هیأت انتخاب فیلم نماینده ایران، ضمن احترام به نظر گروهی که از سر خیرخواهی و غیرت دینی و ملی، خواهان تحریم اسکار و عدم معرفی فیلم به آکادمی هستند، بر این باور است که آکادمی نهادی غیر دولتی و متعلق به آحاد سینماگران آمریکا است.
به گزارش سینماسینما، هیأت انتخاب فیلم نماینده ایران با انتشار بیانیه ای دلایل خود را برای شرکت در اسکار امسال و عدم تحریم آن عنوان کرد. بیانیه رسمی هیات انتخاب فیلم ایرانی برای رقابت در اسکار ۲۰۱۹: به نام خدا هر سال در آستانه انتخاب فیلم نماینده ایران و معرفی آن به آکادمی علوم، فنون و هنرهای سینمایی جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، بحثی قدیمی درباره ضرورت یا عدم ضرورت معرفی فیلم برای شرکت در رقابت انتخاب بهترین فیلم خارجی در میگیرد. امسال خروج یک جانبه آمریکا از برجام، و برقراری تحریمهای غیرقانونی و ظالمانه علیه مردم و نظام ایران بر جدیت این بحث و طرح پیشنهاد تحریم اسکار افزوده است. هیأت انتخاب فیلم نماینده ایران، ضمن احترام به نظر گروهی که از سر خیرخواهی و غیرت دینی و ملی، خواهان تحریم اسکار و عدم معرفی فیلم به آکادمی هستند، بر این باور است که آکادمی نهادی غیر دولتی و متعلق به آحاد سینماگران آمریکا است. در این نهاد علاوه بر سینماگران آمریکا، سینماگران اروپایی، لاتین تبارها، آفریقاییها و سینماگران آسیایی از جمله تعداد قابل توجهی از سینماگران پرافتخار ایرانی عضویت دارند. سینمای آمریکا و به ویژه اعضای آکادمی در وجه غالب خود، در کنار اکثریت مطلق مطبوعات و رسانههای آمریکایی از جمله کانونهای مؤثر مخالفت، نقد و افشاگری علیه دولت عوامگرای ترامپ، و سیاستهای نژادپرستانه و یک جانبهگرایانه او هستند. سینمای ایران به عنوان بخشی از دیپلماسی فرهنگی و در چارچوب دیپلماسی عمومی میتواند از فرصت شرکت در این مراسم برای تقویت ارتباط بین ملتها، تأثیر بر افکار عمومی و لاجرم افزایش فشار بر دولت آمریکا استفاده کند. ما، اعضای این هیأت، نیک میدانیم که با توجه به فیلمهای معرفی شده، نماینده ایران رقابتی بسیار دشوار در پیش دارد، اما یقین داریم در صورت توفیق، این مراسم بستری مناسب در اختیار سینماگران شایسته ایران قرار میدهد تا صدای ملتی کهن، نجیب و صلح دوست را به گوش همه جهانیان برساند. در همین راستا، اعضای هیأت در تعامل مثال زدنی سازمان سینمایی، خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی که میزبانی این جلسات را به روش معمول به عهده داشت، پس از بازخوانی تاریخچه، مقررات، فیلمهای معرفی شده سایر کشورها، سوابق نامزدیهای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و عوامل مؤثر در کسب موفقیت در این جشن بزرگ سینمایی، به دقت فهرست صد و ده فیلم اکران شده در مدت مقرر را مورد بررسی قرار دادند و برخی از عناوین را مجدداً مورد بازبینی قرار دادند. در نهایت، با بررسی فیلمهایی که بازتاب دهنده طیفهای مختلف سینمای ایران بود، با اتکاء به قابلیتهای انکار ناپذیر، سوابق تاثیرگذار در مجامع جهانی، بازخوردهای مثبت بینالمللی و برخورداری از پخشکنندهای که در زمان اکران در ایالات متحده، مساعی خود را به خوبی جهت دیده شدن فیلم به انجام رسانده است، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» به کارگردانی «وحید جلیلوند» را برای نمایندگی سینمای ایران در نود و یکمین دوره اسکار برگزیدند. امید است کلیه دست اندرکاران سینمای ایران، در حد مقدورات و ظرفیتهایی که در اختیار دارند، در حمایت از نماینده کشورمان کوشا باشند و از این امکان جهت معرفی چهره ملتی نجیب و اخلاق گرا بهره گیرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- برندهها و بازندههای شگفتیساز اسکار/ تحلیلی درباره نود و یکمین دوره اسکار
- واکنش تند بزرگان سینما به تصمیم جنجالی اسکار
- اعلام اسامی نامزدهای اسکار ۲۰۱۹ / «معاون» رئیس جمهور آمریکا نامزد اسکار شد/ شب خوب «روما»
- پایان مهلت معرفی فیلمهای خارجیزبان به جوایز اسکار ۲۰۱۹
- اکران مجدد بدون تاریخ بدون امضا
- «بدون تاریخ، بدون امضاء» نماینده سینمای ایران در نود و یکمین دوره اسکار
- آغاز روند انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۹/ معیارهای انتخاب فیلم
- آخرین اخبار از انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۹
- نامزدهای جایزه آکادمی سینماسینما اعلام شدند
- فلسطین فیلم منتخب اسکار خارجی زبان را انتخاب کرد
- اختصاصی سینماسینما/ فیلم کارگردان ایرانی نماینده سوئد در اسکار شد
- نامزدهای بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران اعلام شدند/ پیشتازی «بدون تاریخ، بدون امضا» در ۱۰ رشته
- «بدون تاریخ، بدون امضا» بهترین فیلم جشنواره بروکسل شد
- فیلم/ انتقاد نوید محمدزاده از وضعیت شیوه و سیاست اکران فیلمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا