سینماسینما، تبسم کشاورز: ستاره پسیانی، بازیگر فیلم یدو به کارگردانی مهدی جعفری، در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشت.
یدو پس از فیلم سینمایی موفق بیست و سه نفر دومین فیلم مهدی جعفری با نگاهی متفاوت به حوزه دفاع مقدس است. این فیلم بلند در راستای مشارکت راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.
پسیانی در این فیلم سینمایی با بازیگران خردسال و تازه کاری چون میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی و ریحانه آریامنش همبازی شد. این فیلم روایتگر ماههای اول جنگ تحمیلی در آبادان و اتفاقهای آن دوران است.
یدو یکشنبه ۱۹ بهمن در برج میلاد با حضور اصحاب رسانه و عوامل فیلم اکران شد.
با ستاره پسیانی درباره حضورش در این فیلم گفتوگویی کوتاه داشتیم که می خوانید:
یدو فیلمی بر بستر دفاع مقدس و حصر شهر آبادان است که مهاجرت اجباری خانوادهای را با جزئیات به تصویر میکشد. چه شد که نقشآفرینی در این فیلم را انتخاب کردید؟
اولین چیزی که در مورد این فیلم برایم اهمیت داشت این بود که به مبارزانی که در خط مقدم میجنگیدند میپردازد و درباره قربانیان، خانواده، بچهها و حتی حیوانات که در آن شهرها ساکن بودند صحبت میکند. چیز دیگری که در مورد فیلمنامه یدو برایم جذاب بود موضوع جنگی است که به تصویر کشیده میشود ولی مخاطب اصلا جنگی در فیلم نمیبیند. در واقع فیلم تلاش میکند تا حواشی و آن قسمتی از جنگ را به تصویر بکشد که شاید کمتر به آن پرداخته شده است.
این فیلم به مردم جنوب ایران و به طور خاص شهر آبادان میپردازد و در عین حال طنز جاری در مناسبات بین شخصیتها را در عمق بحران و محاصره فیلم روایت میکند. خودتان را چگونه به فضای فیلم رساندید و با آن تطبیق دادید؟
در واقع این چیزی بود که به صورت اضافه بر سازمان در فیلمنامه وجود داشت. از ابتدا قسمت طنز، جدی و روایت بحران در آن پرداخته شده بود. من به خاطر سه ماه زندگی در آبادان و رابطه خوبی که با بچهها پیدا کردم به آن حس و حال فیلم رسیدم و این فضا درونم شکل گرفت و کمک کرد تا بتوانم نقشم را ایفا کنم.
بسیار خوب لهجه آبادانی را ادا کردید کمی درباره لهجه و گریم سنگینی که روی شما انجام شده بود برایمان صحبت کنید؟
طبیعتاً هیچ بازیگری دوست ندارد سن بیشتر از خودش را بازی کند. در یدو نقش زنی را ایفا کردم که هم مادر است و هم ۱۲_۱۰ سال از سن واقعی من بزرگتر. به هر حال نه مادر بودن را تجربه کردهام و نه آن سن و سال را به همین علت نقش پرچالش و جذابی برایم بود.
در مورد گریم سنگین فیلم و لهجه هم باید بگویم که من تمام مدت نگران اغراق بودم اما خوشبختانه آقای عباس عباسی لطف کردند و در طراحی به قدری لطافت به خرج دادند که این گریم اصلا توی چشم نمیزند. لهجه را هم خیلی مدیون یاسین مسعودی و رضا نوری که از عوامل گروه کارگردانی بودند، هستم. تمام مدت لحظه به لحظه کنارم بودند حتی دقیقهای من را تنها نمیگذاشتند. جدا از آن آقای جعفری به این دلیل که خودشان اهل جنوب هستند خیلی کمکم میکردند. به هرحال لهجه آبادانی لهجهای است که به گوش همه آشناست و کوچکترین اشتباهی در ادای لهجه میتواند همه چیز را بهم بزند. به همین علت باید خیلی حواسم به این موضوع میبود.
این فیلم در زمان کرونا فیلمبرداری شده است، لطفا برایمان توضیح دهید که بازی کردن در یک فیلم آن هم در آن شرایط خاص چه سختیهایی دارد؟
کار خیلی سختی بود و به نوعی روی همه اعضای گروه فشار بسیاری بود. من در حین ساخت فیلم چندین بار از نظر روحی بهم ریختم چرا که مدام فکر میکردم اگر من کرونا بگیرم فیلم دو هفتهای میخوابد. استرس این بار مسئولیت برایم خیلی سنگین بود.
چقدر شانس برنده شدن خودتان را در جشنواره امسال میبینید؟
در مورد این موضوع ترجیح میدهم صحبتی نکنم و آن را به هیئت محترم داوران بسپارم، تمامی تعریفهایی که از من شده خودش به تنهایی برای من یک جایزه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- «برهوت» آماده نمایش شد/ رونمایی از نخستین تصویر فیلم
- فیلمبرداری «کوکتل مولوتف» به پایان رسید
- «مرداب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی
- اکران «علفزار» از اوایل هفته آینده آغاز میشود
- «علفزار» و ساختار قصه در قصهاش
- «علفزار»؛ مانا و اثرگذار
- «علفزار»؛ تصویری از مظلومیت زنان در جامعه مردسالار
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- بهترین فیلم جشنواره فجر اکران آنلاین میشود
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود