تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۹:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 66351

پنجمین جشن آکادمی سمندریان در حالی برگزار شد که ۳ نشان اهدا شد؛در غیاب بهرام بیضایی، حمید امجد نشانش را دریافت کرد و بیانیه‌ی این هنرمند را قرائت کرد.

به گزارش سینماسینما، در این مراسم که شامگاه ۲۵ شهریور ماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد، ابراهیم حقیقی برای اهدای اولین نشان به بهرام بیضایی، حسین عاطفی برای اهدای دومین نشان به محمدچرم شیر و مهدی شفیعی برای اهدای سومین نشان به حمید پورآذری در جایگاه حاضر شدند.

حمید امجد که به نیابت از بهرام بیضایی در مراسم حاضر شده بود، پیام این کارگردان سینما و تئاتر را که برای آکادمی فرستاده بود، قرائت کرد.

در پیام بهرام بیضایی آمده بود:«نمی‌دانم اگر حمید سمندریان بود شما را به خاطر لطف به من می‌نواخت یا سرزنش می‌کرد یا اگر هما بود از این مهربانی خوشنود می‌شد یا نه. این انتخاب گردن شما بوده و من بی‌گناه‌ام.
راستی اگر سمندریان این روزها بود به چی می‌اندیشید و به فکر کدام نمایش بر صحنه نیامده بود و آیا می‌شد فیلم دومش را ساخته باشد؟ او با زندگی‌اش به ما گفت اگر جان در این کار نمی‌گذارید، وقت خود را بی‌خود تلف نکنید.
من از شما سپاسگذارم که مرا تصادفا یاد کردید. مدیون دوستی و همکاری با حمید سمندریان و سپس هما روستا بوده‌ام و احترام قلبی‌ام نثار یاد هردوشان.»

سپس محمد چرم‌شیر نویسنده و مدرس تئاتر بعد از دریافت نشان‌اش در سخنانی گفت: من در طول دوران فعالیت‌ام، جایزه‌های زیادی نگرفته‌ام. این دومین جایزه‌ای است که گرفته‌ام و قدردان آن هستم. جایزه اول را از بنیاد اکبر رادی گرفتم و دومین جایزه را از استادم حمید سمندریان و بانوی بزرگوارش دریافت می‌کنم و من اینجا قدردان معلم‌هایم نیز هستم.

مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی که برای اهدای سومین نشان در جایگاه حاضر شده بود درباره‌ی حمید پورآذری گفت: او چند ویژگی خیلی خوب دارد، یکی اینکه او کاملا آمیخته با تئاتر است و دغدغه و زندگی‌اش با تئاتر عجین شده است. دیگر ویژگی او این است که هیچگاه جلسات ما ختم به مسائل و درخواست شخصی نمی‌شود و دغدغه جوانان و استعدادهای تازه وارد به این حوزه را دارد.
در ابتدای مراسم پنجمین جشن آکادمی سمندریان، کلیپی از دوره‌های پیشین جشن از سال ۹۲ تا ۹۵ پخش شد.
الهام پاوه‌نژاد اجرای این مراسم‌ را برعهده داشت و علت جا به جایی تاریخ برگزاری جشن را مصادف شدن ماه محرم با زادروز تولد هما روستا (موسس این جشن) دانست.
درادامه کلیپی به نام «استاد و شاگرد» که محمدعلی سجادی آن را ساخته بود و درباره‌ی کلاسها و نحوه‌ی تدریس و برخورد استاد سمندریان با شاگردانش بود، پخش شد.
سپس محمدعلی سجادی با قرارگرفتن در جایگاه درباره‌ی حمید سمندریان و هما روستا گفت: فیلم «حمید و هما» ساخته شده و در سال گذشته در گروه هنر و تجربه اکران شد، این کلیپ گزیده‌ای از آن فیلم است.

او ادامه داد: حمید سمندریان و هما روستا رابطه شاگرد و استادی را ثابت نگه نمی‌داشتند و با شاگردانشان رفیق و دوست بودند. از نظر آنها استاد، شاگرد هم بود و در عین حال که یک انسان می‌تواند مدرن باشد؛ می‌تواند نگاه زیبایی به سنت نیز داشته باشد.

در ادامه نمایش «دایره گچی قفقازی» به سرپرستی حمید لبخنده و کارگردانی محمود رضا رحیمی درحالی به اجرا درآمد که بخشی از به صجنه رفت و قرار است،بزودی اجرای کاملی از آن به صحنه برود.

سپس‌ کاوه سمندریان پسر هما روستا و حمید سمندریان بیانیه‌ی پنجمین دوره‌ی جشن آکادمی سمندریان را برای حضار قرائت کرد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:«هدف از تاسیس این آکادمی این است که سعی دارد، براساس آموزه‌های سمندریان تئاتری را مورد توجه قرار دهد که با نگاهی پیش‌رو و در طول دوران فعالیت‌اش خود را از شیوه‌گری‌های سطحی و کلیشه‌ای و پیش پا افتاده برهاند تا شاید بتواند راهی جدیدتر و بهتر از دیروز برای نیازهای امروز معرفی کند. »

در پایان مراسم گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی‌نژاد به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها