امیرحسین علمالهدی (کارشناس سینما) – آیا جوایز سینمایی اصغر فرهادی طی سالیان گذشته حاصل کارکرد مطلوب دستگاه فرهنگی و هنری کشور است یا حاصل شرایط آن بخش از فعالیت سینمای ایران که به دولت وابسته نیست یا اینکه این موفقیتها حاصل تلاش تکنفره و نبوغ اصغر فرهادی است که توانسته است تا بدین جا پیش آید و جوایز معتبر داخلی و خارجی را از آن خود کند؟
پاسخ به این سوالات مستلزم بررسی و تحلیل زندگی و نوع فیلمسازی فرهادی است و نگاهی بدون تعصب به تولیدات او و طی کردن پلههای ترقی در سینمای ایران که بدون شک تنفس در این سینما توانسته است از فرهادی نمادی از سینمای ایران در محافل سینمایی خارج از کشور تبدیل کند. دهه ۶۰ اصغر فرهادی، دانشجوی انجمن سینمای جوانان ایران بوده است که این انجمن زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است و تا امروز توانسته است هزاران دانشجوی سینما را آموزش دهد و دهها سینماگر فعال را به سینمای ایران وارد کند و در شکلگیری سینمای فرهادی نمیتوان شرایط آن زمان نادیده گرفت ولی اما مهمترین جرقههای نگاه متفاوت فرهادی را باید با سریال «داستان یک شهر» تلویزیون دنبال کرد که چنانچه این سریال نمیتوانست به تولید برسد شاید فرهادی نمیتوانست چنین استوار داستانهای خود را روایت کند. پس تصمیم تلویزیون هم کارساز بوده در سرنوشت فعلی اصغر فرهادی.
اما تولیدات اولیه سینمایی اصغر فرهادی را نباید نادیده گرفت که در غنای سینمای او تاثیرگذار بوده است و بدون شک همراهان او در این فیلمها در موفقیت فیلمها سهم داشتهاند.
این روند رو به رشد فرهادی حاصل نبوغ ذاتی او، همراهی مسوولانه دولتهای وقت و همراهی دلسوزانه فعالان سینمایی درحین ساخت فیلمهای فرهادی بوده است و بدون شک موفقیتهای چندساله اخیر او حاصل فضای فعالیت در سینمای ایران بوده است که نامهایی چون عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، مجید مجیدی، فاطمه معتمدآریا و طیف زیادی از فعالان سینمای ایران که جوایز ریز و درشت جشنوارههای جهانی را از آن خود کردهاند و بدون شک این جوایز مهم سینمایی بستری شدهاند برای بلوغ و ظهور نبوغ فیلمسازی به نام اصغر فرهادی که توانسته است تکمیلکننده شایستهای از بلوغ سینمای ایران در محافل سینمایی خارج از کشور باشد.
دست مریزاد به این فرزند خلف سینمای ایران که با پشتوانههای قوی سینمای ایران توانسته است پرچمدار سینمای ایران در دهه ۹۰ شمسی و دهه ۲۰۱۰ میلادی باشد.
در پایان باید دوباره اذعان کنم که موفقیتهای این فرزند خلف سینمای ایران حاصل پشتکار و ممارست و نبوغ او در درجه اول و تنفس او در میان سینماگران ایرانی و پشتوانه او با کسب جوایز بیشمار سینماگرانی است که این فرزند خلف با تکیه بر این داشتههای غرورانگیز توانسته است همچنان نام و یاد ایرانی را در سینمای جهان زنده نگه دارد.
تز فرهادی یک استثنا است و این موفقیت فقط حاصل تلاش اوست، نگاه رادیکالی به فعالیتهای او است. خود فرهادی بارها ذکر کرده است که این موفقیتها حاصل تلاشهای تمام سینماگران ایرانی است و نباید فرهادی را از بدنه سینمای ایران جدا دانست و این مانیفست جدایی او از سینماگران ایرانی به دلیل موفقیتهایش نه برای فرهادی نتیجهای خواهد داشت و نه برای سینمای ایران و باید بپذیریم که فرهادی و سینمای ایران هردو بههم محتاج هستند.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
کجا تجاوز و تبعیض جنسیتیش از ایران بیشتره