حمید امجد کارگردان سینما و تئاتر در صفحه فیس بوک خود نوشت :توهینآمیزتر و تهوعآورتر از حملهی عملی و مسلحانهی آدمخوارانِ داعش، برخی «تحلیل»ها و اظهارنظرهای «صاحبنظران»ی است از قبیل «چند چهرهی سرشناسِ سیاسیِ کشورهای عربی» یا چند تن از روزنامهنگاران و (حتی) «روشنفکرانِ» این کشورها (و نه فقط این کشورها!) که توییتهایشان در برنامهی خبریِ بیبیسی پخش شد و اوّلینشان (ظاهراً روشنفکری اُردنی) پس از «سلام به ملّتِ عرب» بهخاطرِ کمبودنِ تعدادِ کشتهشدگانِ حادثهی تهران ابراز تأسف کرده بود، یا آقایی (اینیکی ظاهراً ایرانی) ذیل عنوان «کارشناسِ مسائلِ جهانِ عرب» (بهتر بود میگفتند «نقد»کنندهی سیاستهای چند دولتِ عربی، که پیدا بود تخصصش باید نقد کردنِ چکهای دولتِ سعودی و شرکا باشد) هر جنایتکاری را در تجاوز به ایران (ظاهراً وطنِ خودش!) مجاز و محق میشمرد با این توجیه که نظام ایران نظامی ایدئولوژیک است و در نتیجه داعش حتماً دستپروردهی ایران است در مقابلِ عربستان و امارات (که ایشان نامش را تلفظ میکرد «اُمارات»!) و غیره که نظامِ سنتی دارند و در نتیجه ایدئولوژیک نیستند! (انگار نه انگار که سلفیگری هم ایدئولوژیست و میان داعش و حکومت عربستان مشترک است، و انگار نه انگار که اصلاً خاستگاه و قلب و کانون و سرمایهگذار و حامیِ ایدئولوژیِ سلفیگری کیست و کجاست، و بههرحال میشد پیشبینی کرد که در ادامه، به دلیلِ حملهی اخیرِ داعش به تهران، یک بار دیگر پیشنهاد شود امریکا ورودِ همهی اتباعِ ایرانی را به عنوانِ حامیِ القاعده و طالبان و داعش ممنوع کند)… با دیدن و شنیدن و خواندنِ این اظهارنظرها آدمی احساس میکند لشکرِ جرّار داعش فقط سطحِ بیرونی و پیدای کوه یخی بسیار عظیمتر است نهفته در ذهنیتهایی خطرناکتر از دشنهی آشکار و آهیختهی آدمکشانِ داعشی؛ دعوای دین و مذهب هم فقط بهانه است، گرفتاریِ اصلی ناشی از عملکردِ این انبانِ جهل و کینه و نفرت است که در جامهی نظریهپردازی و حتی روشنفکری، یک روز این دستهی وحشی را به راه میاندازد و فردا آن دستهی خونخوارِِ دیگر را. و این جهل و کینه و نفرت، که یک روز مذهب را بهانه میکند و روز دیگر نژاد و ملّیت و قومیت و زبان و… را، اختصاص به یک جبهه هم ندارد. همهسو میتوانی نمونههایش را ببینی (چه بسیار در همین فضای مجازی) که حتی در هنگامهی آشکارِ هجوم به موطن و کشتارِِ مردمِ هموطنش هم چشمش پیِ مقاصدِ بویناک میدود و در پیِ سودِ مشکوکِ خودش هزار امّا و اگر میآورد تا در تجاوزِ بیگانهی مسلح و توهین و تحقیرِ عقبهی مثلاً روشنفکرش به این سرزمین و تاریخ و فرهنگ و مردمش، نکتهای مثبت و قابل دفاع بیابد و تحویل دهد؛ یا در بحبوحهی هجومِ خارجی، فرصتِ تسویهحسابِ داخلی بجوید. در برابرِ این اتحادِ تهوعآورِ قاتل و تفسیرگر و توجیهکنندهی مثلاً روشنفکر، منیکی ــ بهسهم خودم ــ تکلیفِ خود میدانم که روشن کنم بهرغمِ هر نارضاییام از همهی آنچه در اینجا آزارم میدهد، هیچ شکلی ــ مطلقاً هیچ شکلی ــ از تجاوزِ خارجی را، با هیچ بهانه و توجیهی، حتی به اندازهی یک سرِ سوزن قابل دفاع نمیدانم. وطن من هر مشکلی دارد باید با دست و اندیشه و خِردِ مردمانِ خودش حل شود، و بُل گرفتن از تجاوزِ بیگانه، خرسندی از آشوبی که با ریختنِ خونِ مردمانِ بیگناه همراه است، و ترویجِ صدپارگیِ ملّی (آنهم در سرزمینی که همهی شکستها و سقوطهای تاریخیاش ناشی از چندپارگیها و ترجیحدادنِ سازش با بیگانه و دشمنِ بیرونی بهجای همراهی و همدلی در درون بوده است) چیزی جز همدستی با سربُرانِ جاهل و سرخورانِ مثلاً روشنفکرِ سراپا کینه و نفرت نیست…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهتمامی سزاوار تعبیری مثل «آدمحسابی»/یادداشت حمید امجد درباره امید روشن ضمیر
- گفتوگو با کارگردان «زنانی با گوشوارههای باروتی»/ یک اثر پیشرو در مواجهه با زنان داعشی
- داعش رفت، ما ماندیم و دیگر نخندیدیم/ نگاهی به فیلم “زنانی با گوشوارههای باروتی”
- جمیل رستمی زندگی نادیا مراد، برنده جایزه صلح نوبل، را روایت میکند
- ماجرای ساخت یک فیلم ایرانی درباره زنان داعشی
- فیلمی درباره داعش که شش سال دیده نشد
- ساخت فیلم سینمایی آوینا با موضوع کوبانی و کودکان سوری
- حمید امجد: یک دورهای باید از مخملباف تعریف میکردی و به بیضایی فحش میدادی!
- کشته شدن فیلمساز انگلیسی به دست داعش
- در پنجمین جشن آکادمی سمندریان چه گذشت؟
- پست اینستاگرامی الهام پاوه نژاد و هدیه تهرانی درباره مردانگی کُردها
- استقبال کشورهای مسلمان از سریالی درباره نقش زنان در داعش
- واکنش گلشیفته فراهانی به حمله تروریستی داعش در تهران
- واکنش تند رضا کیانیان: ایران گور داعش خواهد شد
- امجد «سه خواهر و دیگران» را به خبرنگاران تقدیم کرد/ حضور یک تلویزیونی در تئاتر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود