وامی گذاریم، وضعیت نه تنها خوب نمی شود، بلکه دیگر انگیزه باقی نمی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور