جشنواره بینالمللی فیلم «سمینسی» اسپانیا بزرگذاشتی را برای عباس کیارستمی کارگردان مطرح ایرانی در عرصه جهانی برپا کرد.
به گزارش سینماسینما، در این بزرگداشت با عنوان «کیارستمی عزیز» که از سوی مسئولان شصتویکمین دوره جشنواره فیلم «سمینسی» در وایادولید اسپانیا برگزار شد، سیف الله صمدیان کارگردان مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با کیارستمی» به همراه جمعی از منتقدین و نویسندگان مطرح سینمای اسپانیا به بیان دیدگاههایشان درباره ابعاد گوناگون سینمای کیارستمی پرداختند.
طبق اعلام سایت جشنواره؛ «گوستاوو مارتین گارسو» نویسنده و منتقد سینمایی در جریان این نشست، در سخنانش گفت: «آثار کیارستمی در یک ایده اساسی و اصلی خلاصه میشود و آن سینمایی است که اساس آن فراخواندن به زندگی است، زندگیای که وی در تمام روزهای فعالیت در سینمایش نشان داده است و به همین دلیل است که اینجا بزرگداشتی برای عباس کیارستمی تدارک دیده شده است، کسی که دو شاخه گندم طلایی را از این جشنواره دریافت کرده و این نشان از ارزش هنری کار ایشان و احترامی است که جشنواره «سمینسی وایادولید» برای آقار کیارستمی قائل است.»
«فرناندو لارا» رئیس پیشین جشنواره «سمینسی» و از منتقدان مطرح سینمایی نیز اظهار کرد:«انسانیت به معنای عمیق آن چیزی است که در فیلمهای کیارستمی موج میزند و همین انسانیت است که آقای کیارستمی را از ۲۳ سال پیش به جشنواره «سمینسی» وایادولید متصل کرده است. البته باید اشاره کرد که مفهوم طبیعت نیز همیشه در آثار کیارستمی مورد توجه قرار گرفته است، مناظر ایرانی با مناظری که ما در مناطق مرکزی اسپانیا سرغ داریم، شباهت دارند و همین نیز موجب شده این فستیوال به سینمای ایران توجه بیشتری داشته باشد.»
وی همچنین تاکید کرد: «سینمای کیارستمی، سینمایی است که بر واقعیت صحه میگذارد و در عین حال میتواند آن را به تماشاگر منتقل کند.»
احمد طاهری مترجم ورکشاپهای کیارستمی در اسپانیا و کوبا که در این برنامه حضور داشت، یادآور شد: «زمانی که از او (کیارستمی) درباره علت ساخت فیلم پرسیدم پاسخ داد که به این دلیل که تحمل زیبایی به تنهایی سخت است و هر کس که زیبایی را درک میکند دوست دارد، آن را به نحوی با دیگران به اشتراک بگذارد و برای ما که کارمان سینماست، این وسیله دوربین است و البته آن زیبایی نیز خود زندگی است.»
«کارلو سئررو» نویسنده مجله سینمایی «کایمان» در اسپانیا نیز عنوان کرد: «آن چیز که همیشه در آثار کیارستمی مشهود است، مرز میان مستند و داستان است که هیچ وقت نمیتوان این دو را از هم مجزا کرد و این هنر آثار کیارستمی است.»
سف الله صمدیان که حدود ۲۵ سال سابقه همکاری با عباس کیارستمی را داشته هم در این نشست سینمایی، گفت: «کیارستمی عاشق حقیقت بود و معتقد بود، فیلمهای ساخته شده باید برای تماشاگر قابل باور باشد. او عاشق واقعی زندگی بود و حقیقتا انسانی مستقل بود. او معتقد بود، فیلم خوب، فیلمی است که با اتمام آن تازه برای تماشاگر شروع شود، نه همانند فیلمهای هالیوودی که یک گروگانگیری از تماشاگر است و با تمام شدن فیلم همه چیز تمام میشود».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- صمدیان: نزدیک شدن به دنیای هنرمند ایرانی بسیار دشوار است/ متیندفتری: متاسفانه مردم ما هنوز با عکس بیگانه هستند!
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره