نشریه ورایتی در گزارشی به شانسهای کسب نامزدی در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار پرداخته است.
به گزارش سینماسینما، در فاصله یک روز مانده به پایان مهلت اعلام شده از سوی آکادمی اسکار (۱۰ مهر) برای معرفی فیلم از سوی کشورها جهت رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی این جوایز، تاکنون نزدیک به ۸۰ فیلم شامل آثاری از کشورهای صاحب سینما، نمایندگان خود را معرفی کردهاند.
نشریه ورایتی در گزارشی به بررسی شانسهای کسب نامزدی در این شاخه از جوایز اسکار پرداخته است. بر اساس ورایتی پیش بینی کرده در نهایت فیلمهای «منطقه مورد علاقه» ساخته «جاناتان گلیزر»، «روزهای کامل» ساخته «ویم وندرس» (ژاپن)، «اتاق معلمان» به کارگردانی «ایلکر چاتاک» (آلمان)، «طعم چیزها» ساخته «تران آن هونگ» (فرانسه) و «انجمن برف» به کارگردانی «خوان آنتونیو بایونا» (اسپانیا)، ۵ نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۴ خواهند بود.
پس از این فیلمها، شانسهای ششم تا دهم نیز شامل «برگهای افتاده» از «آکی کوریسماکی» (فنلاند)، «من کاپیتان» به کارگردانی «ماتئو گارونه» (ایتالیا)، «ساکنان» به کارگردانی «فیلیپه گالوز هابرلی» (شیلی)، «دهقانان» ساخته «دی.کی ولشمن» و «هیو ولشمن» (لهستان) و «شیدا» ساخته نورا نیاسری (استرالیا) میشوند.
در صف بعدی شانسهای کسب نامزدی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار پیش رو و در رتبههای ۱۱ تا ۲۰ نیز فیلمهای «سرزمین موعود» (دانمارک)، «چهار دختر» (تونس)، «۲۰ روز در ماریوپل»(اوکراین)، «راهب و تفنگ» (بوتان)، «درباره علفهای خشک” (ترکیه)، «توتم» (مکزیک)، «سرزمین خدایان» (ایسلند)، «نگهبان شب» (ایران)، «مادر همه دروغها» (مراکش) و «آمریکاییها» (ارمنستان) قرار گرفتهاند.
سینمای ایران که امسال «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی را به عنوان نماینده رسمی خود برگزیده است، شانس هجدهم برای کسب نامزدی اسکار ۲۰۲۴ است. میرکریمی پیش از این در سال ۲۰۰۵ با فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» و در سال ۲۰۱۲ با فیلم «امروز» سینمای ایران را در جوایز اسکار نمایندگی کرده بود و فیلم «نگهبان شب» سومین حضور او در این رویداد خواهد بود.
سینمای ایران آخرین بار در سال ۲۰۲۱ با فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۰ نیز با فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی به جمع ۱۵ نامزد اولیه شاخه اسکار بهترین فیلم راه یافته است.
ایران نخستین بار در سال ۱۹۷۷ با فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی پا به رقابت اسکار بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار داشت. «نگهبان شب» بیست و نهمین حضور سینمای ایران را جوایز اسکار رقم میزند که تاکنون دو جایزه اسکار سالهای ۲۰۱۱ (جدایی) و ۲۰۱۶ فروشنده» هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی را کسب کرده است. فرهادی در سال ۲۰۱۱ در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نیز نامزد کسب جایزه بود.
سینمای ایران نخستین بار در سال ۱۹۹۷ با فیلم «بچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال شد.
در دوره گذشته جوایز اسکار ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رایگیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- گیشه سینمای ایران در سال ۱۴۰۲؛ ۱۰ فیلمی که کمتر از انتظار فروختند
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- تازهترین آمار گیشه سینما در غیاب کمدیها/ بیش از ۸۶۰ میلیارد تومان سهم گیشه سینماها از ابتدای امسال
- جدیدترین آمار فروش سینماها در آستانه ماه محرم
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- «شهر هرت» دو روزه، میلیاردی فروخت!/ جدیدترین آمار فروش و تماشاگران سینما پس از اکران هفت فیلم جدید
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو