سید ضیاء هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران در روزنامه ایران نوشت : نمی توان گفت فیلم هایی که اکران نشده اند از باند و مافیای اکران خارج هستند بلکه برخی از آنها اساساً برای سینما ساخته نشده اند و صرفاً دغدغه شخصی فیلمساز هستند. یکی از انتقادات وارده به تهیه کنندگان این نوع فیلم ها این است که اصولاً مخاطب سنجی نمی کنند و بر اساس سلیقه شخصی خودشان، تصور می کنند فیلم شان پرفروش است؛ در حالی که ما فیلمی داشتیم که طی یک هفته فقط یک بلیت فروخته است و با توجه به هزینه های سالن سینما، آب و برق و… این یک فاجعه است. جمعیت ایران ۸۵ میلیون نفر است اما پربیننده ترین فیلم ها فقط دو میلیون و دویست هزار تماشاچی دارد. در حالی که قبل از انقلاب دو میلیون و خورده ای تماشاچی، فیلم «گنج قارون» را فقط در اکران اول دیده اند. این بدان معناست که ما اصلاً مخاطب نداریم. از میان ۸۲ فیلمی که سال گذشته اکران شد ۵ فیلم بالای ۱۰ میلیارد فروخته و ۷ فیلم مابین ۳ تا ۷ میلیارد فروش داشته است، ۴۵ فیلم در حالی زیر ۸۰۰ میلیون فروش داشته که بیش از یک میلیارد برای آن هزینه شده است. اطمینان داشته باشید ۱۲۸ فیلم جامانده از اکران هم در دسته همین ۴۵ فیلم هستند. نمی توان مانع ساخت این دست فیلم ها شد اما در شرایطی که با کمبود سالن های نمایش رو به رو هستیم سازندگان آنها هم نباید توقعی برای اکران داشته باشند. شرق تهران ۲۰ تا پردیس کوروش می خواهد. جمعیت گسترده ای در منطقه ۲۲ سینما ندارد که امیدواریم با راه اندازی رزمال و ایران مال بخشی از این کمبودها جبران شود. مردم حاضر نیستند به خاطر دیدن یک فیلم سفر درون شهری داشته باشند وقتی سی دی قاچاق فیلم ها بلافاصله در فضای مجازی بارگذاری می شود یا از طریق تلویزیون و شبکه های مختلف و پایگاه های اینترنتی می توانند فیلم ها را ببینند اما اگر سالن خوب و در دسترس باشد سینما رفتن شکل مناسکی به خودش می گیرد. رغبت و تمایل به ساخت سالن در تهران و شهرستان ها زیاد است اما ظرفیت نمایش سینما همچنان پایین است. با تعداد سالن های بالا یک فیلم می تواند ظرف دو هفته فروش اش را تکمیل کند. اگر به صورت عرضی نمایش فیلم ها را گسترده کنیم در یک ماه بهترین شرایط اقتصادی برای سینماها رقم خواهد خورد اما وقتی تعداد سالن ها محدود است مجبوریم نمایش های طولانی داشته باشیم. از بحث های جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما و نهادهایی که درگیر تولید فیلم و مجوزها هستند این است که آیا به هر کسی وارد گود فیلمسازی می شود مجوز بدهیم یا براساس ظرفیت نمایش کشورمان در این خصوص تصمیم گیری شود. اگر تصور فیلمسازان این نباشد که هر آنچه می سازند باید اکران شود در آن صورت می توان سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ فیلم ساخت که از میان آنها ۶۰ تا ۷۰ فیلم می تواند وارد فضای اکران شود و مابقی در شبکه نمایش خانگی، فضای مجازی یا vod یا هر جایی که امکان نمایش دارد عرضه شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره