انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینمای ایران در بیانیهای حداقل دستمزد فیلمنامهنویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تلهفیلم و سریال رسانه خانگی در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه حداقل دستمزد فیلمنامهنویسان در سال ۱۴۰۱ برای نگارش یک فیلم سینمایی ۲۰۰ میلیون تومان تعیین و سفارش شده تا نویسندگان حرفهای دو تا سه برابر این عدد را با احتساب اختصاص ۵درصد از بودجهی فیلم، از سفارشدهنده مطالبه کنند.
در متن بیانیه کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران آمده است: «وقتی سه سال پیش بهعنوان نخستین صنف سینمای ایران کف دستمزد نگارش فیلمنامه را اعلام کردیم، با مخالفت بعضی صنوف ذینفع و در مقابل با استقبال بسیار همکاران فیلمنامهنویس مواجه شدیم. دیری نپایید که صنوف دیگری نیز به ما ملحق شدند و اعلام شفاف کف دستمزدهای حرفهای، بدل به یک مطالبهی صنفی شد که خوشحالیم پیشقراول چنین حرکتی بودیم. پیشتر هم اعلام کرده بودیم ایمان داریم که نزدیکترشدن دستمزدهای نگارش فیلمنامه به سطحی قابلقبول، به نفع کلیت سینمای ایران و همهی صنوف سینمایی است. اجراییشدن این نرخها منوط به همپیمانی صنفی نویسندگان فیلمنامه است که به ارقامی کمتر رضایت ندهند تا منافع دیگر همکارانشان پایمال نشود.
باور داریم هنوز دستمزد نگارش فیلمنامه فاصلهی بسیاری تا واقعیشدن که همان استاندارد اختصاص ۵درصد از عدد بودجهی هر فیلم به بخش نگارش است دارد. به همه همکاران پیشنهاد میکنیم علاوه بر دستمزد نگارش فیلمنامه، درصدی از مالکیت فیلم و فروش را سهیم شوند تا مالکیت معنوی خود بر اثر نهایی را از دست ندهند و به این عدد واقعی نیز نزدیک شوند.
شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم، نرخ پیشنهادی برای انواع نگارش فیلمنامههای داستانی در سال ۱۴۰۰ را به شرح زیر اعلام میکند:
الف- نگارش فیلمنامهی سینمایی:
مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (به عنوان مبلغ کف قرارداد) پیشنهاد میشود. برای نگارش فیلمنامه در ژانرهای جذاب نزد تهیهکنندگان، حداقل پیشنهاد ما دو برابر مبلغ کف قرارداد است و در مواردی که نیاز به تحقیق یا زمان طولانیتر نگارش است، تا سه برابر این عدد هم قابل دریافت است.
ب- نگارش فیلمنامه سریالهای تلویزیونی:
مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای هر قسمت بهعنوان رقم پایه اعلام میشود. برای نگارش تلهفیلم پیشنهاد ما مبلغ پایهی ۱۰۰ میلیون تومان است.
ج- نگارش فیلمنامهی سریالهای رسانهی خانگی:
مبلغ ۷۵ میلیون تومان برای هر قسمت بهعنوان حداقل رقم قرارداد پیشنهاد میشود.
د- عدد فروش طرح، ایده یا فیلمنامهی اولیه که پایهی خلق و تولید یک اثرِ کامل شود، یکسوم ارقام اعلامشده در نظر گرفته شده است.
بدیهی است در نهایت نویسنده با تهیهکننده و یا سفارشدهنده باید به توافقی برسند که قابل اجرا باشد. شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان از همهی اعضای صنف تقاضا میکند که در جهت حفظ حقوق خود و همکارانشان، قراردادی با ارقام کمتر از این دستمزدها، نبندند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- راهیابی فیلمنامه «یکشنبه» به بخش نهایی فستیوال «۱۳ ترسناک»
- ترجمه نمایشنامه و فیلمنامه و دیدگاههای رایج
- «نمای نزدیک»/ نقش عنصر کشمکش در شخصیتپردازی
- “نمای نزدیک”/ دشواریهای کار فیلمنامهنویسی!
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- نقطه ضعف سریالهای ماه رمضان از نگاه نویسنده «دورهمی»
- داریوش مهرجویی مجوز ساخت گرفت
- موافقت شورای پروانه ساخت با سه فیلمنامه
- نگارش «بی سر» به پایان رسید/ حضور اسطوره مرگ در سینمای ایران
- «نعمت آباد» و «روحَن» مجوز ساخت گرفتند
- اعلام آخرین مهلت ارسال فیلمنامه به «چهل سال چهل فیلم»
- موافقت شورای مرکزی انجمن فیلمنامه نویسان با استعفای رضا مقصودی
- «این گروه نسبتا خشن» مجوز گرفت/ پروانه ساخت چهار فیلمنامه صادر شد
- موافقت شورای پروانه ساخت با سه فیلمنامه اجتماعی و ترسناک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول