فروش کجدار و مریز سینماها در ماه مبارک رمضان و تقارن این ماه با روزهای گرم تابستان و امتحانات مدارس و دانشگاه ها، مسئولان سینمایی را به این فکر انداخت که در سال ۸۸ طرحی را راه اندازی کنند به نام طرح اکران «افطار تا سحر».
طرحی که به اکران و پخش فیلم های سینمایی بعد از اذان مغرب تا نزدیکی اذان صبح می پردازد و بر اساس این طرح بود که تمام فیلم های سینمایی که تا قبل از شروع ماه رمضان در حال نمایش عمومی بودند در سئانس های شبانه ماه رمضان نیز به نمایش درمی آمدند. این طرح البته در سال های اولیه اجرایش با حواشی فراوانی روبه رو بود! یک سال وزارت ارشاد برای اجرایش تردید داشت، یک سال حوزه هنری با آن مخالف بود، یک سال اداره اماکن برای صدور مجوز سئانس های ویژه شک داشت و…، اما در نهایت باوجود این فراز و نشیب ها به نظر می رسد این طرح در یکی دو سال گذشته توانسته به ثباتی تقریبی دست پیدا کند و جزئیات آن هم ثابت بماند. به هر حال هر چه بود طرح «افطار تا سحر» با وجود تمام افت و خیزهایی که طی سال های گذشته داشت، توانست چراغ سینماها را روشن نگه دارد و تب و تاب اکران در ماه رمضان را که پیش از این فصل مرده عنوان می شد جبران کند.
امسال هم طرح ویژه ماه مبارک رمضان از ابتدای این ماه در سینماهای کل کشور اجرا شد و همانند سال های گذشته بهای بلیت فیلم ها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها اعلام شد. بر این اساس، اکران فیلم های سینمایی «آن سوی ابرها»، «جشن دلتنگی»، «چهار راه استانبول»، «خجالت نکش»، «خوک»، «عصبانی نیستم»، «تگزاس»، «به وقت شام»، «خرگیوش»، «فراری»، «فیلشاه»، «لاتاری»، «لونه زنبور»، «مصادره» و «ناخواسته» ماه رمضان امسال را با ترکیب مناسبی از فیلم ها به لحاظ تنوع مضمون همراه کرد و باعث شد نسبت به سال گذشته در همین ایام سینماها فروش بهتری داشته باشند.
گیشه رضایت بخش رمضان
بر این اساس غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش و اکران سینماهای حوزه هنری با بیان این که میزان فروش فیلم ها و همچنین آمار مخاطبانی که در ماه رمضان امسال به سینماها رفتند نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته، در گفت وگو با جام جم بیان کرد: فروش امسال سینماها در ماه رمضان نسبت به ایام مشابه در سال های گذشته بهتر شده و این موضوع هیچ ربطی به افزایش قیمت بلیت ندارد. چرا که افزایش قیمت بلیت ها به میزان اندک و آن هم صرفا در چند پردیس بزرگ بوده است. همیشه تاکید کرده ام که از جمله مهم ترین عواملی که در میزان رشد مخاطب تاثیرگذار است تنوع فیلم های روی پرده به لحاظ کمی و کیفی است. فیلم هایی که امسال در ماه رمضان برای اکران در نظر گرفته شده اند به گونه ای هستند که می توانند هر مخاطبی را با هر سلیقه ای راضی نگه دارند.
او افزود: با توجه به این که امسال فروش فیلم ها با آمار مطلوبی همراه بود به نظر می رسد طرح «افطار تا سحر» به مرور موفق عمل کرده است. خوشبختانه افزایش پردیس های سینمایی به این مساله کمک کرده است. امکاناتی مثل رستوران، کافی شاپ و فست فود شرایطی را فراهم می کند که حتی افراد خانواده هم در آنجا افطار کنند و روزه خود را بگشایند و هم به تماشای فیلم بنشینند.
او در پایان یادآور شد: بعد از اکران فیلم های سری اول و دوم نوروز ۹۷، این فیلم ها جای خود را به دور دوم و اکران های عید فطر می دهند و در این میان تاکنون هفت فیلم قرارداد اکران خود را به ثبت رسانده اند و به زودی اکران خود را آغاز می کنند. این فیلم ها عبارتند از «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار، «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی، «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت، «دلم می خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا و «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری.
نظر مخالف
با وجود ارزیابی مثبت غلامرضا فرجی از گیشه ماه رمضان امسال، رضا سعیدی پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی با انتقاد از عدم تبلیغات طرح اکران ماه رمضان سینماها، این رفتار را باعث شکست این طرح در سال ۹۷ دانست و به مهر گفت: متاسفانه این روزها فروش فیلم ها در سینماها چندان رضایت بخش نیست که دلیل آن هم این است که هیچگونه تبلیغاتی برای طرح اکران ماه مبارک رمضان نشده است. در چنین شرایطی مخاطبان هیچ آگاهی از این طرح ندارند و به همین دلیل استقبالی از آن صورت نگرفته است. او افزود: از ابتدای آغاز اکران ماه مبارک رمضان تا امروز پردیس سینمایی آزادی حتی یک سئانس نیمه شب هم نداشته است. البته طبق روال عادی پنجشنبه و جمعه ها و سه شنبه ها مانند گذشته سئانس های نیمه شب داریم که یک امر عادی است اما در طول هفته مانند سال های گذشته سئانس نیمه شب نداریم.
چه فیلم هایی باقی مانده اند؟
بی شک یکی از راهکارهای موثر در اقتصاد سینما و اکران، مدیریت زمان و بهره گیری از ظرفیت های زمانی خاص در طی سال است. به عنوان نمونه گاهی باید عادت زمانی سینما رفتن را تغییر داد. مثلا می توان تمهیداتی اندیشید که سینما رفتن را در ساعات پایانی شب به خصوص در تهران که حجم ترافیک کاهش می یابد، افزایش داد. طرح اکران «افطار تا سحر» با وجود انتقاداتی که همیشه به آن می شود با ذات و ماهیت معنوی این ماه هماهنگ و آن را از امکان یک کسالت احتمالی به نشاطی معنوی تبدیل کرده است.
دست آخر باید گفت که امسال طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان باوجود ترکیب فیلم های متنوعی که ارائه کرد توانست عایدی خوبی را نصیب فیلم های سینمای ایران کند و جمعی از مردم را با سینماهای کشور آشتی دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- زنگ می زنند می گویند: فلان نقش لطفا! /گفت و گو با هادی کاظمی، بازیگر فیلم «به وقت خماری»
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- نیم میلیارد بی صاحب! گزارش جام جم از درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
- مسافرانی از فرنگ /گزارشی از حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران
- سلوک تدریجی یک زن/ نگاهی به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- مسعود اسکویی درگذشت
آخرین ها
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
اون زمان که با ساختن فیلم های حوصله سربر و تکراری مخاطب و از سینما فراری دادن و برای همیشه انداختن دور باید فکر این روزا رو میکردن…
و الا هر شب حداقل بین و قبل سریالا داره تبلیغ فیلماشون و میده… بعدشم اگر توانایی داشتن پول میدادن تو فضای مجازی این همه سایت وکانال پر بازدید از این ظرفیت ها استفاده میکردن…
کجای دنیا مجانی فیلم تبلیغ میکنن همین که تلوزیون مجانی تیزرشون و نشون میده برن کلاهشون و بندازن هوا…
ماه رمضون ملت سینما نمیرن… حالا یه سری بگن مردم کافر شدن کی روزه میگیره! این یه نمونه اش بازار و کسب و کار یه نمونه اش… اتفاقی تو ماه رمضون اینا کم رونق میشن؟
به نظرم اصلا تو ماه رمضان نباید فیلم جدید اکران کنن این یه ماه باشه برای فیلمهایی تو ماه های قبل فروش خوبی داشتن… وقتی پذیرفتن تو ماهیی میدونن فروش میاد پایین فیلمشون اکران بشه گردن بقیه نندازن…
یه نسل بیاد سینماگران بی خاصیت و سوت کنه برن… از دستشون راحت بشیم… چیه این سینمایی درست کردن انقدرم هر روز در موردش حرف میزنن… خودبزرگ بین های فسیل! یه طوری ان جوون هاشونم بخاطر داشتن تفکر همون فسیل ها فسیلن!