غلامرضا موسوی از اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی جزییات عضویت در شورایعالی تهیه کنندگی و یکپارچه سازی چهار تشکل را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، غلامرضا موسوی از اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی گفت: قبل از استقرار دولت یازدهم، چهار گروه تشکیلات تهیه کنندگی در سینمای ایران وجود داشت که سه گروه از این تشکیلات در شورایعالی تهیه کنندگان که همکار خانه سینما بودند فعالیت می کردند و یکی از گروه ها در زمان جواد شمقدری معاون وقت سینمایی و با حمایت وی بیرون از خانه سینما (جامعه صنفی تهیه کنندگان) تشکیل شده بود.
وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، جامعه صنفی تهیه کنندگان هم به شورایعالی تهیه کنندگان پیوست تا چهار تشکیلات صنفی سینمای ایران زیر نظر یک هیات رییسه مشترک فعالیت خود را دنبال کنند. در ادامه شورایعالی تهیه کنندگان کمیته ای برای رسیدگی به اعضا و شرایط پذیرش افراد جدید در چهار تشکیلات به وجود آورد که اعضای این کمیته روسای چهار تشکیلات مورد نظر بودند.
این تهیه کننده سینما توضیح داد: این کمیته بررسی های متعددی را انجام داد زیرا پیش از این به دلیل رقابت بین این چهار تشکیلات، برخی از افراد که نمی توانستند تهیه کننده باشند به عضویت برخی از این چهار تشکیلات در آمده و همین مساله سبب شده بود تا تهیه کنندگانی داشته باشیم که هیچگونه فعالیت تهیه کنندگی نداشتند.
وی با اعلام اینکه شورایعالی تیه کنندگان تا اواخر سال ۱۳۹۵ موفق به پالایش همه تشکیلات تهیه کنندگان سینما شد، گفت: در نهایت اعضا به ۲ گروه تقسیم شدند؛ کسانی که نمی توانستند عضو تشکیلات باشند و کسانی که می توانستند عضو باشند. البته این مساله نیز مورد نظر قرار گرفت که کسانی که می توانند عضو تشکیلات باشند فعالیت تهیه کنندگی در حوزه سینما دارند یا خیر؟
موسوی با اشاره به اینکه بررسی این موارد همزمان با برگزاری جلسات سازمان سینمایی برای ارتقای کیفی فعالیت تهیه کنندگان شد، گفت: در جلسات تشکیل شده از تهیه کنندگان خبره سینمای ایران دعوت شد تا به دنبال راه و روش مناسب برای ارتقای کیفی کار تهیه کنندگان و به طبع ارتقای فیلمسازی در سینما باشیم.
وی بیان کرد: در جلساتی که اواخر آذر ۹۵ برگزاری آن آغاز شد، دوستان بعد از تبیین برخی از مسایل به این مساله رسیدند که این چهار تشکیلات به یک تشکیلات واحد تبدیل شود و محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز از این امر استقبال کرد.
عضو کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی گفت: هیات اجرایی شورایعالی تهیه کنندگان سال گذشته به یکپارچه کردن چهار تشکیلات رای داد و با توجه به حکم رییس سازمان سینمایی اعضای هیات اجرایی از هشت نفر (۲ نماینده از هر تشکل) و یک بازرس حضور داشتند. در آن جلسه علیرضا رضاداد به عنوان نماینده سازمان سینمایی در این هیات انتخاب شد.
وی بیان کرد: امیدوارم از چهار تشکیلات به یک صنف واحد برسیم تا بتوان برای ارتقای سینمای ایران تلاش کرد. البته نباید فراموش کرد که برای یکپارچگی چهار تشکیلات باید به یک اساسنامه مشترک است.
این تهیه کننده توضیح داد: یکی از مواردی که از اهمیت بسیاری برخوردار است، عضویت افراد جدید است که باید توسط هیات اجرایی پذیرفته شوند. در این مورد با ۲ گروه تهیه کننده روبه رو هستیم؛ گروهی که طی سال های گذشته فعالیت های قابل توجهی در حوزه تهیه کنندگی داشتند که تعداد این افراد فعال معمولا بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر هستند. گروه دیگر کسانی هستند که طی سال های گذشته گاهی در حوزه تهیه کنندگی فعالیت داشته اند که این افراد با توجه به قوانین مورد نظر می توانند عضو شورایعالی تهیه کنندگان باشند. در این میان گروهی از افراد نیز هستند که سال ها است فعالیت تهیه کنندگی نداشته اند، این گروه از افراد اگر تعداد فیلم هایی که در گذشته ساخته اند، بالا باشد اما به دلایلی طی سال های گذشته دست به تولید فیلم در سینما نزده اند، به عنوان اعضای افتخاری صنف جدید انتخاب می شوند و می توانند از همه امکانات مورد نظر استفاده کنند اما در مجامع عمومی حق رای دادن و انتخاب شدن ندارند. این گروه زمانی که تصمیم به تولید یک اثر جدید در سینما بگیرند عضو دایمی صنف می شوند.
موسوی در پایان گفت: نمایندگان هیات اجرایی تشکل ها وظیفه دارند این قوانین را به تشکل خود اعلام کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- غلامرضا موسوی: کرج را از زیر سایه تهران خارج کنید/ لزوم ارتقای زیرساختهای فرهنگی
- سیدغلامرضا موسوی: ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف به نفع سینمای ایران است
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- بازخوانی حاشیههای صدور یک کارت/ دفاع فرشته طائرپور از امضای خود در کارت تهیهکنندگی امامی
- ادعای شورایعالی تهیهکنندگان درباره محمد امامی
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
- حمایت کانون کارگردانان سینمای ایران از شورایعالی تهیهکنندگان
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر ادامه نمایش آنلاین فیلمها/ از رکود به بالندگی
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد