تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۸/۱۸ - ۱۶:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 191730

سیاست درهای باز ساختمان شیشه‌ای و وعده‌ای که رییس صداوسیما برای بازگشت چهره‌ها از همان بدو ورود داده بود، پس از چند سال پر فراز و نشیب حالا می‌رود که رفته رفته عملی شود. پس از یک سالِ پُرحاشیه برای فضای فرهنگ و هنر، حالا ورق برگشته و گویا بیش از این‌ها قرار است شاهد بازگشت‌ هنرمندان محبوب به جام‌جم باشیم.

به گزارش سینماسینما، ماجرای بازگشت‌ها به صداوسیما از چند ماه قبل و تلاش برای بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به شبکه سه شروع شد. حتی خبرگزاری صداوسیما هم این خبر را با درج جزییات اعلام کرد؛ اما واکنش‌ عده‌ای از فعالان حال حاضر آنتن که از سوی برخی دست و پا زدن‌ برای حفظ جایگاهشان تلقی می‌شد، باعث شد که در نهایت این موضوع بی‌نتیجه پایان یابد.

وقتی رشیدپور به «سیم آخر» زد و گلزار از «هفت خان» نگذشت

در پی مخالفت‌ها با بازگشت این دو نفر، رشیدپور که پس از «سیم آخر» سالِ قبل، برنامه‌ای را اجرا نکرده بود، ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کرد و در آن توضیح داد، فکر می‌کند در موقعیت حاضر حضورش به جای آنکه مایه نشاط شود، دستمایه تشویش ذهن مخاطب و تشدید دوقطبی‌ها غم‌انگیز خواهد شد و بنابراین ترجیح می‌دهد این حضور را به زمانی دیگر موکول کند.

گلزار هم که طعم جدایی یک‌باره از آنتن را با «برنده باش» تجربه کرده بود، هنوز نتوانسته است بازگشتی به تلویزیون داشته باشد. او پس از توقف مسابقه شبکه سه، در مقطعی تلاش کرد با اجرای مسابقه «هفت خان» بار دیگر نگاه‌ها را به خود جلب کند اما عملکردش در این برنامه، به زعم منتقدان در نهایت به ثبت شکستی در پرونده کاری‌اش منجر شد.

«مهمونی» یواشکی در تلویزیون

در ادامه، ماجرای ایرج طهماسب و آمدن «مهمونی» به تلویزیون پیش آمد. خبری که در ابتدا باورش کمی سخت بود اما رسانه‌ای شدن نامه‌ای از سوی بازرگانی صداوسیما به شرکت‌ها که برای تبلیغات در این برنامه فراخوان داده بود، نشان داد که قضیه جدی‌تر از این حرف‌هاست. ضمن اینکه این خبر هرگز از سوی طهماسب تکذیب نشد و در نهایت هم عوامل «مهمونی» چند روز قبل با بینندگانشان در شبکه نمایش خانگی خداحافظی کردند تا شاید زمینه ساخت برنامه برای شبکه‌ای تلویزیونی را فراهم کنند.

آخرین حضور طهماسب در تلویزیون به ساخت «کلاه قرمزی» برمی‌گشت؛ برنامه‌ای که چند سال قبل سازندگانش با رییس قبلی صداوسیما بر سر مسائل مالی به توافق نرسیدند و بی‌توجه به مخاطب، تصمیم گرفتند که در نوروز ۹۸، تلویزیون پس از چند سال «کلاه قرمزی» نداشته باشد. ساخت «مهمونی» در شبکه نمایش خانگی هم در فصل دوم ـ تابستان و پاییز ۱۴۰۱ ـ  چراغ خاموش جلو رفت و ناگهان بار دیگر برای پخش اعلام حضور کرد. بر این اساس در شرایطی که این پیشینه را از سازندگان برنامه سراغ داریم، حضور دوباره و بدون اعلام قبلی ـ این بار در تلویزیون چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

«پایتخت» و قهر میلیون دلاری

بعد از «مهمونی»، داستان «پایتخت» وسط کشیده شد و همکاری صداوسیما با محسن تنابنده‌ای که سال ۹۹ به حالت قهر از منتقدانش گفته بود که ادامه «پایتخت» را نمی‌سازد. واکنش‌های رسانه‌ای به این خبر هم متفاوت بود با این حال تلویزیون پا پس نکشید و منکر خبر نشد. حتی رییس مرکز سیمافیلم تلویحی ساخت «پایتخت» جدید را تایید کرد و توضیح داد: با تهیه‌کننده و کارگردان سریال «پایتخت» مذاکراتی داشتیم که در صورت به نتیجه رسیدن، وارد قرارداد می‌شویم.

تنابنده آخرین بار آذر ماه ۹۹ بود که با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی از ساخت «پایتخت» انصراف داد. این تصمیم در پی انتشار خبرها و ادعاهایی از جمله دستمزد پنج میلیاردیِ او برای ساخت فصل جدید و نقدهایی که در فضای رسانه‌ای و مجازی به دنبال داشت، اعلام شد.

تشویق برای دوری از سلبریتی‌زدگی و بازگشت از یک رویکرد

تلویزیون دو فصل پس از پشت سر گذاشتن سیاستی جدید که تلاش داشت آنتن را در غیاب بِرندها و چهره‌های محبوب سر پا نگه دارد و در این بازه‌ی زمانی دو مناسبت مهم نوروز و رمضان را هم پشت سر گذاشت، به‌رغم مخالفت‌های اولیه روسای خود، این روزها رجعتی داشته است به رویکردهای قبلی و هنرمندان محبوب گذشته.

رییس صداوسیما در آخرین مصاحبه خود با ایسنا در اسفند ماه ۱۴۰۱ با این پرسش مواجه شد که آیا در غیاب بِرندها می‌توانند از فرصت همزمانی دو مناسبت (نوروز و رمضان) به‌خوبی استفاده کنند؟ که گفته بود: با توجه به اینکه این همزمانی تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت، این روند به همکاران ما کمک می‌کند برای اینکه بتوانند در تولیدات سرگرم‌کننده و مشخصا در حوزه‌های تلویزیونی، نمایشی، مسابقات و برنامه‌های جذاب تلویزیونی تجربه جدیدی داشته باشند؛ هم در مناسبت‌ اعتقادی و مذهبی ماه مبارک رمضان و هم در فضای شادی و نشاط سال نو.

در ادامه هم روابط عمومی صداوسیما در فرودین ماه ۱۴۰۲ خبری را منتشر کرد که در آن به بخش‌هایی از نامه شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درباره برنامه‌های تحویل سال این رسانه اشاره کرده و از محتوای این نامه با تعبیر «بانشاط و همراه با معنویت به دور از سلبریتی زدگی» یاد شده بود؛ در حقیقت صداوسیما به‌خاطر دوری از «سلبریتی‌زدگی» در نوروز ۱۴۰۲ تشویق شد.

زندگی در ساختمان شیشه‌ای شیرین می‌شود؟

حالا اما مدیران این رسانه از فضایی متفاوت صحبت می‌کنند. رویکردی که در صورت درست اجرایی شدن، حداقل تا مدتی می‌تواند تلویزیون را از شرایط فعلی بحران مخاطب رهایی بخشد. مصداق بارز این سیاست، تولید و پخش برنامه‌ای مانند «جام جم» است که زیر نظر شخص رییس صداوسیما تولید و پخش می‌شود و به آرزویی محقق نشده ـ نقد رسانه ملی در خود رسانه ملی ـ جامه عمل می‌پوشاند.

حالا مدیران صداوسیما «آینده خیلی روشن و شیرینی» را برای مخاطبانشان نوید می‌دهند و در تحقق این مسیر نقش هنرمندان محبوب و قدیمی را پررنگ می‌بینند.

چنانچه رییس مرکز سیمافیلم به‌تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه وابسته به صداوسیما چنین اعلام موضع کرده است: «درِ صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است. من که در این جایگاه هستم، نه‌تنها هیچ منعی برای من نشده بلکه حتی ماموریت داده‌اند که من با هنرمندان بزرگ وارد مذاکره شوم و از آنها دعوت به همکاری شود … ما با آغوش باز جلسات متعددی با هنرمندان داشتیم و سعی‌مان رفع موانع تولید برای عزیزان هنرمند است. ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که جریان نمایشی یک جریان زودبازده نیست.»

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها