یک منتقد و کارشناس سینما گفت: «قسم» فیلمی است که در آن تصویرسازی درستی از یک قانون شرعی ارائه شده است، بدون اینکه دستخوش تحریف شود.
سلطان محمدی تصریح کرد: در این فیلم کارگردان سعی کرده تصویری از یک آینده محتمل را پیش روی مخاطب قرار دهد تا در زمان ضرورت حقی را ناحق نکنیم. پس درک نمیکنم برخی نقدها به چه دلیل است؟ آیا اگر فیلمسازی بتواند نگاهی درست به یک قانون اسلامی داشته باشد کارش خطاست؟
وی درباره مباحث فنی فیلم هم تصریح کرد: بیشتر موارد فنی این فیلم در حد استاندارد است. کارگردانی تنابنده به ویژه در دکوپاژ و میزانسن چشم نواز است. مثلاً صحنه پرت شدن ماشین به دریا به خوبی اجرا شده است و کمتر میتوان در سینمای ایران چنین تصاویری را مشاهده کرد و البته قاببندیهای فیلم به درستی و زیبا انتخاب شدهاند، هرچند پیشتر محسن تنابنده در آثارش به ویژه «پایتخت» نشان داده، میتواند در فیلمنامههای با پرسوناژ بالا هم شخصیت پردازی مناسبی داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه فیلمهایی نظیر «قسم» نقطه مقابل آثار آپارتمانی است، بیان کرد: اگر به برخی فیلمهای سینمایی فعلی نگاهی بیندازید درمییابید قصه تنها در چند شخصیت و یک آپارتمان خلاصه میشود، ولی در قسم اینگونه نیست و کارگردان با اضافه کردن کاراکترها، کارش را سخت کرده، اما از عهده این دشواری برآمده است. درباره صحنههای اتوبوس هم باید بگویم به لحاظ سینمایی ضبط تصاویر در چنین محیط محددودی بسیار سخت است، آن هم با وجود کشمکشهایی که در قصه وجود دارد، از همین رو این ویژگی خود امتیازی دیگری برای قسم است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
- گفتوگو با هومن سیدی درباره «جنگ جهانی سوم»/ هشدار یا شاید واکنش به افزایش نابرابری
- «جنگ جهانی سوم» از نگاه منتقد ایتالیایی/ ابتذال شر، دیروز و امروز
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟