سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
چهاردهمین سری از این مجموعه به نغمه خدابخش و نیکان راستقلم اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
نغمه خدابخش
١. باشو، غریبه کوچک، بهرام بیضایی
٢. از کرخه تا راین، ابراهیم حاتمیکیا
٣. هامون، داریوش مهرجویی
۴. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۵. شبهای روشن، فرزاد موتمن
۶. درباره الی، اصغر فرهادی
٧. چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی
٨. روسری آبی، رخشان بنیاعتماد
٩. ماهیها عاشق میشوند، علی رفیعی
١٠. تنگه ابوقریب، بهرام توکلی
درباره باشو، غریبه کوچک
«باشو،غریبه کوچک»تقابل سیاهی و سفیدی است تقابل جنگ و صلح، ویرانی و سرسبزی، مرگ و زندگی است. بهرام بیضایی به دور از بحثهای سیاسی و اجتماعی روز، در دهه شصت فیلمی میسازد که با گذشت سه دهه هنوز تازگی و طراوت خود را دارد و مخاطب میتواند با آن همراه شود. روایت فیلم در زمان و مکان جای نمیگیرد. باشو لطیفترین احساسات انسانی را به نمایش گذاشته و بر روح و جان بیننده تاثیر میگذارد. روابط انسانی، لطافت روح زن و معصومیت کودک به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده و در ذهن بیننده برای همیشه ماندگار است.
نیکان راستقلم
١. گوزنها، مسعود کیمیایی
٢. ناخداخورشید، ناصر تقوایی
٣. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۴. هامون، داریوش مهرجویی
۵. سوته دلان، علی حاتمی
۶. دونده، امیر نادری
٧. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
٨. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
٩. شهر زیبا، اصغر فرهادی
١٠. زیر پوست شهر، رخشان بنیاعتماد
درباره گوزنها
چقدر باید تنهایی و غرور از دست رفته ی یک مرد جانکاه باشد؟
همان قدر…
تا کجا باید بازنده ی مطلق بود، زِهوار در رفته و مُفنگی و فراموش شده در حاشیه ی زندگی که بشود در متن سینما جاودانه شد؟
تا همان جا…
باید جایگاه گوزن ها را دست نیافتنی و رفیع دانست؛ برای لحظه به لحظه، برای دیالوگ به دیالوگ، برای شعر و شوری که کیمیایی در این فیلم به یادگار گذاشت و برای بهروز وثوقی که با شیره ی جانش، «سید» را ماندگار کرد. طوری که نسل جوان بازیگر، هنوز که هنوز است برای بازی در نقش یک معتاد، مثل یک دایره المعارف، به بازیگری او رجوع میکند و وام میگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- رمانتیسم خونبار کمونیستی/ بررسی تحلیلی «گوزنها» و انقلاب مسلحانه
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- سینمای سیاسی، از نمود تا ماهیت
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
- بر سر چهار راه خویشتن
- یادداشت اینستاگرامی مازیار فکری ارشاد درباره نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی
- عشق مرکب حرکت است و نه مقصد / «روز واقعه»؛ باشکوهترین فیلم ساخته شده درباره عاشورا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم