سینماسینما، حسین معززینیا
یک بار دیگر فیلمی از اصغر فرهادی در جشنوارهی کن حضور پیدا کرده تا شور ملی و عرق وطن به اوج برسد، گروه کثیری هنوز جشنواره به نیمه نرسیده پیشبینی کنند فیلم قهرمان قطعاً برندهی نخل طلا خواهد شد، بدون اینکه بقیهی فیلمها را دیده باشند. استدلال اصلی هم این است که بعد از نمایش فیلم برایش هشت دقیقه، به روایتی نه دقیقه، به روایتی دیگر ده دقیقه و سی ثانیه کف زدهاند! این متنها را هم کسانی تولید و منتشر میکنند که در وطن نشستهاند از فاصلهای چند هزار کیلومتری وقایع جشنواره را تحلیل میکنند. مسابقات یورو تمام شده و گویا حالا نوبت به محاسبهی امتیازها و جمع و تفریق اعداد برای پیشبینی برندهی نخل طلا رسیده.
امیدواریم نخل طلا و هر جایزه و افتخار ممکن دیگر نصیب فیلم جدید آقای فرهادی عزیز شود، ولی فارغ از این، ضروری به نظر میرسد به یکی دو نکته توجه کنیم:
فیلمهای بخش مسابقه در جشنوارهی کن، در سئانسهای متفاوتی نمایش داده میشود. سئانس اول صبح در سالن بزرگ لومییر ویژهی منتقدان و روزنامهنگاران است. بهطور معمول، اولین نوبت نمایش فیلم همانجا اتفاق میافتد. در همان روز، نزدیک غروب یا آخر شب در سالن دبوسی، همان فیلم برای دیگر منتقدان و نویسندگانی که به نمایش صبح نرسیدهاند تکرار میشود. وسط این دو نوبت نمایش، یا گاهی در روز بعد، مراسم فرش قرمز همان فیلم برگزار میشود که ویژهی عوامل فیلم است و مهمانان رسمی جشنوارهی کن. در این سئانس که با عبور عوامل فیلم از روی فرش قرمز همراه است، مدیران فستیوال میزبان فیلمیاند که انتخابش کردهاند و عواملش را دعوت کردهاند. بنابراین لباس رسمی میپوشند و تمامی آداب ممکن را به جا میآورند. عوامل فیلم وقتی وارد سالن میشوند تشویق میشوند، در انتها هم تشویق میشوند.
اوضاع و احوال این سئانس کاملاً متفاوت است. تعدادی از حاضران در این نوبت نمایش، برگزارکنندگان جشنوارهاند، بقیه هم سینماگرانی که به جشنواره دعوت شدهاند تا فیلمهای همکارانشان را تماشا کنند یا شرکتکنندگان در بازار فیلم. در این نمایش رسمی اساساً آدمها میدانند که باید دست بزنند و سازندگان یک فیلم را تشویق کنند. آمدهاند برای همین کار. برای ضعیفترین فیلمها هم مدت مشخصی دست میزنند چون این یک افتتاحیهی رسمی است و بناست آداب رعایت شود نه اینکه فیلم نقد شود. در این نوبت نمایش، بهندرت عضوی از جامعهی منتقدان و اهل رسانه در سالن حضور پیدا میکند، اگر هم بتواند بلیت دریافت کند به گوشهها یا بالکن هدایت میشود.
در آن نمایشهای دیگر که ویژهی منتقدان است، کسانی شاید وسط فیلم غر بزنند، هو کنند، به دیالوگی یا صحنهای بلند بلند بخندند یا سالن را ترک کنند. در پایان هم لزوماً کسی دست نمیزند، یا اگر تشویقی اتفاق بیفتد در حد سی ثانیه یا حداکثر یک دقیقه است.
بنابراین مدت زمان تشویق فیلم در آن سئانس نمایش رسمی، ملاک هیچ چیز نیست. فیلم جدید اصغر فرهادی بر مبنای نقدهایی که تا الان منتشر شده متوسط به بالا ارزیابی شده. جایزه بردن یا نبردنش هیچ ارتباطی با دقایق تشویق شدن در سالن ندارد، بلکه به تصمیم هیئت داوران وابسته است و باید در نظر داشت با حضور اسپایک لی در صدر این هیئت و پوستر رسمی این دوره که تصویر ایشان را با نخلهای کن قاب گرفته، نباید تردید کرد فیلمهایی جایزه خواهند برد که حواسشان به نمایش مظلومیت اقلیتها بوده و «حرف» روز را میزنند. اگر در فیلم فرهادی نشانهای از «حرف» روز دیده شود، قاعدتاً جایزهای خواهد برد و در مراسمهای سینمایی بعدی هم به موفقیت خواهد رسید.
نکتهی آخر هم اینکه اینها همه قیل و قال جشنوارههاست، دو روز دیگر فراموش میشود. ماندگاری فیلمها را این جایزهها تعیین نخواهد کرد. جدایی نادر از سیمین امروز هم فیلم درخشانی است حتی اگر اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان را نبرده بود، و فروشنده فیلم خوبی نیست حتی اگر اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان را برده باشد.
منبع: صفحه اینستاگرام حسین معززینیا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- برگزاری نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی کشور با حمایت همراه اول
- وعده سیمافیلم؛ آغاز تولید همین امسال/ عصای پرماجرای موسی بالاخره اژدها میشود؟
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فوت چهره بزرگ سینمای مستقل/ راجر کورمن درگذشت
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما