سینماسینما، نوشته: آن اشنایدر، مترجم: شهرزاد سلحشور
ایران معاصر. زن و مردی که آماده جدا شدن هستند، یا بیشتر به دنبال مهیا کردن مدارک برای ارائه درخواستشان به قاضی هستند که در اینباره تصمیم خواهد گرفت. ولی «دادخواهی ویویان امساِلم» (۲۰۱۴) اثر رونیت و الکابتز که در اسراییل جریان داشت، از آن قدیمیتر است. و بیشتر از آن فیلم فوقالعاده «بازداشت» (حضانت) (۲۰۱۸) ساخته خاویر لوگران در فضاسازی و زمان به ما نزدیکتر است. اینجا کمترین اختلاف، تنفر یا خشونتی در بطن روابط زوج به چشم نمیخورد. به نظر میرسد مرد، رضا، که نقش او را خود کارگردان، علیرضا معتمدی، بازی میکند و زن، فاطی (سحر دولتشاهی) به واسطه همدستی دلچسب و قابل توجهی به هم پیوند خوردهاند، عطوفتی که بهوضوح عیان است. تا آنجا که با هم نقشه میکشند که درخواستشان برای قاضی قابل قبول باشد…
بااینحال چیزی که بهسختی در چشم تماشاگر جدید این دونوازی قابل باور بوده است، حقیقت پیدا کرده و این دو نفر از هم جدا میشوند. حالا چطور زندگی میکنند و چطور به این انقطاعی که به نظر خلاف طبیعت است، خو میگیرند؟ این سوال و تلاشهایی که او را وادار به پاسخ دادن میکنند، بدنه اولین فیلم بلند کارگردان- بازیگر را که همزمان فیلمنامهنویس و سرمایهگذار نیز بوده است، تشکیل میدهد.
بر خلاف نظرات و تعابیری که تمایل دارند جدایی با جنگ و خونریزی پیش برود، آرامش و ملاطفت میتواند شعار اصلی این کارگردانی باشد؛ آرامش پلانها و تصاویر ترکیبشده علی تبریزی، که همیشه آغشته به سازگاری هستند و نمیخواهد چیزی از طلاق بداند. ملاطفت رنگها که گرم یا سرد هستند؛ آبیها- آبی اتاق، آسمان و داخل مسجد که به طرزی اشرافی مزین شده- نورانی، ملکوتی و گویی چنان آرام که عاشق به لطف این آرامش، با این تجربه مانند تمرین جدیدی از بازی عشق رودررو میشود. رنگهای قهوهای و قرمز گرم و براق هستند، مانند خانه خدایان اجاق و خانهداری۱ که همیشه به غذا دادن و سیر کردن مشغولاند. لطافت آواز پرندگان، که به این انتظار تقریبا مداوم رنگ شادی میزند و دلسردی را به دور میراند؛ نغمههایی که مانند صورت شنیداری آبیهای بهشتی هستند. لطافت زبان فارسی که زیر لب زمزمه شده و همچون سیلابی سرخوش جاری میشود؛ سیلابی که در آن آب شبیه به حروف صدادار است، زنده، جاری و شنهای کنار دریا حروف بیصدایی هستند که آب میتواند با سریدن به روی آنها مسیر خود را بیاید، ولی هرگز به هم برخورد نمیکنند. لطافت نواهایی که وارد صحنه میشوند و پیش از فیلمبرداری از سوی شهرام ناظری و سردار سرمست نوشته شدهاند، و آتشزنه داستان هستند. موسیقی تکنوازها که با یک ساز یا یک صدای تنها خوانده میشود، شنیدن زیبایی نوستالژیک تنهایی را فراهم آورده و تقریبا تسلایی برخاسته از ذات آن است.
آرامش این مرد تنها، مستقر در نوعی آسودگی زاینده است، درحالیکه زندگی را در خانهای ادامه میدهد که زنها بهخصوص همسر خودش آن را دوره کرده. لطافت دیگر طرحهای ساختهشده از خطوط زنانه، مطلقا معصوم، مهربان، بسیار اهل بازی و طناز، که نهایتا هیچکدامشان خطر سایه انداختن بر معشوق را نخواهند داشت. لطافت فضاهای بیرونی، لرزش رنگها و زندگی؛ باغها و خیابانهای اصفهان…
در آخر لطافت عظیم ترکیب ادبی ملودیها که نقطهچینوار در تمام طول فیلم با گذر از یک افسانه ایرانی که پرسوناژ – کارگردان آن را بازنویسی کرده، حضور دارد؛ این حکایت مقاومت مردی بسیار پیر- که ۱۰۰ سالش تمام شده است- را روایت میکند که اطرافیانش تصمیم میگیرند او را به قصد مردن کنار جادهای رها کنند؛ اینکه چگونه دنیای پیرامونش، پرندگان، یک پیرزن، دختران جوان او را اندک اندک به زندگی برمیگردانند، یک زندگی همیشگی، و زندگی که شاهد پیریزی اصفهان است. نمایش فوقالعاده امید و آتش زندگی و تناقض باشکوه تمام دلایل قابل قبول و حامل مرگ…
اینجا نیندیشیدن به هموطن برجسته او، جعفر پناهی، امکانپذیر نیست؛ کارگردانی که فیلم میسازد تا پیامهایش را منتقل کند و برای این کار لحظهای تردید نمیکند. اگر همان شوخطبعی هر دو طرز فکر را در خود غرق کند، آنطور که هر دو نسبت به خطر خودشیفتگی هوشیار باشند، علیرضا معتمدی اینجا به کلیتی عظیمتر، بیزمانتر و نزدیکتر به عمق پرسشهای مطرحشده از سوی داستان و فرهنگ مسلمانیِ تسکینیافته در قلب زیبایی که هرگز دربند نمیشود، دست یافته است
برگرفته از سایت
سانس کریتیک www.senscritique.com ،۱۳ژوییه ۲۰۱۹
نوشته شده به قلم آن اشنایدر، نویسنده و سردبیر و منتقد فرانسوی. او همچنین نویسنده دائمی سایت سینمایی الوسین(Allocine) است.
۱. des dieux lares
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمیکنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- جشنواره بیناللملی فیلم بلفورت برگزار نمیشود/ اکران «متری شیش و نیم» در فرانسه از ژانویه
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
- قصه یک جدایی/ نگاهی به فیلم «رضا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد