برگردیم سر موضوع اصلی. درجشنواره کن امسال یک هنرپیشه داشتیم که در یک فیلم خارجی بازی کرده بود و چون فیلم و کارگردان خارجی بودند و برخی دوستان از این حضور دل خوشی ندارند، بنابراین اجازه ندارم در موردش بنویسم. اصغر فرهادی (خدا را شکر اسم او را میشود نوشت) بهعنوان یک فیلمساز مستقل جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را برد اما نمیدانیم چرا نه صداوسیما به آن پرداخت نه بقیه رسانهها. درحالیکه چشم دوخته بودیم به رسانه ملی اخبار سراسری به جای پرداختن به برندهشدن فرهادی در کن، به این اخبار پرداخت: مرغی در قسطنطنیه روزی ۸ تخم میگذارد. نقض حقوق زندانبانان و زندانیان در زندانهای به ظاهر مدرن غرب. وضع بد اقتصادی بانکداران در غرب وحشی و… خلاصه بنده دیدم گویا اوضاع پس است و بهتر است من هم بدون هیچ اشارهای از اسم اصغر فرهادی بگذرم. حالا میفهمم این پروژههای عبور از فلانی کارکردش چه بوده!
بعدش پیش خودم گفتم در مورد شهاب حسینی که میشود نوشت؟ ایشان قبلا مجری صداوسیما بوده و احتمالا صداوسیما دیگر با این بنده خدا کار ندارد، اما یادم نبود که شهاب حسینی همان قباد داماد بزرگ آقاست و حالا درست است که همچین هم برادرزاده ایشان محسوب نمیشود و خون دیوانسالار در رگهایش جریان ندارد اما به هرحال وابستگی به دیوانسالارها دارد. بنابراین خبر برندهشدن او بهعنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را هم نمیشود زیاد در بوق و کرنا کرد. لذا اگر به یک نوجوان دانشآموز در مدرسه بگویند در باب جشنواره کن انشا بنویس، حتما میتواند چند صفحه بنویسد چون همه را مو به مو و نکته به نکته از ماهواره و کانالهای تلگرامی دیده و رصد کرده، اما خب وقتی انشایش را بخواند، حتما معلمشان خواهد گفت عزیزم انشای خوبی بود اما اگر یکبار دیگر این چیزها را بنویسی، تحویل مدیر مدرسه میدهمت و خلاص. نیمساعت وقت داری انشایت را اصلاح کنی. آن وقت اگر دانشآموز زبر و زرنگی باشد، ظرف چند دقیقه مینویسد: امروز جشنواره فیلم کن به علت بارش باران برگزار نشد و مسابقه به زمان دیگری موکول شد. بعد اگر معلم از او بپرسد، با توجه به آموزههای صداو سیما شهاب حسینی کیست و چه نقشی در سینما دارد، باید جواب بدهد. ایشان اصلا کی هستند؟ ترانه علیدوستی که دیگر بماند و هیچ. خیالتان راحت. معلم چیزی در مورد اصغر فرهادی نمیپرسد که دانشآموز مجبور باشد جواب حسابشدهای بدهد. خود معلم خوب میداند اصغر فرهادی حالا خط قرمز بعضیهاست.
منبع: روزنامه شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟